اسکیمر آکواریوم یا چربی گیر سطح آب آکواریوم چیست؟

تیم تولید محتوای آکوابی
6 فروردین, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
اسکیمر آکواریوم

فیلتر های آکواریوم  معمولا آب آکواریوم را از عمق آکواریوم کشیده و پس از عبور از پد واسفنج و یا مدیاها و سرامیک های گوناگون و تصفیه آب دوباره آن را به آکواریوم باز می گردانند ولی نمی توانند آب سطحی را به صورت مناسب به داخل خود مکش نمایند و همیشه در آکواریوم ها مقداری پسماند شناور مانند برگ گیاهان و مواد دیگر باقی می مانند.همچنین به دلیل استفاده از غذاهای گوناگون جهت تغذیه ماهیان زینتی گاهی چربی این غذاها در سطح آب باقی می ماند این چربی های تجمع یافته در سطح آب می توانند مکان مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم های ناخواسته باشند. همچنین این سطح چرب از تبادل اکسیژن بین آب آکواریوم وهوای سطح ممانعت به عمل می آورد و این مسئله باعث کاهش کیفیت آب آکواریوم میشود. ضمنا مواد زاِد و چربی های سطح آب می توانند نفوذ نور به داخل آب آکواریوم  را کاهش دهند. برای جلوگیری از این مشکلات در آکواریوم بهترین راه استفاده از اسکیمر آکواریوم یا همان چربی گیر سطح آب آکواریوم است.

اسکیمر آکواریوم در انواع بسیار متفاوت و مختلفی در بازار موجود است.بعضی از انواع آن را می توان بصورت یک دستگاه جداگانه تهیه و استفاده نمود.این اسکیمر ها دارای یک موتور کوچک جهت مکش آب است که اصولا بسیار کم مصرف بوده ولی راندمان بالایی دارند. این اسکیمر ها توسط چند باد کش به جداره شیشه داخلی آکواریوم متصل شده و آب را از سطح مانند یک جاروبرقی به داخل خود می کشند. داخل محفظه این اسکیمر ها اسفنج جهت جذب ذرات معلق و چربی ها وجود دارند.چربی آب و ذرات معلق  پس از عبور از این اسفنج ها در داخل آن گیر می افتند و آب شفاف و تمیز دوباره به آکواریوم باز می گردد.

ابن نوع اسکیمر ها را با برند های مختلف ماند آتمن و یا سوبو و یا آکواتک با قیمت بسیار مناسب می توانید از سایت آکوابی خریداری نمائید.

اسکیمر مکنده سطح آب سوبو SK-03 یکی از انواع اسکیمرها است که با طراحی زیبا و خاص و قیمت مناسب تمام چربی های سطح آب را به داخل خود کشیده و نمای سطح آب آکواریوم شما را زیباتر می نماید. قدرت مکش این اسکیمر 200 لیتر در ساعت و توان 3 وات است .

اسکیمر دیگری که به شما توصیه میکنیم اسکیمر مکنده سطح آب (چربی گیر) آتمن است.این اسکیمر با قدرت مکش 300 لیتر در ساعت و توان 5/2 وات می تواند در انواع آکواریوم ها مورد استفاده قرار گیرد.

و نهایتا سورفیس اسکیمر آکواتک است که با قدرت مکش 880 لیتر در ساعت و توان 5 وات می تواند در آکواریوم های  بزرگ نیز موثر باشد.

بعضی از انواع اسکیمر مانند اسکیمر سطحی ایستا و یا مدل کوچک آن مینی اسکیمر ایستا فاقد پمپ هستند . این مدل اسکیمر وابسته به فیلتر های سطلی می باشند .به این صورت که باید آنها را به ورودی فیلتر سطلی وصل نمود تا آب آکواریوم بتواند هم از عمق و هم از سطح بطرف فیلتر سطلی رفته و از آنجا با عبور از اسفنج ها و ابرهای مختلف تصفیه گردد.

انواع مختلف و گوناگون اسکیمر به همین جا ختم نمی شود.گاهی یک فیلتر علاوه بر عمل فیلتراسیون عمل جذب چربی سطح آب را نیز انجام میدهد و اسکیمر هم دارد.مثلا فیلتر داخلی اوش فری علاوه بر جذب سموم وتصفیه آب اسکیمر مکنده سطح آب هم دارد و یا بعضی از انواع فیلتر های هنگان،دارای اسکیمر نیز می باشند. مثلا فیلتر هنگان آتمن سری HF-0600 دارای اسکیمر سطح آب است و یا فیلتر هنگان آراس الکتریکال RS_7000 یا RS-5000 هر دو علاوه بر فیلتراسیون عمل چربی گیری سطح آب را توسط اسکیمر خود انجام میدهند.بعضی از انواع فیلتر هنگان سوبو مانند 606H و 607H و  206H و … نیز دارای اسکیمر می باشند و براحتی می توانید آن ها را از سایت آکوابی تهیه نمائید .

نحوه کار اسکیمر سطح آب:

اسکیمر ها دارای یک دریچه ورودی آب در بالا هستند که با سطح آب بطور خودکار تنظیم میشوند.

اگر سطح آب به دلیل تبخیر طی زمان پایین بیاید، دریچه ورودی اسکیمر نیز بصورت خودکار پایین می آید و هیچ احتیاجی به جا به جا کردن اسکیمر نمی باشد. آب سطح آکواریوم  توسط یک پمپ به پایین کشیده می شود و آب بعد از گذشتن از اسفنج تصفیه می گردد.

(قسمت ورودی آب به داخل اسکیمر بصورت شناور است و با تغییر سطح آب خود را سازگار می نماید.)

لازم به ذکر است استفاده از این نوع اسکیمر در تمام انواع آکواریوم ها توصیه می شود ولی برای آکواریوم های گیاهی یا پلنت بدلیل نوردهی به گیاهان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و همچنین از اسکیمر ها برای سیستم های آب شوری که اورفلو ندارند باید استفاده کرد.

با کمک این وسیله کاربردی و ضروری می توانید تمامی چربی ها و روغنی که در غذای ماهیان در سطح آب آکواریوم جمع می شوند و همچنین گردوغبار و ذرات ریز معلق سطح آب آکواریوم را جمع آوری نمایید و به اکسیژن رسانی بهتر آب و نفوذ بیشتر نور کمک کنید.

برای داشتن یک آکواریوم زیباتر و کیفیت آب بهتر آکوابی استفاده از اسکیمر سطح آب را به شما توصیه می نماید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.