گیاه شویدی یا گیاه کابومبا سبز

تیم تولید محتوای آکوابی
2 اردیبهشت, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گیاه آکواریوم کابومبا سبز (Cabomba caroliniana) که در ایران بنام گیاه شویدی یا بادبزنی معروف است یک گیاه آبزی زیبا و محبوب و بسیار رایج است که از خانواده  (Cabombaceae) به شمار می‌رود. این گیاه در آمریکای شمالی یافت می‌شود و در آکواریوم‌ها به عنوان یک گیاه تزیینی زیبا استفاده می‌شود و میتواند با ایجاد یک پناهگاه امن برای ماهیان باعث کاهش استرس ماهی شود . همچنین سبب افزایش اکسیژن محلول در آب آکواریوم میشود .

خاستگاه اصلی گیاه کابومبا سبز آمریکای شمالی است و در طبیعت در آب‌های آرام و کم عمق رشد می‌کند. برگ‌های پر مانند و ظریف و ترد دارد که به شکل پنجه یا بادبزنی تقسیم شده‌اند و رنگ آن‌ها از سبز تا قرمز و بنفش متغیر است. این گیاه با رشد سریع و بدون نیاز به مراقبت ویژه، انتخابی مناسب برای آکواریوم‌هایی است که به دنبال زیبایی و تنوع هستند.

گیاه کابومبا سبز نیاز به نور و دی‌اکسید کربن دارد و در دمای آب بین 20 تا 28 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند. همچنین برای رشد بهتر و سلامتی به کوددهی مناسب و آهن نیز نیاز دارد. این گیاه می‌تواند با سایر گیاهان آبزی در آکواریوم ترکیب شود و باعث افزایش زیبایی و جذابیت آکواریوم شود.

خرید گیاه آکواریوم

مشخصات گیاه شویدی یا گیاه کابومبا سبز

گیاه کابومبا سبز (Cabomba caroliniana) یک گیاه آبزی زینتی است که در آکواریوم ها استفاده می شود. برخی از مشخصات این گیاه به شرح زیر است:

  • نام علمی: Cabomba caroliniana
  • نام های دیگر: Carolina fanwort, Green Cabomba
  • خانواده: Cabombaceae
  • منشأ: آمریکای شمالی و جنوبی
  • شرایط نور: نیاز به نور متوسط تا قوی دارد.
  • دمای آب: به دمای آب 20-28 درجه سانتیگراد عادت دارد.
  • pH آب: باید در محدوده 5.5 تا 7.5 باشد.
  • تغذیه: این گیاه باید با کود مایع یا قرصی که حاوی عناصر غذایی مختلف است تغذیه شود.
  • ارتفاع: معمولاً تا 30 تا 70 سانتیمتر رشد می کند.
  • شکل برگ: برگ های آن با شکل بلند و باریک و بادبزنی شکل و ظریف هستند.
  • رشد: این گیاه به سرعت رشد می کند و به همین دلیل باید به طور منظم قطعات آن برای کنترل رشد هرس شوند.

توجه داشته باشید که برای موفقیت در پرورش گیاه کابومبا سبز در آکواریوم، شرایط نور ،دما، pH آب و تغذیه باید به طور دقیق رعایت شوند.

بستر و قطر مناسب بستر مناسب این گیاه

بستر مناسب برای گیاه کابومبا سبز در آکواریوم، باید دارای خصوصیاتی مانند نفوذپذیری مناسب، قابلیت نگهداری مواد مغذی و اکسیژن باشد. همچنین باید آن را به راحتی تمیز کرد و شستشو داد. بستر شنی غربال شده،بسترهای خاکی مخلوط با شن و ماسه از جمله بسترهای مناسب برای رشد گیاه کابومبا سبز در آکواریوم هستند.

قطر بستر نیز باید به گونه ای باشد که ریشه های گیاه بتوانند به راحتی در آن رشد کنند. به طور معمول، قطر بستر باید بین 3 تا 5 سانتیمتر باشد.

این گیاه برای رشد بهتر به چه کود محلولی احتیاج دارد؟

برای رشد بهتر گیاه کابومبا سبز در آکواریوم، به کودهای مخصوص گیاهان آبزی نیاز دارد. این کودها عمدتاً شامل آهن و عناصری مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند که برای رشد سالم و قوی گیاه لازم هستند.

می‌توانید از کودهای مخلوط آبزی یا کودهای آبزی که حاوی عناصر غذایی مختلف هستند برای تغذیه گیاه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کودهای خاکی مخلوط با آب استفاده کنید که حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند.

مهم است که هنگام استفاده از کود، دستورالعمل های تولید کننده را دقیقاً رعایت کنید و از مقدار زیاد کود استفاده نکنید که ممکن است باعث آلودگی آب و زنده ماندن گیاه نشود. همچنین می‌توانید با تست کردن سطح عناصر غذایی آب در آکواریوم، به میزان دقیق تری برای استفاده از کودها تصمیم بگیرید.

نور مناسب برای این گیاه در آکواریوم

گیاه کابومبا سبز در آکواریوم برای رشد سالم و بهینه، به نور مناسب نیاز دارد. نور یکی از مهمترین عوامل برای رشد گیاهان آکواریومی است. برای رشد بهتر گیاه کابومبا سبز در آکواریوم، نور با شدت متوسط تا زیاد نیاز است.

در صورتی که نور کافی برای رشد گیاه در آکواریوم فراهم نشود، رشد گیاه کند و به ندرت گل می‌دهد. از طرفی، نور زیاد نیز می‌تواند باعث رشد غیرطبیعی گیاه در آکواریوم شود.

بهترین نوع نور برای رشد گیاه کابومبا سبز، نور طبیعی است. در صورتی که آکواریوم شما در محیطی با نور طبیعی قرار دارد، می‌توانید از این نور استفاده کنید. در صورتی که نور طبیعی کافی نیست، باید از لامپ‌های خاص آکواریوم استفاده کنید که نور با طول موج موثر بالای (6500K) تولید می‌کنند. همچنین می‌توانید از لامپ‌های LED استفاده کنید که به دلیل کم مصرف بودن و عدم گرمای زیاد برای آب آکواریوم، به عنوان گزینه‌های بهتری در نظر گرفته می‌شوند.

میزان نوردهی این گیاه در آکواریوم چند ساعت است؟

میزان نوردهی مناسب برای گیاه کابومبا سبز در آکواریوم حدود 7 تا 9 ساعت در روز است. با این حال، باید توجه داشت که مقدار دقیق نور مورد نیاز بستگی به محیط و شرایط خاص هر آکواریوم دارد. به طور کلی، گیاهان آبزی برای رشد بهتر و سلامتی به نور مناسب و منظم نیاز دارند. بنابراین، استفاده از یک تایمر اتوماتیک برای روشنایی و خاموشی لامپ های آکواریوم به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که گیاهان شما دارای نوردهی مناسب هستند. همچنین، در صورتی که نور محیط آکواریوم شما بیش از حد است، می توانید ساعت روشنایی مصنوعی را کاهش دهید یا در صورت نیاز از یک پوشش سایه دار برای کاهش نور محیطی استفاده کنید.

 

میزان co2 مناسب برای این گیاه در آکواریوم

میزان CO2 مناسب برای گیاه کابومبا سبز در آکواریوم بستگی به شرایط خاص هر آکواریوم دارد، اما به طور کلی برای رشد سالم گیاهان آبزی ، سطح CO2 باید حدود 10 میلی گرم در لیتر باشد. برای تعیین سطح CO2 در آب آکواریوم، می توان از تجهیزات سنجش CO2 مخصوص آکواریوم استفاده کرد.با این حال، باید توجه داشت که مقدار CO2 باید در حد مطلوب باشد و بیش از حد نباشد که می تواند برای ماهیان و سایر گیاهان مضر باشد.

روش های تکثیر این گیاه در آکواریوم

گیاه کابومبا سبز می تواند به سه روش مختلف در آکواریوم تکثیر یابد:

  1. تقسیم گیاه: در این روش، شاخه های گیاه که دارای ریشه هستند، از ساقه اصلی جدا شده و در قسمت دیگری از آکواریوم کاشته می شوند. بهتر است پس از تقسیم گیاه، این شاخه ها در یک بستر خاک مرطوب و غنی قرار گیرد تا به خوبی ریشه بزنند.
  2. برش و تکثیر برای زندگی دوباره: در این روش، شاخه هایی که از قسمت بالایی گیاه بریده شده اند، در آب قرار داده می شوند تا ریشه بزنند و پس از رشد ریشه ها، به آکواریوم بازگردانده شوند.
  3. تکثیر با بذر: در این روش، بذرهای گیاه در بستری از شن و خاک غنی کاشته می شوند و در حالت مرطوب نگه داشته می شوند تا سبز شدند. سپس می توان آنها را به آکواریوم انتقال داد. این روش به دلیل سختی در کار با بذرهای گیاه، کمتر استفاده می شود.

در تمام روش های تکثیر، باید محیط رطوبت مناسبی را برای رشد و تکثیر گیاه فراهم کرد و برای جلوگیری از ایجاد عفونت، وسایل استفاده شده برای تکثیر باید به دقت ضدعفونی شوند.

گیاهان سازگار با این گیاه در آکواریوم

گیاه کابومبا سبز یک گیاه آکواریومی زیبا و پرطرفدار است که در آکواریوم های گیاهی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برای ایجاد یک آکواریوم زیبا و متعادل، می توانید این گیاه را با گیاهان دیگری که با آن سازگار هستند، ترکیب کنید. برخی از گیاهانی که می توانند با گیاه کابومبا سبز در آکواریوم سازگار باشند عبارتند از:

  1. نیمه سایه‌دوستانه‌ها: گیاهانی مانند آنوبیاس، فرن، کریپتوکورین و والیسنریا که ترجیحا در مناطق نیمه سایه ای قرار گرفته و از نور نسبتا کمتری برای رشد خود استفاده می کنند.
  2. گیاهان با سبزی زیاد: گیاهانی مانند بوسفلاندرا و هیگروفیلا که سبزی زیادی دارند و برای رشد نیاز به نور بیشتری دارند.
  3. گیاهان قابلیت تکثیر در آکواریوم: گیاهانی مانند ریکیا، لودویجیا، کابومبا کومپکت و آمازون سورد که قابلیت تکثیر در آکواریوم را دارند و می توانند به عنوان گیاه های جایگزینی برای گیاه کابومبا سبز در آکواریوم مورد استفاده قرار گیرند.

با ترکیب این گیاهان با گیاه کابومبا سبز در آکواریوم خود، می توانید یک محیط زیبا و متعادل برای ماهیان خود ایجاد کنید.

گیاهان سازگار با این گیاه در آکواریوم

گیاه کابومبا سبز با بسیاری از گیاهان آبزی سازگاری خوبی دارد و می‌تواند با آن‌ها در آکواریوم ترکیب شود. برخی از گیاهانی که با کابومبا سبز سازگاری خوبی دارند عبارتند از:

۱. آنوبیاس (Anubias) ۲. جاوا موس (Java moss) ۳. هیگروفیلا (Hygrophila) ۴. کریپتوکرین (Cryptocoryne)

همچنین می‌توانید با گیاهانی مانند والیسنریا (Vallisneria)، ساجیتاریا (Sagittaria) و لودویژیا (Ludwigia) نیز کابومبا سبز را ترکیب کنید. اما قبل از ترکیب گیاهان مختلف با یکدیگر، بهتر است با نیازهای و شرایط رشد هر گیاه آشنا شوید تا بهترین ترکیب را در آکواریوم خود ایجاد کنید.

 

نگهداری این گیاه برای افراد مبتدی آسان است یا سخت؟

گیاه کابومبا سبز برای افراد مبتدی قابل نگهداری است، زیرا این گیاه در شرایط مختلف رشد کرده و رشد آن نیاز به مراقبت خاصی ندارد. همچنین این گیاه مقاوم در برابر بیماری‌ها و آفت‌ها است و نیاز به کود و دی اکسید کربن و نور متوسط دارد.

به عنوان یک گیاه معمولی آکواریوم، کابومبا سبز تنها نیاز به یک بستر مناسب، نور کافی و کود محلول دارد. در صورتی که در شرایط نور کم قرار گیرد، گیاه با رشد کندی مواجه می‌شود. همچنین این گیاه به دی‌اکسید کربن (CO2) نیاز دارد، اما در صورت عدم دسترسی به CO2، می‌توان با استفاده از کود محلول، رشد گیاه را تسریع کرد.

بنابراین می‌توان گفت که نگهداری گیاه کابومبا سبز برای افراد مبتدی مناسب است .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.