بهترین فیلتر سطلی آکواریوم موجود در بازار

مهندس خان باباپور
25 مرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

 یکی از مهم ترین تجهیزات آکواریوم، فیلتر آکواریوم است که به نوعی قلب تپنده آن محسوب می شود و فیلتر سطلی در اغلب آکواریوم ها بهترین فیلتر است . با داشتن یک فیلتر مناسب میتوان آکواریومی زیبا با آبی شفاف و با کیفیت داشت.

فیلترها اصولا با داشتن مدیا،پد و اسفنج باعث بهبود کیفیت آب آکواریوم می شوند به این صورت که آب پس از عبور از اسفنج های متخلخل مواد زاید خود را به اسفنج منتقل کرده و آب شفافی را وارد آکواریوم می نماید. همچنین مدیای فیلتر باعث ایجاد کلونی باکتری های مفید جهت تجزیه آمونیاک و حذف مواد سمی در آکواریوم میشود. هرچه مخزن یک فیلتر بزرگتر باشد فضای بیشتری برای قرارگیری پد و اسفنج و مدیا دارد . بدلیل داشتن حجم زیاد در فیلتر های سطلی میتوان گفت که یکی از مناسبترین نوع فیلتر ها میباشد . 

 در واقع یک فیلتر تصفیه در آکواریوم شما نقش قلب، کلیه و شش را یکجا به عهده دارد. پمپ این دستگاه در واقع جریان آب را در آکواریوم شما به چرخش در می­آورد. درون اغلب این فیلترها صافی­ های مکانیکی و شیمیایی مختلفی موجود است.

 

 فیلتر آکواریوم قدرت مناسب برای فیلتر آکواریوم

یک انسان را در نظر بگیرید، تمامی اندام­ های او متناسب با هم ساخته شده و کار خود را در اندازه­ ی لازم انجام می­دهند. برای فیلتر هم باید تناسب رعایت شود و فیلتری درخور آکواریوم انتخاب گردد. بعضی تصور میکنند هر چه فیلتر قوی‌تر باشد بهتر است و مثلا برای آکواریوم 80 لیتری از فیلتری با قدرت تعریف شده برای یک آکواریوم 400 لیتری استفاده می­کنند. این امر میتواند علاوه بر اختلال در عملکرد کلنی باکتری های مفید باعث ایجاد افزایش جریات آب شود و ممکن است این افزایش جریان باعث خستگی ماهیان و صدمه به آنها شود.

امروزه انواع فیلتر های سطلی وجود دارند که دارای لامپ UV نیز میباشند . این لامپ ها میتوانند باکتری ها و عوامل بیماریزا در آب را از بین ببرند و از رشد جلبک های مزاحم در آکواریوم جلوگیری نمایند . نکته مهم در مورد این نوع فیلتر ها مقدار زمان استفاده از لامپ UV است و بهتر است روزانه بیشتر از 30 دقیقه لامپ UV آن روشن نباشد . بروی این نوع فیلتر های سطلی کلیدی جداگانه جهت روشن و یا خاموش کردن لامپ UV وجود دارد که بوسیله آن میتوان زمان روشن بودن لامپ UV را کنترل کرد .

بخاطر داشته باشید که خود فیلتر سطلی باید بطور دائم روشن باشد و فقط در زمان تعویض آب و نظافت فیلتر باید آنرا خاموش کنید . بهتر است هر یک ماه یکبار فیلتر سطلی و لوله های آن تمیز شود ولی برای تمیز کردن پد و اسفنج و سرامیک های آن باید از آبی که از آکواریوم خود سیفون زده شده استفاده نمایید و هرگز پد و سرامیک ها را زیر آب لوله کشی شستشو ندهید . دلیل این امر آن است که آب شهری حاوی کلر و کلرامین میباشد و میتواند خیلی سریع تمامی کلنی باکتریهای مفید تشکیل شده در مدیا و سرامیک فیلتر شما را نابود کند .

مزایای فیلتر سطلی آکواریوم

از مزایای فیلتر های سطلی، تمیز کردن آسان و راحت آن است. همچنین این نوع فیلتر فضای داخلی آکواریوم را اشغال نمی کند. از دیگر مزایای این فیلتر، بی صدا بودن آن است. مزیت اصلی و بسیار مهم فیلتر های سطلی داشتن مخزن بزرگ جهت قرار دادن مدیا و پد و اسفنج است . ایجاد جریان آب مناسب توسط این نوع فیلتر میتواند از رشد جلبک های مزاحم در آکواریوم جلوگیری نماید .توجه داشته باشید استفاده از فیلتر سطلی در آکواریوم های کوچک توصیه نمیشود و حداقل حجم آکواریوم برای نصب این نوع فیلتر باید 80 لیتر باشد.

عملکرد فیلتر سطلی

آب توسط شیلنگ ورودی فیلتر به داخل مخزن فیلتر کشیده میشود و پس از عبور از بخش های متفاوت به سمت لوله خروجی هدایت شده و مجددا به آکواریوم برمیگردد .آب در داخل مخزن فیلتر  3 مرحله فیلتراسیون را پشت سرمیگذارد . تصفیه فیزیکی که به وسیله ابر و اسفنج ها صورت میگیرد و ذرات معلق آب توسط اسفنج ها گرفته میشود . تصفیه بیولوژیکی توسط انواع سرامیک و سابستریت صورت میگیرد . در این مرحله کلنی باکتریهای مفید ( باکتریهای نیتروژن خوار ) موجود در سرامیک ها باعث تجزیه آمونیاک و مواد سمی و ترکیبات نیتروژنی شده و کیفیت آب را افزایش میدهد . انواع مدیای شیمیایی مانند زغال اکتیو – زئولیت و رزین های تبادل یونی باعث تصفیه شیمیایی آب میشود و ضمن جذب بوی نامطبوع آب شفافی در آکواریوم ایجاد مینماید .

بررسی فیلتر های سطلی موجود در بازار

1-فیلتر سطلی کلاسیک ۳۵۰ ایهایم (۲۲۱۵)

فیلتر سطلی کلاسیک ۳۵۰ ایهایم (۲۲۱۵) یک فیلتر ایده آل برای انواع آکواریوم های آب شیرین و آب شور و پلنت است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بین آکواریوم داران در ایران کاملا شناخته شده و محبوب می باشد.

مشخصات فنی :

  • توان مصرفی : ۱۵ وات
  • قدرت پمپاژ : ۶۲۰ لیتر در ساعت
  • حداکثر ارتفاع پمپاژ هد: ۱/۸ متر
  • ابعاد: قطر ۱۸/۵ ، ارتفاع ۳۷ سانتیمتر
  • هوزینگ اتصالات ورودی : ۱۲/۱۶ میلیمتر
  • هوزینگ اتصالات خروجی: ۱۲/۱۶ میلیمتر
  • ولتاژ: ۲۲۰- ۲۴۰ ولت
  • فرکانس: ۵۰ – ۶۰ هرتز
  • مناسب آکواریوم ۱۵۰ تا ۳۰۰ لیتر

2- فیلتر سطلی آتمن AT-3338S 

فیلتر سطلی آتمن AT-3338S یک فیلتر سطلی اکسترنال خارج آب بسیار قدرتمند با قیمت بسیار مناسب و کارایی مناسب است. این فیلتر دارای ۳ سبد جداگانه برای قرار دادن مدیا و بیوبال و پد و یا اسفنج متخلخل میباشد و برای آکواریوم با حجم ۱۵۰ تا ۴۰۰ لیتر  با سایز 150-90 سانتیمتر مناسب میباشد .

مشخصات فنی :

توان مصرفی : ۱۸ وات
قدرت پمپاژ  : ۱۵۰۰ لیتر در ساعت
فرکانس: ۵۰ هرتز
دارای ۳ سبد جداگانه برای قرار دادن مدیا و پد و اسفنج متخلخل
ولتاژ  : ۲۲۰ – ۲۴۰ ولت
دارای پمپ هواگیری که به راه اندازی مجدد فیلتر پس از نظافت آن بسیار کمک مینماید.
ابعاد : طول ۲۳ ، عرض ۲۳ ، ارتفاع ۴۵ سانتیمتر

3-فیلتر سطلی سوبو SF-1500F

فیلتر سطلی سوبو SF-1500F با کیفیت مناسب و بسیار قدرتمند با قیمت مقرون به صرفه و بهترین فیلتر برای آکواریوم های آب شیرین و آب شور و پلنت است.فیلتر ها در اکواریوم قلب تپنده یک آکواریوم است که در تصفیه و تمیز نگاه داشتن آکواریوم نقش اساسی را ایفا میکنند.

مشخصات فنی :

توان مصرفی: 15 وات
قدرت پمپاژ آب: ۱۵۰۰ لیتر در ساعت
حداکثر ارتفاع پمپاژ هد: ۱۳۰ سانتیمتر
تعداد سبد داخلی: ۳ عدد
طول کابل برق: ۱/۸ متر
ابعاد : طول 23 ،عرض 23 ،ارتفاع 46 سانتیمتر
ولتاژ : ۲۲۰ – ۲۴۰ ولت
فرکانس: ۵۰ هرتز

4- فیلتر سطلی آتمن CF-1200

فیلتر سطلی آتمن CF-1200  با کیفیت فوق العاده و قدرتمند و بیصدا است و عمل فیلتراسیون و حذف آمونیاک توسط مدیا در آن بصورت ایده آل انجام میشود. نگهداری و نظافت این فیلتر بسیار آسان است .

مشخصات فنی:

توان مصرفی : ۱۹ وات
قدرت پمپاژ  : ۱۱۰۰ لیتر در ساعت
فرکانس: ۵۰ _ ۶۰ هرتز
دارای ۳ سبد جداگانه برای قرار دادن مدیا و پد و اسفنج متخلخل
ولتاژ  : ۲۲۰ – ۲۴۰
ابعاد : طول ۲۴ ، عرض ۲۴  ، ارتفاع ۴۴ سانتیمتر ، ارتفاع کل با قسمت خروجی ۵۴ سانتیمتر

5-فیلتر سطلی ادیسه یو وی دار CFS-700

فیلتر سطلی ادیسه یو وی دار CFS-700 با کیفیت عالی است و عمل فیلتراسیون و حذف آمونیاک توسط مدیا در آن بصورت ایده آل انجام میشود. این فیلتر سطلی دارای فضایی بسیار بزرگ و مناسب برای قرارگیری مدیا و پد و یا اسفنج متخلخل جهت ایجاد کلونی باکتری های مفید برای تجزیه مواد مضر مانند آمونیاک و نیتریت و نیترات میباشد.یکی از مزیت های دیگر ان داشتن لامپ یو وی با کلید مجزا جهت خاموش و روشن کردن لامپ یو وی است.

مشخصات فنی :

توان مصرفی : 48 وات
قدرت پمپاژ  : 2260 لیتر در ساعت
فرکانس: ۵۰ _ ۶۰ هرتز
ولتاژ  : ۲۲۰ – ۲۴۰
مناسب برای آکواریوم های با حجم 300 تا 600 لیتر آب
ابعاد: طول 26.5، عرض 26.5، ارتفاع 58.5 سانتیمتر

6- فیلتر سطلی آتمن RF-1001

نسل جدید فیلتر سطلی آتمن RF-1001 است . این فیلتر سطلی اکسترنال خارج آب بسیار قدرتمندبوده و قیمت مناسبی دارد .دارای ۲ سبد جداگانه برای قرار دادن مدیا و بیوبال و پد و یا اسفنج متخلخل است و مناسب برای آکواریوم با حجم ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر آب (سایز ۸۰ – ۱۲۰ سانتیمتر) میباشد .

مشخصات فنی :

توان مصرفی : ۲۲ وات
قدرت پمپاژ  : ۱۵۰۰ لیتر در ساعت
فرکانس: ۵۰ هرتز
دارای ۲ سبد جداگانه برای قرار دادن مدیا و پد و اسفنج متخلخل
ولتاژ  : ۲۲۰ – ۲۴۰
ابعاد : طول ۲۲ ، عرض ۲۲ ، ارتفاع ۳۹ سانتیمتر

7- فیلتر سطلی CFS 500 ادیسه

فیلتر سطلی اکسترنال خارج آب بسیار قدرتمندی است که کاملا بیصداست . این فیلتر دارای پد و اسفنج متخلخل با کیفیت و طول عمر بسیار بالا در بسته بندی کالاست .مناسب برای آکواریوم های آب شیرین ، آب شور و گیاهی و دارای بیوبال در داخل بسته بندی است .

مشخصات فنی:

توان مصرفی : 36 وات
قدرت پمپاژ  : 900 لیتر در ساعت
فرکانس: ۵۰ _ ۶۰ هرتز
ولتاژ  : ۲۲۰ – ۲۴۰
مناسب آکواریوم ها با طول 60 تا 120 سانتیمتر
مناسب برای آکواریوم های 250 تا 400 لیتر آب
ابعاد: طول 29.5، عرض 29.5، ارتفاع 45.5 سانتیمتر

8-فیلتر سطلی تکنیک 635

فیلتر سطلی تکنیک 635 با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه تر نسبت به برند های دیگر است . این فیلتر مناسب برای آکواریوم های کوچک و متوسط است. این  فیلتر سطلی دارای 3 عدد سبد جداکننده جهت قرارگیری پد و اسفنج و مدیا است.در بسته بندی اورجینال این فیلتر سرامیک حلقوی به همراه زغال اکیتو و پد و اسفنج متخلخل وجود دارد و نیازی به خریداری جداگانه مدیا و پد آکواریوم نیست.

مشخصات فنی :

توان مصرفی: 15 وات
قدرت پمپاژ آب : 800 لیتر در ساعت
ابعاد : طول 20/5 ، عرض 18/5 ، ارتفاع 35 سانتیمتر
ولتاژ : 220 – 240 ولت
فرکانس: 50-60 هرتز
تعدادسبد: 3 عدد
حداکثر ارتفاع پمپاژ: 150سانتیمتر

مادر این مقاله سعی نمودیم شما را با بهترین فیلتر سطلی آکواریوم معمول در ایران آشنا کنیم و چند نمونه متداولتر از آنرا که در بازار ایران با قیمت مناسب یافت میشود به شما معرفی نماییم. لازم به ذکر است انواع بسیار کاملتر و پیشرفته تری نیز توسط شرکتهای معتبر به بازار های جهانی عرضه شده است که بدلیل قیمت بالای آنها کمتر در ایران یافت میشوند .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.