گیاه اچینودوروس رز | جامع ترین مقاله + پاسخگویی به سوالات شما

تیم تولید محتوای آکوابی
11 اردیبهشت, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
گیاه اچینودوروس رز

گیاه آکواریوم اچینودوروس رز یک گیاه آبزی با ریشه‌های قوی است که برای استفاده در آکواریوم‌های آب شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برای تزیین آکواریوم‌ها و افزایش زیبایی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اچینودوروس ها شامل 28 گونه است که تقریبا عمده آنها در زیر آب رشد میکنند و نگهداری از آن ها آسان است .

اچینودوروس رز دارای برگ‌های باریک و شیروانی با رنگ صورتی، قرمز و بنفش متغیر است. این گیاه دارای ساقه‌های ضعیفی است و به راحتی میشکنند ، اما با رعایت شرایط مناسب رشد، قوی و بلند می‌شود. به نور متوسط تا قوی نیاز دارد و در دمای آب بین ۲۰-۲۸ درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. این گیاه همچنین به مقدار خیلی کمی کود مایع نیاز دارد.

 

استفاده از اچینودوروس رز در آکواریوم به دلیل زیبایی، تزیین و ایجاد محیط زیست طبیعی برای ماهیان و موجودات آبزی متداول است. همچنین، این گیاه به عنوان فیلتر زنده نیز شناخته می‌شود و با جذب مواد آلی و زاید از آب، به تصفیه آن کمک می‌کند.

خرید گیاه آکواریوم

مشخصات گیاه اچینودوروس رز

نام علمی این گیاه Echinodorus Rose و نام های دیگر آن شامل Rose Sword Plant و Ruby Sword Plant و Red Melon Sword Plant است. این گیاه اصلی‌ترین گونه از جنس Echinodorus است و در خانواده Alismataceae قرار دارد.

مشخصات فیزیکی این گیاه شامل برگ‌های باریک و شیروانی و شمشیری شکل است و با رنگ صورتی، قرمز و بنفش متغیر است. در شرایط خوب، این گیاه به ارتفاع حدود 30 تا 50 سانتی‌متر و عرض حدود 20 تا 25 سانتی‌متر برای برگ‌های بزرگتر دست یافته است.

این گیاه برای رشد به نور قوی نیاز دارد و می‌تواند در دمای آب 20-28 درجه سانتی‌گراد رشد کند. در آب‌های سخت و آلکالاین نیز رشد می‌کند، اما بهتر است pH آب بین 6.5 تا 7.5 باشد. همچنین، به دلیل سیستم ریشه قوی، به خاک مناسبی برای رشد نیاز دارد.

در کل، این گیاه برای تزیین و زیبایی آکواریوم‌ها و همچنین به عنوان فیلتر زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات گیاه اچینودوروس رز

بستر مناسب و قطر بستر مناسب برای این گیاه

برای رشد بهتر این گیاه در آکواریوم، بستر مناسب بسیار مهم است. برای این گیاه، بستری با ترکیبی از شن و خاک مخلوط یا خاک سیاه آکواریوم مناسب است. قطر بستر نیز باید حداقل 5 تا 7 سانتی‌متر باشد تا ریشه‌های گیاه به خوبی رشد کنند و این گیاه به طور کلی به خاک و بستر مرطوب نیاز دارد.

همچنین، برای رشد بهتر این گیاه، بهتر است بستر مناسب را با کود مایع تقویت کنید. برای این منظور، می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آبی استفاده کنید و به صورت منظم و متناوب آن را به آب اضافه کنید. با توجه به اینکه این گیاه به مقدار کمی کود نیاز دارد، بهتر است از کود دست ساز خودداری کرده و از کود مخصوص گیاهان آبی استفاده کنید.

برای رشد بهتر به چه نوع کود محلولی نیاز است؟

گیاه اچینودوروس رز به عنوان یک گیاه آکواریوم، برای رشد بهتر به یک کود محلول گیاهی متعادل با شرایط آکواریوم شما نیاز دارید. برای این گیاه می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آبی استفاده کنید. این کودها معمولاً شامل عناصری مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر کمیاب مانند آهن، منگنز و روی هستند که گیاهان آبی برای رشد بهتر و سالم نیاز دارند.

همچنین، برای رشد بهتر گیاه، به طور منظم آب آکواریوم خود را سیفون کنید. با تعویض آب، عناصر غذایی اضافی و انباشته شده در آب آکواریوم را کاهش داده و آب را به حالت خود بازگردانید که این کار می‌تواند رشد و سلامتی گیاه را بهبود بخشد.

میزان co2 مناسب برای این گیاه در آکواریوم

گیاه اچینودوروس رز نیاز به میزان مناسبی از CO2 برای رشد و توسعه دارد. میزان CO2 مناسب برای این گیاه در آکواریوم بستگی به سطح نور و مقدار کلروفیل در برگ‌ها دارد. به طور کلی، میزان CO2 مطلوب برای گیاهان آکواریومی در حدود 20-30 میلی‌گرم در لیتر است. اما در صورتی که نور بیشتری در آکواریوم شما وجود داشته باشد، نیاز به میزان CO2 بیشتری دارید. در واقع، باید میزان CO2 را به گونه ای تنظیم کنید که با میزان نور و مقدار کلروفیل در برگ های گیاه هماهنگ باشد و از افزایش زیاد میزان CO2 در آکواریوم نیز بپرهیزید زیرا می‌تواند برای آبزیان آکواریومی مضر باشد. برای افزایش میزان CO2 در آکواریوم، می‌توانید از سیستم‌های CO2 خودکار یا دستی استفاده کنید.

روش های تکثیر گیاه اچینودوروس رز

روش های تکثیر گیاه اچینودوروس رز

گیاه اچینودوروس رز را می‌توان به چند روش مختلف در آکواریوم تکثیر کرد. یکی از روش‌های اصلی تکثیر این گیاه، تقسیم گلبرگ‌های آن است. در این روش، شاخه‌های گیاه را به دو قسمت تقسیم کرده و آن‌ها را در بستر کودی قرار داده و منتظر رشد آن‌ها باشید.

ازطریق گیاهچه هایی که بروی ساقه مادر بوجود می آید نیز میتوان این گیاه را تکثیر کرد .

همچنین، از طریق بذر نیز می‌توان گیاه اچینودوروس رز را در آکواریوم تکثیر کرد. برای این کار، باید بذرهای گیاه را در بستر مناسب قرار داده و برای رشد آن‌ها به محیط مرطوب نیاز دارید. بعد از چند هفته، گیاهچه‌های جدید ظاهر خواهند شد که می‌توانید آن‌ها را در آکواریوم خود کاشته و نگهداری کنید.

گیاهان سازگار با گیاه اچینودوروس رز

گیاه اچینودوروس رز با بسیاری از گیاهان آکواریومی سازگار است. برای ایجاد ترکیبات زیبا و هماهنگ در آکواریوم، می‌توانید از گیاهانی که با این گیاه سازگاری دارند، استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • آنوبیاس بارتری: یکی از گیاهانی که با این گیاه سازگاری بسیار خوبی دارد، آنوبیاس بارتری است. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره و جذابی است و می‌تواند در ابعاد مختلف در آکواریوم قرار گیرد.
  • جاوا : جاوا نیز یک گیاه آکواریومی مناسب برای استفاده در کنار اچینودوروس رز است. این گیاه دارای برگ‌های کوچکی است که به شکل دایره‌ای و سبز روشن هستند.
  • بوسیفلاندرا: بوسیفلاندرا نیز یک گیاه دیگر است که با این گیاه سازگاری دارد. این گیاه دارای برگ‌های بلند و باریکی است که به شکل شیرینی‌های بلند و نازک به نظر می‌رسند.
  • والیسنریا: والیسنریا یکی دیگر از گیاهانی است که با این گیاه سازگاری دارد. این گیاه دارای برگ‌های باریکی است که به شکل نواری در آب شناورند.
  • هیگروفیلا: هیگروفیلا نیز یکی از گیاهانی است که با این گیاه سازگاری دارد. این گیاه دارای برگ‌های ریز و رونده است که به شکل گیاهان پوششی در آب زندگی می‌کند.

این گیاهان همگی می‌توانند با گیاه اچینودوروس رز در آکواریوم شما سازگاری خوبی داشته باشد.

گیاهان سازگار با گیاه اچینودوروس رز

مراقبت و نگهداری گیاه اچینودوروس رز در آکواریوم

برای نگهداری و مراقبت از گیاه اچینودوروس رز در آکواریوم، به موارد زیر توجه کنید:

  1. نورپردازی: این گیاه برای رشد به نور قوی و متعادلی نیاز دارد. بهتر است آن را در نزدیکی یک منبع نور یا زیر نورپردازی مناسب قرار دهید. در صورت استفاده از نورهای مصنوعی، مدت زمان روشنایی روزانه به میزان 8-10 ساعت تنظیم شود.
  2. دمای آب: دمای مناسب آب برای رشد گیاه اچینودوروس رز بین 22-28 درجه سانتیگراد است. بنابراین، بهتر است آکواریوم شما در این محدوده دمایی باشد.
  3. pH آب: این گیاه برای رشد به pH بین 6.5 تا 7.5 نیاز دارد. بنابراین، بهتر است pH آب آکواریوم شما در این محدوده باشد.
  4. تغذیه: برای رشد بهتر و سالم گیاه اچینودوروس رز، میتوان به طور منظم آن را با کود گیاهی مناسب تغذیه کنید.
  5. تمیز کردن برگ‌ها: برگ‌های پیر و خراب را حتما از گیاه جدا کنید تا از رشد گیاه جلوگیری نشود.
  6. تعویض آب: حدود 20% از آب آکواریوم را به طور هفتگی تعویض کنید تا برای گیاهان نیازهای لازم را فراهم کنید و از انباشته شدن عناصر غذایی اضافی جلوگیری کنید.
  7. جلوگیری از رشد جلبکهای آبی: بهتر است جلبکهای آبی را از محیط آکواریوم خود حذف کنید، زیرا ممکن است به رشد گیاه و گسترش آن مانع شوند.
  8. مراقبت از ناحیه ریشه: بهتر است گیاه را در بستری با ضخامت مناسب قرار دهید تا بتواند ریشه‌هایش را به طور کامل گسترش دهد. همچنین در صورت نیاز، بستر را با محلول کود گیاهی غنی کنید تا رشد ریشه‌ها را افزایش دهید.
  1. حفظ میزان CO2: برای رشد بهتر گیاه اچینودوروس رز به میزان مناسبی از CO2 نیاز دارد. بنابراین، مطمئن شوید که سیستم CO2 آکواریوم شما به خوبی کار می‌کند.
  2. محدود کردن رشد گیاه: در صورتی که گیاه اچینودوروس رز به شدت رشد کرده و فضای آکواریوم را پر کرده باشد، بهتر است آن را هرس کرده و رشد آن را کنترل کنید.

با رعایت موارد فوق، شما می‌توانید از رشد و ظاهر زیبای گیاه اچینودوروس رز در آکواریوم خود لذت ببرید.

مراقبت و نگهداری گیاه اچینودوروس رز در آکواریوم

نگهداری این گیاه برای افراد مبتدی آسان است یا سخت؟

  این گیاه اصولا مقاوم هستند و نگهداری از آن آسان است و افراد مبتدی نیز می توانند با پیروی از راهنمایی های مربوط به نگهداری آن در آکواریوم، این گیاه را با موفقیت پرورش دهند. در ضمن با تجربه بیشتر و آشنایی با شرایط محیطی آکواریوم، شما می توانید به راحتی با نگهداری و پرورش این گیاه آشنا شوید. لذا می‌توان گفت که نگهداری این گیاه برای افراد مبتدی به نسبت دیگر گیاهان آکواریومی آسان است.

در این مقاله از پایگاه دانش آکوابی تلاش ما بر این بوده است تا با معرفی گیاه آنوبیاس هتروفیلا و نحوه مراقبت و نگهداری از این گیاه توضیحات جامع و کاملی برای شما عزیزان ارائه بدیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا وجود هر نوع ابهامی در خصوص مطالب ارائه شده در این مقاله می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله سوالات خود را مطرح نمایید، تیم آکوابی در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.