بیماریهای رایج دیسکس ، علت و درمان آنها

تیم تولید محتوای آکوابی
25 تیر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماریهای رایج دیسکس شامل عفونت‌های باکتریایی، انگلی، و طاعون دیسکس می‌باشد. علاوه بر این، آنها ماهی دیسکس ممکن است به دلیل میزان بالای نیترات، کلر، آمونیاک یا کلرامین، از طریق مسمومیت به سرعت آسیب ببینند.

به عنوان یک صاحب حیوانات خانگی، وظیفه شما ارائه یک محیط سالم برای ماهیان خود است. با این حال، با وجود تلاش‌های فراوان شما، گاهی اوقات ممکن است ماهیان شما بیمار شوند. بنابراین، همیشه اهمیت زیادی ندارد که چقدر مراقبت کنید.

قبل از درمان بیماری‌ها، آموزش خود را درباره آنها و نشانه‌های آنها بسیار ضروری است. هر چه زودتر بتوانید نشانه‌ها را تشخیص دهید، می‌توانید به زودی درمان را آغاز کنید. و البته لازم نیست بگویم که چرا درمان زودرس موثر است.

بیماریهای رایج دیسکس

بیماری هگزومیتا

هگزومیتا معمولا به عنوان شایعترین بیماری دیسکس نام برده میشود، هگزومیتا که به آن اکتومیتوس نیز گفته میشود به روده ها و کیسه صفرا حمله میکند و نیز گاهی در خون هم یافت می شود.

ماهی هایی که به این جاندار آلوده میشوند، معمولا از بقیه ماهیها جدا و به نسبت لاغر میشوند. مدفوع آنها سفید و لزج میگردد همچنین رنگ آنها تیره شده و اکثرا تمایلی به خوردن غذا ندارند و اغلب در گوشه ای از آکواریوم در حالی که رنگ آنها سیاه شده است ثابت می مانند.

توصیه میشود اگر ماهی دیسکسی یافتید که از بقیه ماهیها جدا شده و رنگ آن سیاه شده است و همچنین نسبت به غذا عکس العملی نشان نداده و غذا نمی خورد اولین احتمال را وجود هگزومیتا بدانید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

روش درمان

  1. ابتدای کار مقداری از آب آکواریوم اصلی را به مخزن قرنطینه ریخته و ماهی مریض را به درون آن بیاندازید.
  2. یک عدد بخاری را نیز درون مخزن قرنطینه قرار دهید و دمای آن را ۱ درجه بیشتر قرار دهید به عنوان مثال دمای آکواریوم اصلی ۳۱ و مخزن قرنطینه ۳۲ باشد سنگ هوایی را نیز با ابعاد مناسب درون مخزن قرنطینه جاسازی کنید.
  3. یکی از مهمترین نکات در مخزن قرنطینه به دلیل استفاده از دارو، هوادهی خوب و بالا میباشد. سعی کنید برای این کار از سنگ هواهایی که به شکل سوزنی و بسیار ریز هوا تولید میکنند و در عین حال آب را متلاطم نمی نمایند استفاده کنید.
  4. ماهی بیمار را به درون مخزن قرنطینه بیاندازید. با توجه به اینکه از آب درون آکواریوم استفاده کرده اید، احتیاجی به آب به آب ماهی توسط کیسه های نایلونی نیست.
  5. از داروخانه قرص مترونیدازول ۲۵۰ را تهیه نمایید هر قرص ۲۵۰ به ازای ۵۰ لیتر آب آکواریوم مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین با توجه به حجم آب داخل مخزن قرنطینه مقدار مورد نیاز از قرص را پودر کرده و در مخزن بریزید.
  6. بعد از ۳ روز دما را یک درجه کم و یک چهارم آب آکواریوم را با آب تازه تعویض مینماییم، دقت کنید که آب مورد استفاده باید حداقل ۲۴ ساعت مانده باشد تا گاز کلر آن خارج شده باشد.
  7. پس از این کار مقداری زغال اکتیو تازه را به درون یکی از محفظه های اسفنجی فیلترهای داخلی قرار دهید و فیلتر را درون آکواریوم نصب کنید تا داروی موجود در آب را تصفیه کند.
  8. بعد از ۵ تا ۶ ساعت ماهی را از طریق کیسه های نایلونی و با صرف زمان بیشتر آب به آب کرده و به آکواریوم اصلی انتقال دهید.

دقت کنید که ماهی شما به دلیل اینکه ۳ روز تحت تاثیر دارو بوده، مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از خوردن فعالانه غذا امتناع خواهد کرد، نگران نباشید ماهی شما از هگزومیتا پاک شده است.

غیر طبیعی بودن ظاهر و کاهش وزن  دیسکس

غیر طبیعی بودن ظاهر و کاهش وزن  دیسکس

ممکن است توضیحات بسیار مختلفی برای کاهش وزن ماهیان وجود داشته باشد. کاهش وزن ممکن است با مدفوع غیر طبیعی و در برخی موارد با تغییر رنگ و تیره تر شدن ماهی همراه شود. معمولاً اینها اولین نشانه هایی میباشند که شما متوجه آن خواهید شد، اگر برای یک دوره طولانی ماهی شما سالم به نظر میرسد اما مدفوع ماهی رشته ای بلند و باریک و سفید رنگ است میتواند نشانه آلوده شدن ماهی شما با یکی از انگل Spironucleus ،Hexamita و یا دیگر تاژکداران باشد.

عوامل خارجی و یا پایین بودن کیفیت آب به راحتی قابل تشخیص و بر طرف کردن هستند، این دلایل باعث بروز استرس در ماهی و به همین دلیل عدم تمایل آن به غذا خوردن شده پس لازم است ابتدا محیط را برای زندگی مناسب ماهی اصلاح کنید، برای مثال میتوانید با تغییر دکوراسیون داخلی آکواریوم ابتدا مکانهای مناسبی را برای مخفی شدن ماهیان خود در نظر بگیرید. مطمئن شوید که ماهیان کوچکتر و ضعیفتر غذای کافی و مناسب را دریافت میکنند و یا به صورت اختصاصی آنها را تغذیه کنید.

پارامترهای آب را بررسی کرده و به میزان لازم تعویض آب انجام دهید تا از وضعیت شیمیایی و فیزیکی آب مطمئن شوید. برای کنترل اولیه میتوانید پارامترهای آب مثل دما، pH، آمونیاک، نیتریت و نیترات را بررسی کنید و برای کنترل کامل تر میتوانید از عملکرد بخاری (هیتر) و دیگر المانهای فیلتراسیون و همچنین پارامترهای آبی که برای تعویض آب از آن استفاده میکنید مطمئن شوید.

برای اطمینان از شرایط آبی که برای تعویض آب آکواریوم از آن استفاده می کنید، میتوانید از آب خروجی یک دستگاه اسمز معکوس یا RO استفاده کرده و مواد و املاح لازم را در صورت نیاز متناسب با نیازهای ماهیان خود به آب اضافه کنید. اگر ماهیان قلمرو طلب در آکواریوم خود دارید بهتر است آنها را به آکواریوم دیگری انتقال دهید. اگر به موقع وارد عمل نشوید و اندامهای داخلی ماهیان شما آسیب ببیند، دیگر نمیتوانید ماهی خود را نجات دهید.

اینگونه ارگانیسمها که میتوانند به ماهیان شما حمله ،کنند چرخه زندگی پیچیده ای دارند. آنها معمولا از تخم یا سیست برای تکثیر استفاده میکنند که در این مرحله از زندگی خود توسط داروها به سادگی قابل از بین رفتن نیستند، حتی اگر انگل های بالغ به کمک دارو از بین بروند، دوباره تخمها و سیستها باز شده و اینبار با انگل هایی مواجه خواهید بود که مقاومت بیشتری نسبت به دارو از خود نشان می دهند. به همین دلیل است که اصولا داروهای درمانی برای مدتی بیشتر از زمان درمان شدن ماهیان ادامه داده میشود و لازم است دوز مصرفی مرتب و به اندازه به آب اضافه شود تا از حذف تمامی انگلها در تانک خود مطمئن شوید.

اگر یکی از ماهیان شما نشانه هایی از وجود انگلها را از خود نشان میدهد، میتوان شرط بست که در حال حاضر تمامی ماهیان شما درگیر هستند حتی اگر نشانه های مشخص بیماری را از خود نشان نمیدهند.

اگر ماهیان شما توسط یکی از تاژکداران آلوده شده باشد میتوانید از مترونیدازول برای شروع فرایند درمان استفاده کنید بعد از یک هفته برای مبارزه با انگلهای دیگر میتوانید از Flake Tabs فلو بندازول و یا داروی ضد انگل پرازیکوانتل استفاده کنید.

این درمانها برای ماهیانی که دچار برخی از انگلهای پوستی و خارجی مثل Oodinium هستند جواب نمیدهد.

اگر درمانهای آورده شده موثر نبود میتوانید با افزایش دما از شر برخی از انگلهای تک یاخته ای بر روی پوست و آبشش ماهیها خلاص شوید این نوع انگلها در برخی از موارد باعث کاهش وزن شده بدون اینکه نشانه و یا جراحتی بر روی سطح پوست ایجاد کنند.

به یاد داشته باشید که ممکن است ماهی شما به چند نوع انگل مختلف آلوده شده باشد که در این صورت باید از داروهایی با دامنه تاثیر بر روی باکتریها قارچ ها ویروسها و دیگر انگلها استفاده کنید.

زخمهای چشم

نشانه های مشترک در زخمهای چشم:

1- زخم و خراش با عفونت و یا بدون عفونت:

دلیل: وجود یک ماهی مهاجم آسیب دیدن در زمان فرار کردن وجود یک جسم تیز در تانک و یا حمل و نقل ماهی

2- تورم چشم:

دلیل: بیماریهای مزمن و یا پایین بودن کیفیت آب گاهی به دلیل درگیری باکتریایی این اتفاق روی میدهد که میتواند از یک آنتی بیوتیک با دامنه عملکرد گسترده برای بهبود استفاده کرد.

3- کدورت چشم:

دلیل: کهولت تروما عفونت و یا پایین بودن کیفیت آب

4- تاول / کیست

دلیل: که میتواند مادر زادی و یا به دلیل عفونت ایجاد شده باشد.

کدورت چشم در ماهی دیسکس

کدورت چشم در ماهی دیسکس

در ماهیان دیسکس شما اغلب شاهد زخمها و جراحتهای کوچک چشم ماهیان خود اما خواهید بود. همین زخمها میتوانند آلوده شوند و شرایط را کمی جدی تر کنند، اما قابل درمان هستند. اگر بیشتر از یک ماهی شما درگیر این مشکل است باید ابتدا دلیل بروز مشکل را پیدا کرده و مطمئن شوید که دیگر این اتفاق نمیافتد. گاهی این مسئله به دلیل وجود یک جسم تیز در دکور آکواریوم و یا وجود ماهیان مهاجم و حتی ازدحام زیاد ماهیان در آکواریوم و در برخی موارد فرایند نامناسب انتقال ماهی است.

از آنجایی که اصولا حمله ماهیان و تراکم زیاد دلیل اصلی شیوع این مشکل است لازم است جمعیت آبزیان آکواریوم خود را بررسی کنید. همچنین باید مطمئن بشید که تمامی ماهیان فضای خاص خود را دارند و میتوانند پنهان شوند. شاید لازم باشد، بخشی از ماهیان خود را انتقال دهید. برای درمان این بیماری نمک طعام البته بدون ید و یا نمکهای مخصوص آکواریوم موثر است و اگر نمکها جواب نداند میتوانید از داروهای مختلف آنتی بیوتیک استفاده کنید.

جراحتهای باله و دم

نشانه های غیر طبیعی باله ها و دم:

1- دم خوره: در برخی موارد به دلیل وجود آسیب دیدگی خارجی و یا پایین بودن کیفیت آب به وجود می آید، که میتواند شروع عفونت باشد ممکن است لکه ها و تکه های دم خوره سفید بر روی باله و دم وجود داشته باشد.

2- نقاط سفید: عفونت ناشی از وجود انگلها و عوامل عفونت زای تک سلولی

3- تکان دادن غیر طبیعی و یا بستن باله ها: میتواند از علامتهای اولیه بیماری و یا نشانه هایی از استرس در ماهی باشد.

مشابه بسیاری از مشکلاتی که میتواند دیسکس ها را درگیر کند، زخم های باله و دم هم میتواند بر اثر پایین بودن کیفیت ،آب ایجاد آسیب فیزیکی بر اثر حمل و نقل جابجایی و یا درگیری بین ماهیان اتفاق بیفتد. بعد از آن انواع قارچها و باکتریها میتوانند زخم را آلوده کنند که باعث ایجاد لبه های سفید بر روی زخمها میشود.

درمان این مشکل هم ساده است ابتدا لازم است مشکل اولیه را مشخص کرده و آن را رفع کنید. در صورتی که منابع مختلف مصرف آنتی بیوتیک را پیشنهاد میکنند اما بهتر است ابتدا نمک را امتحان کنید اصولا نمک میتواند مشکل را حل کرده و به بازسازی عضو آسیب دیده کمک کند اگر نمک موثر نبود مجبور هستید از آنتی بیوتیکها استفاده کنید.

برخی از تاژکداران تک سلولی نیز میتوانند باعث به وجود آمد نقاط سفید بر روی باله و دم شوند.

تکان های شدید باله ها میتواند از نشانه های وجود استرس در ماهیان باشد. از آنجایی که این نشانه از علایم خاص یک بیماری نیست پس لازم است به دقت ماهیها برای پیدا کردن نشانه های دیگر بررسی کنید، برای مثال رفتار و سطح پوست ماهی برای مشخص شدن بیماریهای انگلی و یا داخلی اگر تکانهای باله برای مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد و نشانه های غیر مشخص دیگری مثل تیرگی پوست وجود داشته باشد لازم است با دقت بیشتری ماهیها را بررسی کرده تا بتوانید بیماری را تشخیص و به درستی درمان کنید.

تنفس غیر طبیعی

وجود مشکلات تنفسی بسیار واضح هستند مثل زمانی که ماهیها برای تنفس نزدیک به سطح آب شنا میکنند یا زمانی که تنها یک آبشش کار میکند و دیگری برای مدت طولانی بسته میماند که نشان دهنده تورم بافت آبشش است. برخی از مواقع مشکلات تنفسی میتواند بسیار ظریف باشد به شکلی که تنها حرکت آبششها کمی کمتر و یا بیشتر شده باشد و البته حتی ممکن است این مشکل تنها در یک آبشش وجود داشته باشد.

مشابه انسانها ماهیها نیز در برخی از مواقع سریعتر تنفس میکنند، مثل زمان تغذیه – مبارزه و یا زمانهایی که هیجان زده میشوند. پس قبل از اینکه نگران شوید لازم است ماهیها را برای مدت طولانی تری بررسی کرده و اگر شدت تنفس برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرد اولین موردی که لازم است انجام دهید بررسی پارامترهای آب میباشد و در صورت عدم وجود مشکل در آب در نهایت ممکن است نشانه هایی از وجود یک بیماری در ماهی شما باشد.

دلایل:

عوامل تنفس غیر طبیعی (غیر عفونی)

کمبود جریانهای آب سطحی – وجود مواد زائد ارگانیک (آلی) در آب مثل باقیمانده غذا و یا فضولات – شکفتگی (بلوم ،باکتریایی) – آکواریوم پر جمعیت – اکسیژن پایین – مشکلات فیلتراسیون و گردش آب – مشکل در فیلتراسیون بیولوژیک – وجود کلر در آب شهری – یا از کار افتادن فیلترها و مختل شدن گردش آب – تغییرات ناگهانی pH – کلر – واکنش دارویی – دیگر مواد سمی متفرقه و …

اگر متوجه وجود مشکل در تنفس ماهیان خود ،شدید ابتدا لازم است مشکلات غیر عفونی را بررسی کنید. باز هم تاکید میشود کیفیت آب بسیار اهمیت دارد . موارد زیر را برای بهبود تنفس در آبزیان خود انجام دهید

1) تعویض آب در آکواریوم ( سیفون سنگین ) حداکثر به میزان ۵۰ درصد آب آکواریوم را  عوض کنید . حتی در صورت لزوم میتوانید طی چند مرحله در روز این کار را تکرار کنید البته اگر آب شهری شما سالم باشد. آبی که برای تعویض آب آکواریوم از آن استفاده میشود باید عاری از هر گونه آلودگی و یا کلر و فلزات سنگین دیگر باشد به همین دلیل آب RO بهترین گزینه ممکن است. اگر با انجام تعویض آب بهبودی در شرایط تنفس مشاهده کردید میتوانید این کار را تا بهبود کامل ادامه دهید.

2) محلولهای بهبود دهنده بسیار زیادی برای حذف مواد سمی و یا بهبود پارامترهای آب وجود دارد که میتوانید از آنها در کنار تعویض آب استفاده کنید. توجه داشته باشید که این مواد نمیتوانند جای تعویض آب را بگیرند.

3)اگر مشکل شما وجود آمونیاک بالا در آب است بهتر است میزان pH را به زیر ۷ کاهش دهید، اما توجه داشته باشید که این کار به آرامی انجام شود و در شرایط بحرانی مقدار آن را به کمتر از ۶ نرسانید زیرا ممکن است به ساختار فیلتراسیون بیولوژیک شما آسیب برساند.

4) به کمک یک کیت اکسیژن میزان اکسیژن موجود در آب را بررسی کنید. ماهیان در سطوح متوسط اکسیژن دچار مشکلات تنفسی نخواهند شد اما اگر ماهیان شما با سطح اکسیژن بین ۲ تا ۳ مواجه شوند مشکلات تنفسی آشکار میشود. لازم است سطح اکسیژن را با افزایش میزان تزریق هوا و یا ایجاد گردش آب سطحی افزایش دهید تا زمانی که دلیل اصلی کمبود اکسیژن را تشخیص داده و آن را بر طرف کنید.

اگر دیسکسهای بالغ شما دچار انگلهای مختلف آبششی شده باشند اصولا نشانه خاصی از خود نشان نمیدهند اما در صورتی که بیماری گسترش پیدا کند نشانه های بیماری آشکار میشود. به هر صورت با تشخیص به موقع امکان درمان به سادگی وجود دارد اما در رابطه با بچه های دیسکس این موضوع بسیار حساس است و حتی ممکن است قبل از بروز نشانه های بیماری به سرعت از بین بروند.

کرم های پهن تخم گذار از جمله عمومی ترین عوامل بروز مشکل در آبشش دیسکسها هستند اگر تانک شما دارای بستر است میتواند مبارزه با عوامل بیماری زا از این دست را مشکل کند زیرا در دوره ای از حیات این آبزیان که در بستر قرار می گیرند خروج آنها از آکواریوم بسیار مشکل و اصولا در این دوره در مقابل داروها مقاوم هستند. به هر صورت میتوانید به ترتیب یکی از درمانهای زیر را انتخاب کنید

۱ – داروی ضد انگل پرازیکوانتل

۲ – داروی ضد انگل فلوبندازول

استفاده از Fluke-Tabs که آخرین انتخاب میتواند باشد

درمان صحیح میتواند به سرعت نشانه های بهبود را در ماهیان شما نمایان کند. اما اگر آکواریوم شما دارای بستر است که در این صورت حذف تخمها و سیستها را با سیفون غیر ممکن و مشکل میکند. پس لازم است درمان برای چند دوره ادامه پیدا کند تا تمامی تخمها و سیستها باز شده و انگلها و لاروهای آنها توسط دارو از بین بروند.

اگر درمان انجام شده برای کرمهای پهن عمل نکند و علایمی مثل نقاط سفید بر روی باله ها و بدن ماهی هم قابل مشاهده است ممکن است ماهی شما درگیر انگلهای تاژکدار نیز شده باشد پس میتوانید دمای آب را افزایش دهید، توجه داشته باشید که در صورت وجود ماهیانی از گونه های دیگر در تانک شما ممکن است امکان افزایش دما وجود نداشته باشد پس باید از داروهای مناسب استفاده کنید و یا ماهیان دیگر را از آکواریوم خارج کرده و دما را افزایش دهید. توجه داشته باشید که بررسی روزانه ماهیها بسیار مهم است.

اگر در شرایط بحرانی قرار گرفته اید و لازم است سریعا وارد عمل شوید و همچنان از نوع بیماری مطمئن نیستید میتوانید ۲ تا ۳ دوز از فرمالین و مالاشیت گرین را به تانک خود اضافه کنید این میتواند ماهی شما را برای مدتی زنده نگهدارد و نجات دهد تا شما بررسی های خود را کامل کرده و درمان مناسب را بر روی ماهیان انجام دهید.

زخمهای پوستی

نظارت دائم شرایط و وضعیت پوست ماهیها از بهترین روشها برای کنترل سلامت ماهیان است شما اغلب زخمهای کوچکی را بر روی سطح بدن دیسکسها مشاهده خواهید کرد و یا در برخی از موارد میتوانید افتادن پولکها از روی سطح بدن ماهیها را مشاهده کنید که کاملا طبیعی است.

این موارد باید در چند روز بر طرف شوند اما تغییرات پوستی میتوانند نشانه هایی از بیماری ماهی باشند این تغییرات عبارتند از:

  • تیرگی مداوم رنگ
  • لکه های رنگ پریده
  • نقطه های سفید
  • افزایش موکوس پوست
  • جوش چرکی و زخم باز
  • از دست دادن پولکها

دلایل نشانه های غیر طبیعی بر روی پوست :

  • عفونت بسیار پایین
  • رنگ تیره
  • افزایش میزان موکوس
  • لکه های پوستی
  •  باله های ریش ریش شده
  • شنای غیر معمول
  • تنفس سریع
  • جراحت
  • سرطان پوست و یا اندامهای داخلی با و یا بدون نشانه هایی از عفونت
  • جوش و زخم که ممکن است بر اثر برخی عوامل خارجی به وجود بیاید اما زخم حفره سر اصولا به دلیل کیفیت پایین آب و تغذیه نامناسب ایجاد میشود

همانند بسیاری از بیماریهای دیگر در مورد بیماریهای پوستی نیز کیفیت آب بسیار اهمیت دارد. بعد از اطمینان از کیفیت و سلامت آب برای رفع مشکلات پوستی میتوانید کار را با اضافه کردن نمک آغاز ،کنید نمک میتواند به ترمیم بافتهای آسیب دیده کمک کند میتوانید از برخی از ضد عفونی کننده های آب مثل متیلن بلو نیز استفاده کنید .

بهتر است تا زمان لازم از آنتی بیوتیکها استفاده نکنید زیرا ممکن است آسیبهای مختلفی بخصوص به ساختار فیلتراسیون بیولوژیک آکواریوم شما وارد کنند.

اگر از نمک استفاده کرده و کیفیت آب را تا حد قابل قبولی افزایش دادید سیستم ایمنی بدن ماهیهای شما باید به اندازه کافی قوی شده باشد تا بتواند زخمها و مشکلات موجود را بر طرف کند به هر صورت اگر زخمها شدید باشد ممکن است با تعویض آب و یا حتی استفاده از آنتی بیوتیک بهبود پیدا نکند.

دیسکس با بیماری حفره سر

دیسکس با بیماری حفره سر

بیماری سوراخ سر دیسکس (بیماری حفره سر)

سوراخ سر یکی از بیماریهای بسیار رایج در بین ماهیان دیسکس است که اصولا به دلیل کمبود مواد معدنی و ویتامینها به وجود می آید. ابتدا زخمها و حفره های کوچک در نزدیکی سوراخهای بینی صفحات آبششی و یا نزدیک چشمها بوجود می آید و اگر نادیده گرفته شده و درمان نشوند این زخمها و حفره ها بزرگتر شده و کل ظاهر و صورت ماهیها را از بین خواهند برد و در نهایت ماهی بر اثر ضعف و عفونت از بین خواهد رفت. این بیماری میتواند هم شایع و هم نادر باشد.

برخی از آکواریوم داران هیچگاه با این بیماری مواجه نمیشوند و برخی دائما درگیر این بیماری در آکواریومهای خود هستند. تغذیه مناسب و غذای خوب بهترین دفاع شما در مقابل این بیماری است. غذای خشک به تنهایی برای مقابله با این بیماری کافی نیست و شما باید مطمئن شوید که ماهیان شما غذای تازه – ویتامینها و مکملهای غذایی لازم را به صورت روزانه دریافت میکنند. اگر ماهیان شما به این بیماری مبتلا شدند میتوانید برای کمک به درمان از داروی مترونیدازول استفاده کنید. اما بهترین چیز بهبود کیفیت آب و رژیم غذایی ماهی و اضافه کردن مواد غذایی مثل کرم خاکی قرمز خرد شده به غذای ماهیان دیسکس است.

ماهیان دیسکس مبتلا به این بیماری بعد از گذشت چند هفته از شروع درمان به سادگی درمان خواهند شد. بعد از درمان حفظ کیفیت غذا و آب و استفاده از کرمهای خاکی قرمز در رژیم غذایی این ماهی حداقل دو بار در هفته جلوی برگشت دوباره بیماری را خواهد گرفت.

مقالات و مطالب مختلفی در رابطه با پرورش این کرمها وجود دارد که میتوانید به سادگی این کار را در خانه انجام داده و یا اینکه از محل مناسب آنها را تهیه کنید.

بیماری های دیگر ماهی دیسکس :

  • عفونت باکتریایی
  • طاعون دیسکس
  • لکه های سفید
  • خارش بدن
  • بستن و قفل شدن باله ها
  • از دست دادن وزن
  • لکه های تیره رنگ
  • آرام گرفتن در گوشه و یا کف تانک ( این نشانه اغلب در بین ماهیان جوان جابجا شده دیده میشود.)

تلاش برای تعیین علت عفونتهای پوستی میتواند دشوار باشد. در بیشتر موارد شما ابتدا علایم نامطلوبی مانند خارش بدن ماهی به اجسام مختلف و رنگ تیره پوست را متوجه خواهید شد اگر بعد از بررسی دقیق خبری از علایم دیگر نباشد پس میتوان نتیجه گرفت که مشکل فقط مربوط به کرمهای پهن Flukes است. اما اگر مخاط زیادی از پوست بدن ماهی ترشح شده و تکه ها یا نقاط سفید بر روی بدن ماهی قابل تشخیص باشد پس به احتمال زیاد عامل بیماری ماهی شما یک تک یاخته میباشد.

انگلهای پوستی از دسته کرمهای پهن معمولا پیشرفت کندی دارند. اما از طرف دیگر امکان انتقال بیماری در بین ماهیان بسیار زیاد است زیرا این کرمها میتوانند در مراحل مختلف زندگی خود مقاومت بسیار بالایی از خود در مقابل درمان نشان دهند. عفونت های ناشی از تک یاخته ها به دلایل مختلف سریعتر از عفونتهای ناشی از کرمهای پهن گسترش پیدا میکنند شما باید به دقت ماهیان خود را بررسی کرده و در صورت اطمینان به سرعت درمان را آغاز کنید این بیماری به سرعت بین ماهیان دیگر و حتی بین آکواریومهای دیگر شما پخش میشود بخصوص زمانی که از تجهیزات مشترک بین آکواریومهای خود استفاده میکنید، لازم است به سرعت ماهیان بیمار را جدا کرده و برای نگهداری آنها از تانک و تجهیزات مستقل استفاده کنید.

در صورتی از بیش از یک آکواریوم نگهداری میکنید بهتر است تجهیزات مستقلی برای هر آکواریوم خود در نظر بگیرید تا به این شکل از انتقال بیماری در بین تانکهای خود به هر صورت جلوگیری کنید.

برای درمان عفونتهای ناشی از تک یاخته های میتوانید دما را افزایش داده و یا از داروهای مناسب استفاده کنید.

اگر نقاط سفید را بر روی بدن ماهی مشاهده میکنید یا درمانهای مربوط به کرمهای پهن شکست خوردند میتوانید دمای آب آکواریوم خود را تا ۳۴ درجه سانتیگراد افزایش دهید. به این نکته توجه کنید که در صورت وجود ماهیان دیگر در تانک نمیتوانید دما را تا این اندازه افزایش دهید و این دما تنها برای درمان ماهیان دیسکس مناسب میباشد.

ماهیهای جوان که تازه وارد شده اند و ماهیانی که فقط یک شوک pH و دما دارند بیشتر حساس به عفونتهای باکتریایی پوست هستند. در این موارد شما باید از یک آنتی بیوتیک قوی با تاثیر گسترده استفاده کنید.

طاعون دیسکس بسیار نادر است، اما وقتی اتفاق می افتد نمیتوان مطمئن باشید که چه چیزی باعث آن است . این بیماری به سرعت پیشرفت میکند ، بسیار عفونی است و معمولا باعث مرگ ماهی میشود . شایعترین علامت که شما میبینید افزایش تولید موک پوست و یک الگوی reticulated بر روی پوست است.

ماهیان جوانی که به تازگی به آکواریم معرفی شده اند و یا در صورت مواجه شدن ماهیها با شوک دما و یا pH احتمال درگیر شدن این ماهیان با عفونتهای باکتریایی بسیار زیاد است. در این صورت میتوانید از داروهای آنتی بیوتیک با تاثیر گسترده برای درمان استفاده کنید.

بیماری طاعون دیسکسی بسیار نادر است اما در صورتی که اتفاق بیفتد بسیار سریع عمل میکند . هیچ کس دلیل اصلی وقوع این بیماری را نمی داند اما زمانی که اتفاق میافتد عفونت به سرعت گسترش پیدا کرده و معمولا نتیجه آن مرگ ماهی است. شایعترین علایم آن افزایش مخاط پوستی بدن ماهی و ایجاد لکه های بزرگ با الگوی مشبک است.

شنای غیر طبیعی

شما لازم است همیشه رفتار و بخصوص وضعیت شنای ماهیان خود را بررسی کنید. وجود رفتارهای غیر طبیعی در شنای ماهیها میتواند نشانه ای از وجود مشکل در ماهی و یا استرس بیش از حد در آن باشد.

در صورتی که ماهی شما در هنگام شنا کردن تمایل به سمت بالا دارد و به سختی بدن خود را به صورت افقی نگه میدارد و یا به یک سمت کج و متمایل میشود این موضوع احتمال وجود بیماری را افزایش میدهد برای مقایسه میتوانید از رفتار ماهی های سالم کمک بگیرید.

قبل از اینکه بخواهید درمان را آغاز کنید لازم است ماهی را برای کشف نشانه ها رفتارهای دیگری بررسی کنید. شاید تنها دلیل ای امر وجود ماهیانی با رفتارهای بیش از حد تهاجمی در تانک شما باشد که لازم است آنها را از آکواریوم خارج کنید.

در جدول زیر لیستی از دلایل بروز شنای غیر طبیعی در ماهیان و روشهای درمان هر کدام آورده شده است :

نشانه ها :

  • نشانه های شنای غیر طبیعی
  • سر ماهی به سمت بالا
  • کج و متمایل شدن ماهی به یک سمت

دلایل :

  1. وجود مشکل در کیفیت آب
  2. تاثیر برخی از داروها و مواد شیمیایی
  3.  عفونت کیسه شنا
  4. انسداد روده
  5. مراحل پیشرفته بیماری های عفونی
  6. وجود یک انگل پوستی
  7. کمبود اکسیژن (شنای نزدیک به سطح)

بسیاری از مشکلات مربوط به شنای غیر طبیعی در دیسکسها در همین موارد خلاصه میشود اما به هر صورت بررسیهای بیشتر نیز لازم است در برخی از موارد خاص انجام شود.

ماهی شما ممکن است مشکل انسداد روده یا نفخ داشته باشد که میتواند تاثیر بدی در عملکرد کیسه شنا کیسه هوایی داشته باشد.

این مشکل زمانی اتفاق میافتد که ماهی بیش از حد تغذیه شده باشد و یا از غذای خشکی که قبلا خیسانده نشده است برای تغذیه استفاده شده است. برای رفع این مشکل لازم است تغذیه ماهی خود را متوقف کنید تا مشکل حل شود. اگر مدت چند روز مشکل بر طرف نشد، میتوانید از نمک منیزیم سولفات استفاده کنید. لازم است دو قاشق چایخوری را به ازاء هر ۴۰ لیتر به آب آکواریوم خود اضافه کنید این نمک به پاکسازی روده ماهی در طول چند روز کمک میکند.

اگر عفونت در کیسه شنا به وجود بیاید که البته بسیار نادر است اصولا از نوع عفونتهای باکتریایی است که برخی از نشانه های آن به حالت عمودی شنا کردن و یا ایستادن ماهی و کج شدن و به پهلو شدن ماهی و یا شنای بسیار ضعیف و کند ماهی است. اگر بعد از بررسی شرایط آب و انجام کارهای لازم در خصوص بر طرف شدن احتمالی انسداد روده  همچنان ماهی شما با مشکل شنا میکند، پس احتمال عفونت کیسه شنا وجود دارد. چون احتمال مشکلات قبلی بیشتر است است پس بهتر است قبل از اقدام برای درمان عفونت کیسه شنا موارد قبلی را بررسی کرده باشید. عفونت کیسه شنا گاهی اوقات توسط برخی از تاژکداران ایجاد میشود که میتوانید این مشکلات را با مترونیدازول درمان کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.