صفر تا صد راه اندازی آکواریوم پلنت

مهندس خان باباپور
18 بهمن, 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آکواریوم پلنت

راه اندازی آکواریوم پلنت یا که به تازگی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است موضوع اصلی صفحه پیش روی شماست. این نوع از آکواریوم می تواند یک منظره بسیار زیبا و چشمگیر در محیط زندگی شما و ایجاد کرده و از استرس روزانه شما بکاهد. در آکواریوم پلنت شما علاوه بر نگهداری از ماهیان زینتی می توانید از گیاهان آبزی هم نگهداری کرده و از آن لذت ببرید. پس دانستن نیاز گیاهان علاوه بر نیاز ماهیان در این نوع آکواریوم الزامی است.

همانطوری که در آکواریوم ها برای ماهیان محیط مناسب و آب با کیفیت ایجاد می نماییم. ماهیان را تغذیه می کنیم و در آکواریوم های گیاهی نیز باید محیط مناسب برای ادامه زندگی گیاهان و رشد و نمو آن بوجود آوریم. پس برای داشتن یک آکواریوم پلنت زیبا نیاز به تجهیزات دیگری اضافه بر تجهیزات معمول آکواریوم های آب شیرین هست . باید گفت که راه اندازی یک آکواریوم پلنت هزینه بیشتری نسبت به آکواریوم آب شیرین دارد.

آکواریوم های گیاهی تنها زمانی می توانند بسیار زیبا و لذت بخش باشند که گیاهان با طراوات و سرزنده در آن رشد کند . اگر راه اندازی این نوع آکواریوم بصورت اصولی انجام نگیرد پس از مدتی باعث دلسردی شما می شود. پس حتما قبل از راه اندازی چنین آکواریومی با مطالعه دقیق و بررسی تجهیزات مورد نیاز آن اقدام به راه اندازی آکواریوم پلنت نمایید. چون تنها با چند عدد گیاه و نور معمولی و … نمی توانید آکواریوم پلنت فوق العاده ای داشته باشید.

ما در اینجا سعی خواهیم کرد تمامی لوازم و تجهیزات این نوع آکواریوم، به همراه دیگر ملزومات و نحوه راه اندازی آکواریوم پلنت را به صورت خلاصه توضیح دهیم. تا علاقمندان به این نوع آکواریوم با دید بازتری بتوانند در این مورد تصمیم بگیرند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آکواریوم پلنت

برای راه اندازی آکواریوم  پلنت به تجهیزات خاص احتیاج داریم به صورت خلاصه به شرح زیر است:

مخزن یا شیشه ی آکواریوم برای راه اندازی آکواریوم پلنت

مخزن مناسب برای آکواریوم پلنت گیاهی می تواند به اشکال مختلفی باشد ولی شکل مکعب مستطیل یکی از رایج ترین و کاربردی ترین اشکال آن است. یکی از پرطرفدار ترین نوع مخازن آکواریوم های پلنت آکواریوم ها با حجم حدود 100 تا 200 لیتر است، بهتر است در آکواریوم های گیاهی ارتفاع بیشتر از 50 تا 60 سانتی متر نباشد، چون هر چه ارتفاع بیشتر باشد نور پردازی مشکل تر خواهد شد و شما باید هزینه بالاتری برای خرید سیستم نور دهی بپردازید تا نور لازم بتواند به کف آکواریوم برسد.

در مورد عرض این نوع آکواریوم می توان گفت هر چه عرض بیشتر باشد، دست شما در طراحی خاص آن بازتر خواهد بود، عرض کمتر از 30 سانتی متر در این نوع آکواریوم جلوه زیبایی نخواهد داشت.

  ابعاد مناسب برای آکواریوم پلنت:

باید بدانید که هرچه ابعاد تانک شما بیشتر باشد، هزینه های شما بیشتر خواهد شد. بهترین سایز و ابعاد آکواریوم پلنت به صورت استاندارد به شرح زیر است:

30*30*30 / 35*35*35 / 40*40*40

40*40*60 / 45*45*60 / 40*40*90

45*45*90 / 50*50*100 / 50*50*120

بستر آکواریوم پلنت

یکی از الزامات داشتن یک آکواریوم گیاهی بستر و یا خاک مخصوص جهت رشد و نمو گیاهان است. بستر آکواریوم پلنت می تواند شن های ریز و سبک باشد تا ریشه گیاهان براحتی در آن رشد نماید. قطر این شن ها باید بین یک تا سه میلی متر باشد.

به طور کلی بستر محل رشد ریشه گیاه و همچنین محلی برای باکتری های زیستی است. در بستر مواد آلی و مغذی توسط گیاهان جذب شده و نهایتا باعث رشد و نمو گیاهان می گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که بستر می تواند پارامتر های آب را تغییر دهد و در مقدار PH آب تاثیرگذار باشد.

چه بستری برای آکواریوم های گیاهی انتخاب کنیم؟

بطور خلاصه می توان گفت بسترهای شرکتی برای رشد گیاهان مناسب هستند. این بستر ها از خاک پخته شده در دانه های کوچک سخت ساخته می شوند و حاوی مواد آلی و مغذی برای گیاه می باشند که به آرامی تجزیه شده و در اختیار گیاه قرار می گیرند.

این نوع بستر را می توان با کود اضافی غنی کرد چون پس از گذشت زمان (حدود یکسال) مقدار ماده مغذی آن کاهش یافته و نیاز بازسازی دارند. بیشتر این بسترهای تجاری دارای زغال سنگ نارس ( پیت ماس) هستند که باعث پایین آمدن سطح PH آب آکواریم و کاهش KH می شوند.

برای زیرسازی بستر آکواریوم و همچنین صرفه جویی و کاهش هزینه می توانید از پوکه های معدنی استفاده نمایید. پوکه های معدنی می توانند محل مناسبی جهت لانه گزینی باکتری های مفید در سیکل ازت شما هم باشند. این پوکه ها را میتوان براحتی از فروشگاه های مصالح ساختمانی یا بلوک زنی ها تهیه کرد ولی حتما قبل از استفاده آن را بشویید و یا حتی بجوشانید تا از ورود هرگونه آلودگی احتمالی به آکواریوم جلوگیری نمایید. (قبل از استفاده می توان از تست سرکه هم استفاده نمود)

سیستم نورپردازی برای آکواریوم های پلنت

یکی از مهم ترین پارامتر های مهم در آکواریوم های گیاهی یا پلنت سیستم نورپردازی یا لامپ مخصوص آکواریوم پلنت است. گیاهان برای رشد و نمو و انجام عمل فتوسنتز به نور احتیاج دارند. بدلیل پیچیدگی و گستردگی این مبحث ما فقط در این مفاله بصورت خلاصه به چند نکته مهم آن می پردازیم.

باید توجه داشته باشید گیاهان مختلف نیاز های نوری متفاوتی دارند و انتخاب یک لامپ برای آکواریوم پلنت نه تنها به نوع گیاهان شما بستگی دارد بلکه به عمق و ابعاد تانک نیز وابسته است.

لامپ مخصوص برای آکواریوم پلنت انواع بسیار مختلفی دارد که به چند نمونه اشاره می کنیم.

الف) لامپ های ال ای دی:

این نوع لامپ ها به تازگی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است چون اولا طول عمر آن بیشتر از لامپ های مهتابی است و ثانیا مصرف برق کمتری دارد. بهتر است برای آکواریوم های گیاهی از لامپ های ال ای دی با دو رنگ سفید و قرمز استفاده شود تا طیف کامل نوری داشته باشید.

همچنین به کلوین و لومن این نوع لامپ ها توجه نمایید و آن را متناسب با عمق و ابعاد آکواریوم پلنت خود و نوع گیاهان مورد استفاده انتخاب نمایید.

ب) لامپ های فلورسنت:

لامپ های فلورسنت بر دو نوع کلی T8 , T5 تقسیم می شوند.

تفاوت این دو نوع لامپ در قطر آن هاست. لامپ های T8 قطری حدود 26 میلی متری و لامپ های T5 قطری حدود 16 میلی متری دارند. لازم به ذکر است که لامپ های T5 به طور متوسط حدود 20% بازدهی بیشتری نسبت به T8 دارند.

کلوین این نوع لامپ برای آکواریوم گیاهی باید در محدوده 5500 تا 9000 کلوین باشد.

آیا میدانید کلوین چیست و چه تاثیری در نوردهی به آکواریوم های پلنت دارد؟ بطور خلاصهمیتوان گفت کلوین همان درجه نور است که با حرف k نمایش داده میشود.

تمامی لامپ ها دارای دمای رنگ نور هستند که واحد آن کلوین است. حداقل مقدار آن 2500 می باشد که دارای طیف قرمز گسترده ای است و حداکثر آن 1800 کلوین می باشد که دارای کیف آبی گسترده ای است.

یعنی لامپ ها با کلوین پایین دارای رنگ قرمز و صورتی و نارنجی بیشتری هستند و در نتیجه رنگ ماهیان و گیاهان آکواریوم را غیرطبیعی نمایش می دهند و لامپ ها با کلوین بالا حالتی بی حال و رنگ پریده و سرد به محیط آکواریوم شما می دهد.

بهترین درجه کلوین برای آکواریوم های گیاهی و پلنت نورهایی است که دارای 6500 کلوین است و رنگ بسیار مطلوب و مناسبی برای محیط آکواریوم شما ایجاد می نماید و دارای تمام نورهای موجود در طیف نوری برای آکواریوم پلنت شماست.

لازم به ذکر است که لامپ های مهتابی پس از گذشت زمان (حدودا یکسال) میزان و کیفیت تابش نور خود را از دست داده و این کاهش میزان و کیفیت تابش بر روی گیاهان تاثیر منفی می گذارد . بهتر است پس از این مدت تعویض گردد.

مدت زمان نوردهی برای آکواریوم پلنت:

بهترین مدت زمان برای آکواریوم های گیاهی تازه راه اندازی شده حدود 6 ساعت در ماه اول و حدود 7 ساعت در ماه دوم و حدود 8 ساعت در ماه های بعدی است.

بهتر است به ازا هر لیتر آب از یک وات لامپ مهتابی استفاده شود.

ج) لامپ های متال هالید:

این لامپ ها شدت نور بالایی دارند و محدوده کلوین آن ها بین 5500 تا 20000 کلوین است ولی گرمای زیادی تولید می کنند. کلوین مناسب این لامپ ها برای آکواریوم پلنت باید 5500 کلوین باشد. این لامپ ها برای آکواریوم های با طول و عرض و ارتفاع زیاد توصیه می گردد.

برای خرید لامپ های ال ای دی آکواریوم میتوانید از سایت فروشگاهی آکوابی اقدام کنید و با مقایسه محصولات و مشخصات کامل آن خرید نمایی.

سیستم های گاز کربن دی اکسید co2

گیاهان آکواریوم برای عمل فتوسنتز رشد و نمو به دی اکسید کربن نیاز دارند. هرچه تراکم گیاهان در یک آکواریوم بیشتر باشد، نیاز به co2 بیشتر خواهد شد و باید دی اکسید کربن مورد نیاز گیاهان را به سیستم اضافه نمود.

برای رفع نیاز co2 گیاهان روش ها و وسایل مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها اضافه کردن co2 به آب آکواریوم است. این روش می تواند مخارج کمتری داشته باشد ولی از کیفیت مناسب و ایده آلی برخوردار نیست.

یک روش مناسب برای تزریق دی اکسید کربن به آکواریوم استفاده از کپسول های co2 و تجهیزات آن مانند مانومتر و دیفیوزر است.

کپسول co2 :

مانومتر:

دیفیوزر:

کپسول دی اکسید کربن آکواریوم

کپسول ها بردو نوع قابل شارژ و یکبارمصرف در بازار ایران موجود است که توصیه ما استفاده از کپسول های قابل شارژ است که می تواند نسبت به حجم آکواریوم و تراکم گیاهان و همچنین حجم کپسول مورد استفاده، مدت زمان نسبتا طولانی عمل تزریق co2 به آکواریوم را به خوبی به انجام رساند.

تذکر: حتما از کپسول های co2 دارای نشان استاندارد و سوپاپ اطمینان استفاده نمایید.

رگلاتور و مانومتر آکواریوم

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز رگلاتور و مانومتر است که جریان خروجی گار دی اکسید کربن را تنظیم می نماید. رگلاتورها در انواع بسیار متنوع شیربرقی دار یا فاقد شیر برقی و یا تک گیج یا دو گیج در بازار موجود است. در بعضی انواع آن بابل کانتر یا حباب شمار نیز تعبیه شده که می تواند در تنظیم و اندازه گیری دقیق کربن دی اکسید کمک نماید.

لازم به ذکر است که با استفاده از یک رگلاتور دارای شیر برقی شما می توانید به سادگی مدت زمان قطع و وصل شدن تزریق co2 را با استفاده از یک تایمر آنالوگ تنظیم کنید.

دفیوزر یا دفیوژر آکواریوم

وسیله دیگر مورد احتیاج برای استفاده در سیستم های کربن دی اکسید دفیوزر یا دفیوژر ها هستند. اکثر دفیوزر ها دارای صفحه سرامیکی می باشند که عمل پودر کردن و پخش حباب های بسیار ریز co2 در آب آکواریوم بر عهده دارند.

هر چه حباب های کربن دی اکسید تزریق شده به آکواریوم ریزتر باشد، مقدار انتشار و حل شدن آن در آب بیشتر خواهد شد. پس سعی نمایید از دفیوزر های با کیفیت مناسب ایتفاده نمایید.

نشانگر شاخص دی اکسید کربن آکواریوم

وسیله مورد نیاز دیگر نشانگر شاخص co2 است. با استفاده از این وسیله میزان دقیق مناسب co2  در آب آکواریوم به شما نمایش داده می شود.

این محصول دارای محلول تستر نشانگر co2 است که باید هر ماه تعویض گردد.

سیستم گاز co2 می تواند شامل تجهیزات تکمیلی بسیار زیاد تری باشد که ما دراین مبحث به وسایل اصلی و ضروری آن اکتفا کردیم و به صورت خلاصه تجهیزات کاربری آن را به شما معرفی نمودیم.

مدت زمان تزریق دی اکسید کربن به آکواریوم:

حتما به این نکته توجه داشته باشید که گیاهان شب ها به اکسیژن می گیرند و co2 پس میدهند پس در هنگام شب احتیاجی به تزریق co2 در آکواریوم نیست.

بهترین زمان تزریق co2 مواقعی است که سیستم نوردهی به آکواریوم شما روشن است.

دز سایت آکوابی انواع محصولات مربوط به تجهیزات co2 موجود می باشد که شما با مراجعه به فروشگاه و سرچ محصول مورد نظر میتوانید خرید خود را انجام دهید.

محلول ها و مکمل های و کودهای آکواریوم گیاهی

گیاهان آکواریوم برای رشد و نمو بهتر نیاز به محلول ها و مکمل هایی دارند تا همیشه شاداب و سرحال باشند.

استفاده از مکمل های مناسب رشد بعد از هر دفعه هرس کاری می تواند باعث ترمیم بافت های آسیب دیده گیاه و همچنین رشد مطلوب آن ها گردد. همچنین باید به این نکنه توجه داشت که فقدان برخی از عناصر می تواند به رشد گیاه آسیب رساند.

پس اضافه کردن مقادیر شخصی از این عناصر مانند آهن و پتاسیم و منگنز و …  که به صورت محلول در بازار موجود است می تواند رشد مطلوب را باعث گردد.

ضمنا استفاده از کود های جامد در زیر بستر های آکواریوم می تواند محیط مناسبی برای رشد بهتر گیاهان آبزی ایجاد کرده و مواد مغذی و عناصر مورد نیاز گیاهان را به مرور زمان در دسترس گیاهان قرار دهند بیاد داشته باشید که این کود ها نیازی به شستشو ندارند و شستن آن ها باعث از بین رفتن املاح موجود در آن می شود.

کودجامد:

کود محلول :

علاوه بر کود بستر در آکواریوم های پلنت حرفه ای باید از کود های مایع به صورت روزانه یا هفتگی نیز استفاده شود. این کودهای مایع یا محلول های گیاهی مواد مغذی و عناصر زیادی مانند کربن، مس، آهنف پتاسیمف فسفات و منگنز و منیزیم و … را در اختیار گیاهان آکواریوم قرار می دهند.

این نوع محلول ها و کود های مایع دارای تنوع بسیار زیادی هستند که با برند های متنوع ارایه می شوند و بهتر است در مورد آن با افراد حرفه ای مشورت شود.

محلول های دیگری نیز در بازار موجود می باشد که باعث کاهش سختی و تثبیت pH اسیدی می شوند و همچنین متعادل کننده های آب و محلول های ضدکلر و … در آکواریوم های پلنت استفاده می شوند.

بطور خلاصه می توانیم بگوئیم چون آکواریوم ها در یک محیط بسته می باشند، هیچگاه بدون دخالت ما به یک اکوسیستم کامل تبدیل نمی شوند. پس باید حتما کیفیت آب را از طریق سیفون کردن و تعویض به موقع مقادیری از آب و همچنین اضافه کردن محلول ها و مکمل ها ارتقا بخشید و محیط مناسبی برای رشد و نمو موجودات آبزی به وجود آورد.

سیستم فیلتراسیون مناسب آکواریوم پلنت یا گیاهی

فیلتر مناسب برای راه اندازی آکواریوم پلنت یکی از ارکان اسای هر نوع آکواریومی سیستم فیلتراسیون آن است که به اصطلاح قلب تپنده آکواریوم نیز محسوب می شود. فیلتر آکواریوم باعث تصفیه و بهبود آب آکواریوم شده و ضمنا محل مناسبی برای رشد و تجمع باکتری های مفید و حذف آمونیاک آب می باشند که در قسمت فیلتراسیون به صورت کامل در مورد آن توضیح دادیم.

در اینجا فقط به این مسئله اشاره می کنیم که بهترین نوع فیلتر برای آکواریوم پلنت کدام است.

یکی از بهترین انواع فیلتر های آکواریوم فیلتر سطلی است که برای انواع آکواریوم ها من جمله آکواریوم پلنت و گیاهی مناسب است.

فیلتر های سطلی بدلیل داشتن مخزن بزرگ برای قرارگیری مدیا و پد و اسفنج متخلخل مکان بسیار مناسبی جهت لانه گزینی باکتریهای مفید ایجاد نمایند و همچنین فضای داخلی آکواریوم را اشغال نمی کند. فیلتر های داخلی و تاپ فیلتر ها برای آکواریوم های گیاهی توصیه نمی شوند.

پس از فیلتر سطلی گزینه مناسب دیگر جهت فیلتراسیون آکواریوم های گیاهی فیلتر هنگان می باشد که می تواند در فیلتراسیون آکواریوم های گیاهی مورد استفاده قرار گیرد. سامپ ها نیز به دلیل داشتن فضای بزرگ جهت قرارگیری مدیا و پد و اسفنج و ایجاد کردن کلونی باکتری مفید فیلترهای بسیار خوبی جهت فیلتراسیون است ولی به دلیل استفاده co2 در آکواریوم گیاهی باید به این نکته توجه کرد که دی اکسید کربن تزریق شده به آب آکواریوم در سامپ ها به هدر رفته و باعث مصرف بیشتر co2 می شوند.

قیجی و پنس برای آکواریوم های گیاهی

جهت کاشت گیاه کواریوم پلنت به پنس احتیاج است. پنس ها یه صورت مختلف و متنوع سر صاف یا سرکج در اندازه های مختلف در بازار موجود است که کاشت گیاهان را برای شما آسانتر می کند. همچنین جهت هرس گیاهان آبزی می توانید از انواع قیچی آکواریوم سرصاف یا سرکج و یا منحنی استفاده کنید. جنس این وسایل از استیل ضد رنگ است و در تماس با آب زنگ نمی زند.

درصورتی که از وسایل بی کیفیت و غیراستیل استفاده نمایید پس از گذشت زمان قیچی و پنس شما در تماس با آب زنگ زده و می تواند باعث ورود مواد سمی به آکواریوم گردد، پس توصیه می شود که از قیچی و پنس های استیل استفاده شود.

سخن پایانی:

تا اینجا وسایل و تحهیزات اصلی برای یک آکواریوم پلنت را بصورت خلاصه معرفی کردیم. لازم به ذکر است که آکواریوم پلنت مانند آکواریوم های دیگر به سیستم گرمایی و بخاری و دماسنح و هرآنچه در آکواریوم آب شیرین احتیاج است نیز نیاز دارد که باید از آن در آکواریوم های پلنت نیز استفاده گردد.

راه اندازی یک آکواریوم پلنت نسبت به آکواریوم های آب شیرین به تجهیزات بیشتری احتیاج دارد ولی تهیه این وسایل باعث می شود که شما سالیان سال از داشتن یک آکواریوم گیاهی زیبا و با طراوت و چشم نواز لذت ببرید. حال که تمام وسایل آکواریوم پلنت شما آماده شد پس از آبگیری مخزن آکواریوم نوبت به کاشت گیاهان آبزی می رسد. گیاهان آبزی بسیار متنوع در بازار ایران موجود است و میتوانید به سلیقه خود این گیاهان زیبا را در آکواریوم خود داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم شمارا با تجهیزات آکواریوم پلنت آشنا کنیم و به طور خلاصه مطالبی در مورد استفاده ار این وسایل در اختیار شما فرار دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات بیشتر نسبت به تهیه این وسایل افدام کرده و یک آکواریوم پلنت زیبا راه اندازی نمایید. با وجود این ممکن است مطالبی از قلم افتاده باشد و یا بدلیل طولانی شدن مظالب از توضیح آن خودداری کرده باشیم.

مبحث راه اندازی آکواریوم پلنت بسیار گسترده است و علاقمندان به این نوع آکواریوم می توانند با مطالعه و سرچ مطالب اطلاعات خود را گسترش داده و از داشتن یک آکواریوم پلنت زیبا لذت فوق العاده ای ببرند.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.