راه اندازی آکواریوم پلنت

تیم تولید محتوای آکوابی
8 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
چگونه آکواریوم پلنت راه اندازی کنیم؟

اگرچه ممکن است در ابتدا داشتن یک آکواریوم چندان سرگرم کننده به نظر نرسد، اما سرگرمی بسیار هیجان انگیزی است. راه اندازی آکواریوم پلنت و آرایش آن یک هنر واقعی است و مسابقاتی در کشور های مختلف وجود دارد و به کسی که بتواند بهترین صحنه زیر آب را خلق کند جایزه های ارزشمندی میدهند! این یک راه منحصر به فرد برای نگهداری گیاهان آبزی است . برای آشنایی از نحوه انجام این کار این مقاله را مطالعه کنید.
قسمت1 از راه اندازی آکواریوم پلنت

راه اندازی ملزومات تانک

تمام تجهیزات لازم را خریداری و راه اندازی کنید. 

فقط به این دلیل که ماهی ندارید به این معنی نیست که می توانید از اصول اولیه،از جمله:

  • یک فیلتر ساده به انتخاب شما (فیلترهای هنگان یا آویزان برای مخازن کوچک)
  • یک چراغ یا لامپ ال ای دی برای رشد گیاهان که به طور مناسب به گساهان نور برساند . گیاهان مختلف به سطوح نور متفاوتی نیاز دارند، بنابراین تحقیق کنید و مخزن خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.
  • یک پمپ هوا (با سنگ های هوا و لوله های هوا). لازم نیست قوی باشد، بلکه باید حباب تولید کند و برای جلوگیری از تجمع آب راکد، اکسیژن اضافه کند.
  • ا بهتر است یک بخاری نیز تهیه کنید تا دمای آب آکواریوم شما در حرارت مورد نظر ثابت بماند .
  • نور خورشید جایگزین مناسبی برای چراغ های مخزن نیست! می تواند مخزن را گرم کند ولی قابل تنظیم نیست و رشد جلبک ها را تسریع می کند، بنابراین مخزن خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

 شن، ماسه یا سایر بسترها 

چنین موادی را با آب معمولی شیر به طور کامل بشویید.

  • شما می توانید از تزئینات صرف نظر کنید، اما بستر در آکواریوم های گیاهی حیاتی است. به خاطر داشته باشید که گیاهان خاص با بسترهای خاص بهتر عمل می کنند.

آب تمیز را اضافه کنید. 

  می‌توانید نمک آکواریوم (1 قاشق غذاخوری در هر 5 گالن آمریکا) را برای دفع انگل‌های ناخوشایند اضافه کنید، اما گیاهان آبزی معمولاً حیوانات انگلی زیادی ندارند. اما اگر بی مهرگان را اضافه کنید، نمک دریا را برای آنها اضافه کنید.

  • در ابتدا کود گیاهی ( محلول در آب ) را اضافه نکنید.

 

چرخه ازت آکواریوم خود را کامل کنید.

حتی اگر فقط یک آکواریوم گیاهی می خواهید، نباید از چرخه ازت غافل شوید . گیاهان به مرور زمان می میرند و یک سیستم فیلتراسیون باکتریایی مناسب باعث می شود که آمونیاک، نیتریت ها و نیترات ها به طور سرسام آور افزایش پیدا نکنند.

  • در حالی که برخی از نیترات ها (نه مقدار زیادی!) برای رشد گیاهان حیاتی هستند – آمونیاک و نیتریت ها برای آنها سمی هستند. گیاهان بهتر از ماهی ها با مواد شیمیایی برخورد می کنند، اما بهتر است در مورد تجمع نیترات ها نیز احتیاط کنید.
قسمت2 از راه اندازی آکواریوم پلنت

برخورد با گیاهان

در مورد نیازهای گیاهان مورد نظر خود تحقیق کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، نیاز به نور یک عامل مهم است. اگر نور شما به اندازه کافی قوی نیست (یا خیلی قوی است)،  در انتخاب گیاهان خود دقت کنید. به نیازهای غذایی و نحوه رشد هر گیاه فکر کنید. گیاهان بزرگتر اگر به درستی چیده نشده باشند بر روی دیگران سایه می اندازند و نور را مسدود می کنند.

  • از رشد و تکثیر حلزون ها جلوگیری کنید زیرا حلزون ها می توانند به سرعت تکثیر شوند و گیاهان مخزن شما را از بین ببرند.
  • با دقت تحقیق کنید برخی از گیاهان “آبی” در واقع نباید به طور کامل در آب غوطه ور شوند.آنها را به طور کامل در آب قرار ندهید جون پوسیده خواهند شد.
  • بسیاری از گیاهان در شن خوب رشد میکنند ولی در ماسه ضعیف عمل می کنند. این را مد نظر داشته باشید.

موقعیت گیاهان را از نظر زیبایی مشخص کنید. 

این بخش هنری از راه اندازی یک آکواریوم گیاهی یا پلنت است. گیاهان بلند و بوته ای باید در پشت تانک قرار داشته باشند تا زمینه را فراهم کنند. گیاهان کوتاه‌تر می‌توانند در وسط باشند و گیاهان کوچکتر و زیبا تر را هم می توان در جلو به عنوان یک قطعه مرکزی یا کانونی باشند. اگر می خواهید سنگ هوا را بین گیاهان قرار دهید تا پنهان شود. سعی کنید از تخیل خود برای ساختن صحنه های زیر آب استفاده کنید که حس طبیعی به آن ها داده شود .

  • اگر چوب طبیعی را در دکوراسیون آکواریوم خود بکار میبرید،میتوانید از گیاهانی که روی چوب‌ها رشد می‌کنند استفاده نمایید .
  • برای خلق یک منظره زیبا در زیر آب باشدمیتوانید از گیاه، چوب و سنگ برای ایجاد توهم صحنه ای که معمولاً روی زمین دیده می شود استفاده می شود.

در صورت نیاز مکمل های غذایی اضافه کنید.

اشکال مختلفی از مواد مغذی وجود دارد، از گلوله ای شکل گرفته تا محلول. مقدار مناسب را با توجه به مخزن خود اضافه کنید و دستورالعمل های محصولات را دنبال کنید.

  • دستورالعمل های روی محصولات را دنبال کنید. فقط هر چیزی را که منطقی به نظر می رسد به آب آکواریوم وارد نکنید. مقدار زیاد آن می تواند ریشه ها و گیاهان را بسوزاند یاپارامترهای شیمیایی آب را مختل کند.

گیاهان را اضافه کنید. 

ابتدا گیاهان را با آب معمولی شیر بشویید و هر قسمت زرد شده یا مرده را از گیاه جدا کنید. برنامه ای برای چیدمان آنها بر اساس اندازه و نوع طراحی خود داشته باشید . برخی از گیاهان دارای ریزومی شبیه به ریشه هستند – که نباید زیر بستر دفن شوند، بنابراین مراقب باشید که هر یک از نیازهای آنها را مطالعه کنید.

  • گیاهانی که روی چوب رشد می‌کنند را می‌توان در شکاف‌های چوب فرو کرد یا به آرامی توسط نخ نامریی در جای خود نگه داشت.
  • گياهان ريشه دار بايد در بستر کاشته شوند .
  • گیاهان شناور را می توان به سنگ ها یا صخره های آکواریوم بست یا رها کرد تا آزادانه سرگردان شوند.
قسمت3 از راه اندازی آکواریوم پلنت

انجام تعمیر و نگهداری

هر دو هفته یا بیشتر آب را بررسی و سیفون بزنید.

حتی اگر ضایعات کمتری نسبت به مخازن اونلی فیش در آکواریوم های گیاهی یا پلنت تولید شود، نیترات ها در نهایت انباشته می شوند. بسته به اینکه آیا بی مهرگان خاصی را در آن قرار می دهید (به «افزودن بی مهرگان» مراجعه کنید) بسته به اندازه مخزن و تعداد گیاهان شما، این فرکانس تغییر می کند. این یک قانون کلی است . در صورت تمایل برای سلامتی ماهیان و گیاهان ، 25 درصد آب را هر 2 هفته یکبار سیفون کرده و با آب نو جایگزین کنید.

نکات تخصصی:

سطح PH مخزن خود را کنترل کنید تا آن را زیر 7.0 نگه دارید. 

گیاهان آمونیوم را ترجیح می دهند، که در یک محیط کمی اسیدی وجود دارد و در PH کمتر از 7.0 رخ می دهد. در یک محیط قلیایی با PH بالاتر از 7.0، آمونیوم به آمونیاک تبدیل می شود که برای گیاهان شما مضر است.

آب تانک خود را در صورت تبخیر پر کنید.

اگر از نمک به عنوان الکترولیت یا مکمل برای سلامت آبزیان استفاده می کنید، زمانی که آب تبخیر شده را جایگزین می کنید به آب نمک اضافه نکنید! وقتی آب از مخزن شما تبخیر می شود، نمک با آن تبخیر نمی شود. افزودن نمک بیشتر می تواند مخزن را بیش از حد شور کند.

در صورت نیاز کود اضافه کنید.

برخی از کودهای زیرلایه برای مدت بسیار طولانی دوام می آورند و برای ماه ها نیاز به کوددهی را منتفی مینماید. برخی از انواع کود های مایع را باید بصورت هفتگی به آکواریوم گیاهی اضافه کرد . مکمل دی اکسید کربن (با یادآوری اینکه گیاهان اکسیژن می سازند و تولید می کنند اما به دی اکسید کربنی که توسط ماهی ها و سایر حیوانات منتشر می شود نیاز دارند) نیز می تواند مفید باشد که به صورت هفتگی اضافه می شود و در صورت استفاده به نسبت صحیح به آبزیان و یا گیاهان آسیب نمی رساند.

برای حفظ ظاهر ممکن است لازم باشد هر چند وقت یکبار پاکسازی جلبک ها انجام شود. جلبک مضر نیست مگر اینکه از تابش نور به گیاهان جلوگیری کند و یا بیش از حد مواد مغذی استفاده کند. یک برس با پد نرم  به راحتی کار را انجام می دهد .

  • با دور نگه داشتن مخزن از نور خورشید، استفاده نکردن از نورهای خیلی قوی و زیاده روی در مصرف کود/مکمل از رشد بی رویه جلبک ها جلوگیری کنید .
قسمت4 از راه اندازی آکواریوم پلنت

اضافه کردن بی مهرگان (اختیاری)

مانند خرید هر حیوان خانگی جدید، در مورد آنچه برای مخزن فعلی شما قابل قبول است تحقیق کنید.

این موجودات باید به یک مخزن کاشته شده اضافه شوند. بی مهرگان معمولی مانند حلزون ها و میگو در واقع به عنوان “پاک کننده” مخازن، خوردن زباله، مواد مرده عمل می کنند. بسیاری از گونه ها صلح طلب هستند، اما برخی می توانند فوق العاده تهاجمی باشند. برخی فضای باز را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر فضاهای مخفی را ترجیح می دهند..

  • بیشتر بی مهرگان انواع حیوانات خانگی فقط مواد مرده را می خورند، اما برخی گیاهان زنده را نیز می خورند.

نمونه های سالم را انتخاب کنید.

رنگ های روشن (در صورت وجود)، حرکات فعال و بدن سالم نشان دهنده سلامتی است. از تامین کننده حیوانات خانگی در مورد تهویه مخازن بی مهرگان خود بپرسید تا بدانید که چگونه باید آنها را نگهداشت.

  • از خرید بچه بی مهرگان برای مخزن ناپایدار خودداری کنید. آنها معمولا در یک تانک تازه آماده شده خوب عمل نمی کنند.
آنها را به آرامی اضافه کنید و آنها را به آب آکواریوم خود عادت دهید .

شما نباید بیش از چند حیوان را در یک زمان اضافه کنید. اضافه کردن آنها به این معنی است که باید آنها را در یک سطل آب مخزن خود قرار دهید و به آرامی آنها را از کیسه آب انبار خارج کنید. ریختن مستقیم محتویات کیسه به مخزن می‌تواند باعث استرس آموجودات شود و در ضمن آب مشکوک فروشگاه حیوانات خانگی را وارد آب آکواریوم شما کند. از این امر پرهیز کنید .

  • بهترین روش برای عادت دادن به آنها این است که به سادگی کیسه حیوانات را حداقل به مدت 30 دقیقه در آب مخزن شناور کنید.

آنها را به درستی تغذیه کنید. 

دادن زباله های حاصل از تمیز کردن مخزن ماهی به آنها غذای کافی برای بی مهرگان فراهم نمی کند. دادن یک رژیم غذایی متعادل از سبزیجات، گلوله ها یا غذاهای منجمد به آنها سلامتی را تضمین می کند. شما می خواهید بی مهرگان خود را بخشی از کل صحنه زیر آب کنید، نه فقط یک جاذبه جانبی. آنها را خوب تغذیه کنید تا رشد نمایند!

  • تغذیه ناکافی از غذای گیاهی باعث می شود که رفتگران عادی گاهی اوقات گیاهان شما را بخورند، بنابراین با تغذیه کافی از گیاهان خود محافظت کنید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن یا جلبک، غذا را پس از چند ساعت یا در صورت نخوردن توسط آبزیان از آکواریوم خارج کنید.
از دیدن موجودات خود در میان گیاهان خوب خود لذت ببرید! 
میگو می تواند جذابیت بصری مخزن را افزایش دهد، در حالی که آن را مرتب می کند. این نوع مخزن می تواند تمیزی خود را به خوبی حفظ کند. با این حال، مراقب مخزن خود باشید!

نکات:

  • مخازن مستطیلی شکل با ارتفاع کم بهترین و مناسبترین نوع مخزن برای آکواریوم پلنت است.

  • اگر آب دپو شده برای تعویض آب آکواریوم شما خیلی گرم/سرد است، بگذارید چند ساعت در دمای اتاق بماند تا به دمای محیط برسد.

هشدارها

  • اگر از کودهای میله ای یا گلوله ای بستر استفاده می کنید از هم زدن زیاد بستر خودداری کنید.

  • گیاهان خود را برای تمیز کردن ریشه کن نکنید. این کار ضروری نیست و می تواند برای رشد گیاه مضر باشد.

  • هرگز تعویض کامل آب را انجام ندهید.

  • تعویض کل کارتریج فیلتر و مدیا (جایی که بیشتر باکتری ها در آن قرار دارند) نباید انجام شود. می توانید مدیا (معمولاً ماده زغالی داخل کارتریج) را خارج کرده و در صورت نیاز به کارتریج دیگری منتقل کنید.

  • هرگز کارتریج و مدیا سرامیکی فیلتر را در زیر  آب لوله کشی نشویید. این باعث از بین رفتن کلونی باکتری های مفید می شود.

  • بی مهرگان نمی توانند به طور کامل  آکواریوم را نظافت کنند. شما باید وظایف نظافت واقعی را انجام دهید!

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.