ماهی لوچ دلقک

تیم تولید محتوای آکوابی
9 خرداد, 1402
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ماهی لوچ دلقک

  • ماهی لوچ دلقک Chromobita macracanthus
  •  نام گروه ماهیان: Cobitidae
  • لوچ دلقک: Chromobita macracanthus
  •  نام گروه ماهیان: cobitidae
  • نام خانواده: لوچ نام ماهیان لوچ دلقک
  • طول حداکثر: ۳۰ سانتیمتر
  •  سطح شنا کف آب
  • مکانهای جاگیری: زیر تخته سنگها , چوب و گیاهان آبزی
  • نور مناسب: روشن بدون تابش مستقیم آفتاب
  • همزیستی: سازگار با اغلب ماهیان آکواریومی
  • تغذیه: غذای زنده خانواده، لوچها که جزو ماهیان کف خوار هستند؛ یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هر آکواریوم هستند.
  • خصوصیات فیزیک و شیمیایی: دما 28 درجه سانتیگراد
  •  سختی آب: ۸ درجه
  • 7 pH (خنثی)
  • دشواری نگهداری : متوسط
  • رفتار و نوع تولید مثل: تخم گذار، برای پرورش در آکواریوم های گیاه دار مناسب است هنگامی که به صورت گروهی شنا میکنند زیبایی خاصی به آکواریوم میبخشند این ماهی در زیر سنگها و گیاهان به جاهای خاصی برای پنهان شدن نیازمند است.

 به علت عدم تکثیر در داخل کشور جزو گروه های وارداتی است، رنگی ترین و معروفترین ماهی از خانواده لوچ ها، لوچ دلقک است که طول آن متوسط و پهنایش کم است محل اصلی زیست آن سوماترا و بورنئو میباشد.

آناتومی ماهی لوچ دلقک

دارای پشتی قوس دار و شکمی صاف میباشد. سرش نسبتاً بزرگ و دهانش رو به پائین است که دارای چهار جفت سبیل کوچک و لب های ضخیمی است. به طور کلی رنگ آنها نارنجی روشن است و پهلویش به وسیله ی سه خط عریض سیاه رنگ پوشیده شده است. اولین خط از بالای جمجمه شروع شده و با عبور از روی چشم ها به بخش انتهایی دهان میرسد و دومین خط از جلوی باله پشتی شروع میشود ی تا شکم که بخش زیادی از قسمت ادامه می یابد و بالاخره سومی انتهایی ماهی را پوشش میدهد، از باله ی پشتی شروع و تا باله ی مخرجی ادامه مییابد باله های پشتی و مخرجی دارای رنگ سیاه مخلوط با زرد هستند. لوچ دلقک بر خلاف سایر لوچها خجالتی نیست.

فعالیت ماهی لوچ دلقک

تا حدی فعال در طول روز که به آسانی می توانند در تانک های نگهداری شوند، بهتر است که آنها را به صورت یک جفت یا گروهی خریداری و نگهداری کنید زیرا در حالتی که به صورت گروهی نگهداری شوند شاداب تر و خوشحال تر هستند.

یکی از عادت های غیر معمولی آن نحوه استراحت کردن آنها در کف آکواریوم است که به بغل خود میخوابند و در حالتی که آکواریوم دار به تازگی شروع به نگهداری آن کرده باشد ممکن است بترسد ولی بعد از مدتی تبدیل یک رفتار عادی برای او خواهد شد.

تانک این ماهی باید دارای بستری نرم باشد تا به آنها این اجازه را بدهد که به راحتی و بدون آسیب دیدن غذا در کف استفاده کنند.

غذای ماهی لوچ دلقک

لوچ های دلقک میتوانند گستره وسیعی از غذاها را که شامل، آرتیمیا، کرم خونی، حلزون ها و انواع غذاهای دست ساز میباشد را بخورند به همین دلیل است که برای جلوگیری از تولید حلزون و مقابله با آنها در آکواریوم می توان از این ماهی ها استفاده کرد.

تزیینات ماهی لوچ دلقک

سنگ ها و لوازم آکواریوم باید به گونه ای چیده شوند که سرپناه و مخفیگاه مناسبی برای آنها به وجود آید. بیشتر آنها خانه هایی را ترجیح میدهند که تا حدی از اندازه خودشان بزرگتر باشد. آب آنها باید نرم و تا اندازه ای اسیدی باشد و هر چند وقت یک بار تعویض شود.

لوچ دلقک برای سالهای زیادی بیشتر از ۲۰ سال در آکوآریوم زندگی میکند ولی رشد آنها در آکواریوم بسیار آهسته است که به ندرت در آکواریوم های معمولی به سایز طبیعی خود ۳۰ سانتیمتر میرسد.

دمای مناسب برای این ماهی ٣۰-۲٤ درجه سانتیگراد میباشد تاکنون در محیط های کوچک تکثیر نشده اند ولی در طبیعت در رودخانه هایی که دارای جریان سریع آب هستند در اوایل فصل باران تولید مثل میکند نیز در مزارع پرورش ماهی به وسیله تکثیر میشوند.

مسئله که در ارتباط با آنها باید بدانید این است که نسبت به تغییرات شیمیایی آب حساس هستند و در اثر این تغییرات نقطه های سفید رنگی (ایک) در آنها ایجاد میشود که گسترش یافته و بزرگتر میشود همچنین در حمل و نقل آنها نیز بسیار دقت نمائید زیرا استخوانهایی که در زیر چشم آنها وجود دارد ممکن است پاکتهای نایلونی شما را سوراخ میکند.

 ظاهر بدنی

آنها دارای باله های نارنجی با سه خط سیاه که بر روی بدن نارنجی رنگشان کشیده شده است و چند سبیلک که در اطراف دهانشان قرار دارد که برای حس کردن محیط اطراف برای پیدا کردن غذا استفاده می شود میباشند آنها اغلب در اندازه ٤ سانتیمتری به فروش میرسند آنها به سرعت تا ۱۳ سانتیمتر رشد میکنند و رشد آنها از ۱۳ تا ۳۰ سانتیمتری کند میشود البته به ندرت در آکواریوم به این اندازه میرسند.

باله لگنی ماهیهای اهل بورنئو سیاه است اما در ماهیهای سوماترایی این باله کاملا نارنجی است، دو خار متحرک در یک شیار در پایین چشم ماهی مخفی شده است که در موقع گرفتن با تور باید مراقب بود که این خارها در تور گیر نکنند اگر اندازه ماهی بزرگ باشد این خارها بسیار خطرناک هستند و می توانند باعث زخمها و بریدگیهای عمیق شوند.

تولید مثل ماهی لوچ دلقک

موارد کمی از تولید مثل این ماهی در آکواریوم دیده شده، یکی از دلایل آن نرسیدن این ماهی به سن بلوغ است و بیشتر قبل از ۹ الی ۱۰ سالگی در آکواریوم میمیرند. آنها تخم هایشان را در زیر برگها (طبیعی یا مصنوعی) قرار میدهند.

 لوچ های دلقک تا بیش از ۵۰ سال می توانند زندگی کنند.

رفتار در آکواریوم

ماهی بی ضرر بسیار فعال و اجتماعی است که بهتر است در دسته های ۵ تایی و بیشتر نگهداری شود به خاطر استعداد این ماهی در رشد کردن کمترین اندازه برای آکواریوم ٦٠×٦٠×١٨٠ میباشد. خارهای دو شاخه ای این ماهی که در زیر چشم پنهان شده برای دفاع بیرون میاید. اگر ماهی هنگام گیر افتادن در تور خارهای خود را در بیاورد خارها در تور گیر میکنند و آزاد کردن ماهی از این وضعیت بسیار دشوار است و ممکن است به شما آسیب برساند. این ماهی هنگام حمل باید با ۲ یا ۳ کیسه حمل شود تا احتمال پاره شدن کیسه ها توسط خارهای این ماهی کم شود.

آنها هنگام خوردن غذا یا جنگیدن یا هنگامی که هیجان زده میشوند صدایی شبیه کلیک از خود در میآورند. آنها گاهی به پهلو در کف آکواریوم میخوابند یا به طور وارونه شنا میکنند که به نظر مرده میایند. یک آکواریوم مناسب برای لوچ دلقک باید شامل سایه زیاد(نه تاریکی) ، گیاهان طبیعی یا مصنوعی مکانهایی برای پنهان شدن و ماهیهای صلح جو باشد. آکواریوم نباید در کنار پنجره و یا محل خیلی روشن قرار گیرد، لوچ های دلقک اطراف خود را به دقت نگاه میکنند و نسبت به هر حرکتی به سرعت عکس العمل نشان میدهند.

بیماری ماهی لوچ دلقک

مطمئن باشید که ماهیهای دیگر آکواریوم شما آرام هستند و تمایلی به مخفی شدن ندارند. نبود گیاه و ماهی های دیگر در آکواریوم باعث استرس ماهی و رفتن آن به مخفیگاه میشود. به خاطر این که این ماهی از رودخانه هایی با جریان تند آورده شده به آکواریومی با آب تمیز و فیلتراسیون خوب و فیلتر داخل آبی که جریان تندی از آب را ایجاد میکند احتیاج دارد.

لوچ دلقک مستعد بیماری ایک ( سفیدک ) است بنابراین هنگامی که ماهی جدیدی را وارد آب آکواریوم میکنید مراقب باشید که «ایک» نداشته باشد. چون مقدار داروی استاندارد برای درمان ایک برای این ماهی زیاد است ممکن است سمی باشد پس باید از نصف مقدار معمول برای درمان بیماری استفاده کرد و در نتیجه تأثیر آن کم میشود،جهت درمان بیماری سفیدک با دارو بهتر است آنها را به یک آکواریوم قرنطینه منتقل نمایید . روشدیگر برای درمان بیماری ایک افزایش دمای آب آکواریوم است . بهتر است دمای آب را تا 30 یا 31 درجه بالا ببرید . پس از چند روز لکه های سفید از بین خواهند رفت و شما میتوانید دوباره دمای آب آکواریوم را به مرور پایین آورید .

شما همچنین باید غذاهای متنوعی را برای لوچ های خود آماده کنید.در آکواریوم های شلوغ مطمئن شوید که غذا به کف آکواریوم میرسد چون ماهی معمولا در کف آکواریوم تغذیه میکند. بعضی از لوچها غذاهای پولکی موجود در بازار را نیز قبول میکنند غذاهایی که باعث رشد خوب ماهی میشود عبارتند از کرم های زنده ، میگوی آب شور، حلزونهای کوچک، سبزیجات، کرم یخ زده و میگوی اب شور یخ زده. توجه داشته باشید که غذاهای یخ زده هنگام استفاده باید هم دما با آب آکواریوم باشند؛ ماهی لوچ دلقک همچنین یک راه طبیعی برای کنترل هجوم حلزونهای کوچک به آکوآریوم می باشد و میتوانند با تغذیه از آنها جمعیت حلزون ها را کنترل نمایند .

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.