ماهی گلدفیش | جامع ترین مقاله + پاسخ به سوالات شما

تیم تولید محتوای آکوابی
1 خرداد, 1402
3 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ماهی گلدفیش

ماهی گلدفیش، یک نوع ماهی آب شیرین و سردابی است که برای زیبایی و جذابیت آن در آکواریوم‌ها و استخرها نگهداری می‌شود.

رنگ آنها معمولاً سرخ، نارنجی و زرد است ولی نژادهای مختلفی از این ماهی وجود دارند که رنگ‌های مختلفی دارند.

گلدفیش‌ها معمولاً به عنوان حیوانات خانگی در آکواریوم پرورش داده می‌شوند و به دلیل ظاهر جذاب، آرام بخش بودن  و همچنین قابلیت سازگاری با شرایط و پارامترهای مختلف آبی، بسیار محبوب هستند. همچنین، گلدفیش‌ها به عنوان یکی از نمادهای جشن‌های سال نو در فرهنگ چین نیز شناخته شده‌اند.

 

مشخصات ماهی گلدفیش

گلدفیش‌ها دارای مشخصات زیر هستند:

  • اندازه: طول متوسط بدن گلدفیش‌ها در آکواریوم‌ها بین 5 تا 15 سانتی‌متر است، اما بعضی از نژادها به طول 30 سانتیمتر هم می‌رسند.
  • رنگ: رنگ گلدفیش‌ها معمولاً سرخ، نارنجی و زرد است، اما نژادهای دیگری نیز وجود دارند که رنگ‌های بسیار مختلفی دارند.
  • خوراک: گلدفیش‌ها بیشتر از غذاهای خشک و خوراک آکواریومی تغذیه می‌شوند، اما می‌توان از ماهی‌های زنده، ماهی‌های خشک و سبزیجات نیز به عنوان خوراک استفاده کرد.
  • شرایط زندگی‌ : گلدفیش‌ها در شرایط مختلف آبی و دمایی قابل زندگی هستند. به طور کلی، آب با pH 6.5 تا 8 و دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد برای آنها مناسب است.
  • پرورش: گلدفیش‌ها به دلیل قابلیت پرورش در آکواریوم‌ها و نیاز کم به مراقبت‌های ویژه، بسیار محبوب هستند.
  • طول عمر: گلدفیش‌ها می‌توانند طول عمر طولانی داشته باشند، به طور متوسط 10 تا 15 سال زندگی می‌کنند، اما بعضی از نژادها می‌توانند تا 20 سال نیز زندگی کنند.

شرایط نگهداری ماهی گلدفیش

برای نگهداری ماهی گلدفیش در آکواریوم، شرایط زیر باید رعایت شوند:

  1. حجم آب: حجم آب مورد نیاز برای هر گلدفیش به اندازه‌ای است که آنها در آن به آسانی حرکت کنند و تنفس به خوبی انجام شود. برای هر گلدفیش به طور متوسط باید حداقل ۲۰ لیتر آب در نظر گرفته شود.
  2. دمای آب: دمای آب باید بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشد، اما بهتر است برای هر نوع گلدفیش دمای خاصی را رعایت کرد.
  3. پاکیزگی آب: آب آکواریوم باید به صورت مداوم تصفیه شده و پاکسازی شود. برای این کار می‌توان از فیلترهای مختلفی استفاده کرد.
  4. نورپردازی: نورپردازی مناسب برای گلدفیش‌ها به معنی روشنایی کافی در آکواریوم است. نور کافی، بهترین رشد و رنگ آمیزی گلدفیش‌ها را به دنبال دارد.
  5. خوراک: گلدفیش‌ها به خوراک خشک و یا تازه شده آکواریومی نیاز دارند، اما بهتر است خوراک آنها حاوی ترکیبی از پروتئین، ویتامین، کربوهیدرات و چربی باشد. همچنین از ماهی زنده و سبزیجات نیز می‌توان به عنوان خوراک استفاده کرد.
  6. تزئینات: گلدفیش‌ها به تزئینات آکواریوم نیاز دارند تا به آنها احساس امنیت داده شود و محیط زندگی آنها جذاب‌تر شود. تزئینات می‌تواند شامل سنگ، چوب، گیاهان و غیره باشد.
  1. تعویض آب: برای حفظ کیفیت آب و جلوگیری از افزایش غلظت مواد آلی و شیمیایی در آب، باید به صورت مرتب آب آکواریوم تعویض شود. تعویض آب هفتگی ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم آب آکواریوم، از مهمترین کارهای نگهداری ماهی گلدفیش است.
  2. خطرات: در نگهداری ماهی گلدفیش باید مراقب خطرات مختلفی باشید. به عنوان مثال، استفاده از داروهای آکواریومی نباید بیش از حد باشد و تعداد و تراکم ماهی‌ها نباید بیش از حد ظرفیت آکواریوم باشد. همچنین، برای جلوگیری از ایجاد آسیب در پوست ماهی، از اشیاء تیز یا خشن برای تزئینات آکواریوم استفاده نکنید.
  3. تغییرات در آب: در صورتی که پارامترهای آبی مثل دما، pH و سطح آمونیاک در آب تغییر کند، می‌تواند برای ماهی گلدفیش آسیب زننده باشد. بنابراین، از یک تستر پارامتر آب استفاده کنید تا بتوانید به صورت مداوم مقادیر آنها را بررسی کنید و در صورت لزوم اقدام به تغییرات لازم کنید.

در کل، نگهداری ماهی گلدفیش به دقت و توجه مستمر نیاز دارد. با رعایت شرایط مناسب، می‌توانید به راحتی برای آنها یک محیط زیبا و امن فراهم کنید و از زیبایی و سلامتی آنها لذت ببرید.

شرایط نگهداری گلدفیش

معرفی بعضی از گونه های ماهی گلدفیش

ماهی گلدفیش یکی از محبوب‌ترین ماهیان آکواریومی است و برای زیبایی خاص و طراوتی که به آکواریوم شما می‌بخشد، مورد علاقه بسیاری از افراد است. گونه‌های مختلفی از ماهی گلدفیش وجود دارد که در زیر به برخی از این گونه‌ها اشاره شده است:

ماهی گلدفیش ردگپ

گلدفیش ردکپ (Redcap Goldfish) یکی از گونه‌های زیبای ماهی گلدفیش است. نام این گونه مربوط به بخش قرمز روی سر آن می‌باشد که به صورت یک کلاه قرمز بر روی سرش قرار دارد. همچنین، بدن این ماهی به طور کلی دارای رنگ مرواریدی سفید متمایل به صورتی تا قرمز می‌باشد که از دو باله بزرگ و دو باله کوچک همراه با پشت برجسته تشکیل شده است.

ماهی گلدفیش ردگپ

گلدفیش ردکپ برای آکواریوم‌های بزرگ و متوسط مناسب است و در شرایط نگهداری مناسب، بسیار مقاوم و پرشور است. این گونه از ماهی گلدفیش در برابر شرایط دمای آب گرم ، حساس است و به همین دلیل باید در آب با دمای معتدل و با مقدار مناسبی از اکسیژن نگهداری شود. همچنین، این ماهی به عنوان یک گونه تکامل یافته از گلدفیش‌های کاراسین، به دلیل برخی ویژگی‌های جسمی خود، نسبت به برخی بیماری‌های پوستی و تنفسی، حساسیت بیشتری دارد. بنابراین، برای نگهداری این ماهی بهتر است از آب بسیار تمیز و با کیفیت استفاده کنید و شرایط نگهداری را برای این گونه به درستی رعایت کنید.

ماهی گلدفیش Redcap به دمای مناسب 18-24 درجه سلسیوس نیاز دارد. این دما معمولا به عنوان دمای ایده‌آل برای این نوع از گلدفیش‌ها توصیه می‌شود. باید توجه داشت که این ماهی از دماهای خیلی سرد و خیلی گرم خوشش نمی‌آید و ممکن است با افزایش دما به بیماری‌های خطرناکی مانند نفوذ ویروس‌ها و باکتری‌ها در آب در معرض قرار گیرد. همچنین، باید به این نکته هم توجه کرد که دمای آب در آکواریوم گلدفیش Redcap باید پایدار باشد و تغییرات دمایی ناگهانی ممکن است برای این ماهی مضر باشد. بنابراین، بهتر است از تجهیزات حرفه‌ای نظیر گرمایش‌دهنده و ترموستات برای حفظ دمای پایدار استفاده کرد.

ماهی گلدفیش فلس مرواریدی (Pearlscale Goldfish)

گلدفیش فلس مرواریدی (Pearlscale Goldfish) یکی از گونه‌های زیبای ماهی گلدفیش است . این گونه به خاطر دارا بودن پوستی با بافت خاص و جوش‌دار، که شبیه به مروارید است، شناخته می‌شود. پوست این ماهی به صورت چند لایه، جوش‌دار و کپکی است و بر روی آن دانه‌های کوچک سفید و یا زرد وجود دارند.

ماهی گلدفیش فلس مرواریدی

گلدفیش فلس مرواریدی به دلیل شکل خاص و زیبای پوستی که دارد، برای آکواریوم‌های زینتی بسیار مناسب است. همچنین، این ماهی به عنوان یکی از گلدفیش‌های باروک، به دلیل برخی ویژگی‌های جسمی خود، نسبت به برخی بیماری‌های پوستی و تنفسی، حساسیت بیشتری دارد. بنابراین، برای نگهداری این ماهی بهتر است از آب بسیار تمیز و با کیفیت استفاده کنید و شرایط نگهداری را برای این گونه به درستی رعایت کنید.

ماهی گلدفیش کله شیری (Goldfish Lionhead)

ماهی گلدفیش کله شیری (Goldfish Lionhead) یکی از گونه‌های پرطرفدار گلدفیش است که بخاطر شکل فریبنده و جالب سر و کله‌اش، مورد علاقه‌ی بسیاری از هواداران آکواریوم قرار می‌گیرد.

ماهی گلدفیش کله شیری

نام این ماهی به دلیل شکل بلند و بزرگ کله و شکل سرش که شبیه به سر شیر می‌باشد، به کله شیری یا Lionhead معروف است.

این ماهی با بدن گلدفیش‌های معمولی متفاوت است. کله شیری‌ها دارای بدنی گرد و شکلی بزرگ و برجسته در منطقه‌ی سری هستند. در بعضی از نمونه‌ها، این کله به اندازه‌ی بدن خود نیز می‌رسد. رنگ بدن این ماهی معمولاً سفید است، اما بسته به نوع می‌تواند رنگ دیگری هم داشته باشد.

گلدفیش کله شیری به دلیل داشتن کله‌ی بزرگ و برجسته، نیاز به مراقبت خاصی دارد. بهتر است این ماهی را در آکواریوم‌های با حجم بالا نگهداری کنید تا فضای کافی برای شنا و رشد داشته باشد. همچنین، این ماهی به دلیل کله‌ی برجسته‌ی خود، در مقابل برخی بیماری‌های آکواریومی مانند بیماری‌های قارچی و باکتریایی حساس است.

به طور کلی، آب مورد نیاز برای نگهداری گلدفیش کله شیری باید دارای پارامترهای زیر باشد:

  • دمای آب: 18-22 درجه سلسیوس
  • pH: 7.0-8.4
  • کربنات: 100-200 ppm
  • آمونیاک و نیتریت: صفر

ماهی گلدفیش بلک مور (Black Moor Goldfish)

ماهی گلدفیش بلک مور (Black Moor Goldfish) یکی از نژادهای جالب و زیبای ماهیان گلدفیش است که به دلیل ظاهری خاص و جذابش مورد توجه طرفداران بسیاری قرار گرفته است. این ماهی یکی از پرطرفدارترین گونه‌های گلدفیش در میان هواداران آکواریوم محسوب می‌شود.

ماهی گلدفیش بلک مور

رنگ: رنگ بلک مور یا بلک دم بیشتر به صورت سیاه و زرد است که در مرکز بدنش سیاه است و در حاشیه‌ها و دمش زرد. همچنین، گاهی اوقات ممکن است روی بدنش کمی سفیدی وجود داشته باشد.

اندازه: اندازه ماهی گلدفیش بلک مور معمولاً بین 10 تا 15 سانتیمتر است، اما ممکن است به اندازه بیشتری رشد کند.

شرایط زیستی: این نوع از ماهیان گلدفیش برای زندگی نیاز به آبی با درجه حرارت 18-22 درجه سانتی‌گراد دارند و pH آب باید بین 7.0 تا 8.4 باشد.

ماهی ماهی گلدفیش رنچو (Ranchu Goldfish)

ماهی گلدفیش رنچو (Ranchu Goldfish)، یکی از گونه های زیبا و خاص ماهیان آکواریومی است.در زبان ژاپنی، Ranchu به معنی “چروک صورت” است و به دلیل داشتن چهره برجسته ای با چروک‌های بسیار زیاد در منطقه چین، به این نام معروف است.

ماهی گلدفیش رنچو

مشخصات ظاهری ماهی گلدفیش رنچو شامل:

  • بدن گرد و کوتاه با رنگ‌های مختلف از قبیل سفید، قرمز، نارنجی، زرد و صورتی است.
  • دارای باله‌های پشتی بلند و کوتاه و باله‌های شناور پایینی است.
  • صورت برجسته و شامل چروک‌های چشمگیری است که به دلیل جذابیت بسیاری که دارد، این ماهی بسیار محبوب در بین علاقمندان به ماهیان آکواریومی می‌باشد.

ماهی گلدفیش رنچو نیاز به شرایط خاصی برای نگهداری دارد، از جمله:

  • دمای آب بین ۱۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد و pH آب بین ۶.۵-۷.۵ باید حفظ شود.
  • حداقل حجم آکواریوم برای یک جفت از این ماهیان، حدود ۱۰۰ لیتر است.
  • آب مورد استفاده باید پاک و خالص باشد و همچنین فیلتراسیون و تهویه آب باید به خوبی انجام شود.

همچنین، باید به یاد داشت که ماهی گلدفیش رنچو به دلیل صورت برجسته‌اش، به راحتی آسیب می‌بیند و در مقابل بیماری‌های مختلف حساس است .

ماهی گلدفیش رنچو در سال ۱۷۹۰ در ژاپن به وجود آمده است . این نوع از ماهی گلدفیش به دلیل شکل گردن کوتاه و باریک خود به عنوان گونه‌ای از ماهیان گلدفیش با شکوه شناخته می شود.

مشخصات این ماهی شامل موارد زیر است:

  • طول بدن: معمولاً حدود ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می باشد.
  • وزن: حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ گرم است.
  • رنگ بدن: معمولاً رنگ‌های سفید، قرمز، نارنجی، زرد و مشکی دیده می شود.
  • شکل بدن: شکل بدن این ماهی گرد و بدون شاخصه‌هایی است. گردن کوتاه و باریکی دارد و صورت این ماهی در بخشی کوتاه و مسطح تمام می شود.
  • شرایط آب: مانند سایر گونه‌های ماهی گلدفیش، ماهی گلدفیش رنچو نیاز به آب تمیز، خنک و مقدار مناسبی از اکسیژن دارد. دمای مناسب برای این ماهی بین ۱۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد است و PH آب باید بین ۶٫۵ تا ۸ باشد.

با توجه به شکل ظریف و شگفت انگیز این ماهی، بسیاری از علاقه مندان به آکواریوم، ماهی گلدفیش رنچو را به عنوان یکی از مهمترین گونه های مورد علاقه خود انتخاب می کنند.

ماهی گلدفیش رایکین (Ryukin Goldfish)

ماهی گلدفیش رایکین (Ryukin Goldfish) نوع دیگری از ماهیان گلدفیش است که از ژاپن به دنیا آمده است. این نوع از ماهی گلدفیش با بدنی گرد و اندکی بیضی شکل مشخص می‌شود و بدنش به طور کلی براق و صاف است. بدن این ماهی‌ها معمولاً به رنگ طلایی و قرمز است و به دلیل داشتن دم پر، جزو ماهیان شناگر محسوب می‌شوند.

ماهی گلدفیش رایکین

همچنین برای تشخیص آسان‌تر می‌توان گفت که بدن این ماهی‌ها یک‌طرفه بوده و یکی از طرف‌ها، کمی برجسته تر از طرف دیگر است. همچنین در این ماهی‌ها، محوطه دهانی بسیار بزرگ است و قادر به تغذیه و جمع‌آوری مواد غذایی بیشتری است.

رایکین‌ها معمولاً در حوض‌های بزرگ و آکواریوم‌های بزرگ نگهداری می‌شوند و نیازمند آب تمیز، خنک و بدون نیتریت هستند. در ضمن، برای نگهداری این نوع از ماهیان گلدفیش به دمای 18-24 درجه سانتی‌گراد و pH آب 7 تا 8 نیاز است. همچنین برای رایکین‌ها می‌توان غذاهای مختلفی از جمله خوراک ماهیان گلدفیش، ماهی‌های کوچک، خیار و کرفس را در نظر گرفت.

ماهی گلدفیش اوراندا

ماهی گلدفیش اوراندا (Oranda Goldfish) یکی از گونه های محبوب و زیبای ماهیان آکواریومی است. این ماهی برای بدن بزرگش  شناخته می شود و از جمله گونه هایی است که به راحتی قابل تشخیص هستند. ماهی گلدفیش اوراندا در رنگ های مختلفی مانند سفید، زرد، نارنجی، قرمز و غیره یافت می شود.

گلدفیش اوراندا

گونه های دیگری که به گلدفیش اوراندا نزدیک هستند شامل:

  1. گلدفیش لایوی (Lionhead Goldfish): این گونه مشابه گلدفیش اوراندا در خصوص اندازه، شکل بدن است.
  2. گلدفیش توساکین (Tosakin Goldfish): این گونه از ماهیان گلدفیش شباهت زیادی به گلدفیش اوراندا دارد، با این حال شکل بدن آن کمی خمیده تر است. رنگ های زرد و قرمز در این گونه رایج است.
  3. گلدفیش پون (Pon Goldfish): این گونه مشابه گلدفیش اوراندا است .
  4. گلدفیش پوکی (Poki Goldfish): این گونه از گلدفیش ها در اندازه کوچکتری نسبت به گلدفیش اوراندا برخوردار است و بدنی گرد و چاق دارد. معمولاً در رنگ های قرمز، سفید و نارنجی یافت میشود .

گونه های دیگر ماهی گلدفیش اوراندا

۱. ماهی گلدفیش اوراندا سیاه (Black Oranda): این گونه با بدنی که به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه می‌باشد. همچنین اوراندای سیاه یا «موردینگ» نیز نامیده می‌شود.

۲. ماهی گلدفیش اوراندا برنز (Bronze Oranda): در این نوع، بدن ماهی به رنگ برنز می‌باشد.

۳. ماهی گلدفیش اوراندا بلک رز (Black Rose Oranda): در این گونه، رنگ بدن ماهی به صورت قهوه‌ای تیره تا سیاه و روی اندام‌های مختلف بدن به رنگ قرمز روشن می‌باشد.

۴. ماهی گلدفیش اوراندا تک‌رنگ: در این گونه، رنگ بدن ماهی یکنواخت بوده و معمولاً به رنگ‌های قرمز، سفید، زرد یا نارنجی می‌باشد.

۵. ماهی گلدفیش اوراندا دابل تیل (Double-Tail Oranda): در این گونه، ماهی دو شاخه دم دارد که به شکل «v» شکل می‌گیرد. این شاخه‌ها به صورت جداگانه می‌توانند به سمت بالا یا پایین برگردند.

۶. ماهی گلدفیش اوراندا تری‌کالر (Tri-Color Oranda): در این گونه، رنگ بدن ماهی به صورت یکنواخت نیست و ترکیبی از سه رنگ سفید، قرمز و سیاه است.

۷. ماهی گلدفیش اوراندا رنگارنگ کالیکو (Calico Oranda): در این نوع، رنگ بدن ماهی به صورت دو یا سه رنگ مختلف به صورت ترکیبی با هم قرار می‌گیرد.

8 – ماهی گلدفیش اوراندا پاندا (Oranda Panda): این گونه از ماهی گلدفیش اوراندا دارای بدنی گرد و کوتاه و یک صورت بلند و کوفته ای با یک برجستگی قرمز در بالای سر است.

9 – ماهی گلدفیش اوراندا آبی (Oranda Blue): این نوع از ماهی گلدفیش اوراندا دارای بدنی گرد و کوتاه با رنگ آبی در بدن و یک صورت بلند و کوتاه با یک کپک قرمز در بالای سر است.

10 – ماهی گلدفیش اوراندا دلفینی (Oranda Dolphin): این نوع از ماهی گلدفیش اوراندا دارای بدنی گرد و کوتاه با یک الگوی درشت دلفینی در بدن و یک صورت بلند و کوتاه با یک کپک قرمز در بالای سر است.

توجه داشته باشید که برای نگهداری این گونه های مختلف ماهی گلدفیش اوراندا، باید شرایط آب، فیلتراسیون، تغذیه و دما را به دقت رعایت کنید.

گلدفیش اوراندا پاندا

شرایط نگهداری ماهی گلدفیش اورندا

ماهی گلدفیش اوراندا معمولاً در آب شیرین نگهداری می‌شود و برای نگهداری آن‌ها باید شرایط مناسبی فراهم شود. در ادامه شرایط نگهداری ماهی گلدفیش اوراندا را می‌توانید مطالعه کنید:

  1. حداقل حجم آب: برای هر ماهی اوراندا باید حداقل ۲۸ لیتر آب فراهم شود.
  2. دمای آب: دمای آب برای ماهی گلدفیش اوراندا باید بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
  3. pH آب: محدوده pH آب برای ماهی گلدفیش اوراندا باید بین ۷ تا ۸ باشد.
  4. فیلتراسیون آب: برای نگهداری ماهی گلدفیش اوراندا، فیلتراسیون آب الزامی است. از فیلترهای مکانیکی و بیولوژیکی استفاده می‌شود تا آب درون محفظه آکواریوم تمیز شود و باکتری‌های مفید برای محیط زیست آکواریوم ایجاد شود.
  5. خوراک: ماهی گلدفیش اوراندا یک ماهی متنوع بوده و به خوراک‌هایی مانند پودر ماهی، خاویار، نخود فرنگی، سبزیجات و میوه‌ها نیاز دارد. باید مطمئن شوید که غذاهایی که برای ماهی گلدفیش اوراندا تهیه می‌کنید، حاوی مواد مغذی کافی برای رشد سالم این ماهی است.
  6. نورپردازی: نورپردازی مناسب باعث زیبایی بیشتر آکواریوم و رشد سالم ماهی گلدفیش اوراندا می‌شود.

ماهی گلدفیش اوراندا به دلیل زیبایی و ظاهری منحصر به فردش، در بین علاقمندان به آکواریوم‌داری بسیار محبوب است. برای نگهداری بهتر این ماهی، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • آب: ماهی گلدفیش اوراندا نیاز به آب شفاف و تمیز دارد که دمای آن بین ۲۳ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین، مقدار PH آب باید بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ باشد. در صورت نیاز می‌توان از فیلترهای مناسب برای تصفیه آب استفاده کرد.
  • آکواریوم: بهتر است برای نگهداری ماهی گلدفیش اوراندا از آکواریوم‌های بزرگ و با فضای کافی استفاده کنید. همچنین باید از تجهیزاتی مانند فیلتر، پمپ هوا و چراغ مناسب برای نورپردازی استفاده کنید. برای خلق محیطی شبیه به محیط طبیعی ماهی گلدفیش اوراندا می‌توانید از دکوراسیون‌هایی مانند سنگ‌ها، گیاهان آبی و سایر اشیاء مرتبط با آب استفاده کنید.
  • غذا: ماهی گلدفیش اوراندا مانند سایر گونه‌های گلدفیش‌ها، از خوردن مواد غذایی مانند میگو، کرم خشک و پودر ماهی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان از غذایی آماده‌ی خریداری شده از فروشگاه‌های آکواریوم نیز برای تغذیه این ماهی استفاده کرد.
  • تغییر آب: برای نگهداری بهتر ماهی گلدفیش اوراندا باید به دوره‌های تغییر آب دقت شود. بهتر است هر هفته حدود 20 تا 30 درصد آب را سیفون کنید .

ماهی گلدفیش اوراندا

از جمله سایر شرایط مهم در نگهداری ماهی گلدفیش اوراندا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم دمای مناسب آب: دمای آب برای این نوع از ماهی‌ها باید بین ۲۳-۲۵ درجه سلسیوس باشد. با توجه به نیازهای حرارتی ماهی، از به کارگیری یک گرم کننده آکواریوم کمک گرفته شود تا دمای آب در محدوده مناسب نگهداری شود.
  • استفاده از تجهیزات فیلتراسیون: به دلیل اینکه ماهی‌های گلدفیش اوراندا حساس به آلودگی آب هستند، استفاده از تجهیزات فیلتراسیون کافی و البته مناسب ضروری است تا کیفیت آب حفظ شود و نیتریت و نیترات آمونیوم که سمومی برای این نوع از ماهی‌ها هستند، از آب حذف شوند.
  • تغذیه مناسب: تغذیه مناسب یکی از موارد مهم در نگهداری ماهی گلدفیش اوراندا است. این ماهی‌ها به غذاهای خشک، تازه و فرآوری شده برای ماهی‌های گلدفیش مثل میگو، خاویار و کرم‌های خاکستری نیاز دارند.
  • حفظ کیفیت آب: نگهداری ماهی گلدفیش اوراندا مستلزم حفظ کیفیت آب در آکواریوم است. برای این منظور، آب آکواریوم باید به صورت دوره‌ای تعویض شود.

معرفی گونه های دیگر گلدفیش

  • گلدفیش سرخ (Red Goldfish): یکی از پرطرفدارترین گونه‌های ماهی گلدفیش است که به دلیل رنگ زیبا و جذابش، بسیار محبوب است. این گونه از ماهی گلدفیش، معمولاً دارای بدن کاملاً قرمز است.
  • گلدفیش سیاه (Black Goldfish): یکی دیگر از گونه‌های ماهی گلدفیش است که به رنگ سیاه روغنی خود معروف است. این گونه از ماهی گلدفیش، دارای بدنی بلندتر و قوسی است و برای آکواریوم‌های بزرگ مناسب است.
  • گلدفیش شهابی یا باله بلند (Comet Goldfish): گونه دیگری از ماهی گلدفیش است که به دلیل طول بدن بلند و شکلی شبیه به ماهی قزل آلا، شناخته شده است. این گونه از ماهی گلدفیش، دارای دم بلند و باله‌های طولانی است. این گونه بسیار مقاوم است و میتوان آن را در آکواریوم و یا حوض نگهداری کرد .این نژاد رشد خوبی دارد و تولید مثل آن زیاد است .
  • گلدفیش منگوله ای یا کوکبی (Pompom Goldfish): گلدفیش پمپون از نظر شکل بدن شبیه نژاد کله شیری است ولی بین سوراخهای بینی برآمدگی هایی گوشتی و شل ایجاد شده که ممکن است تاپایین دهان ماهی ادامه داشته باشد .
  • گلدفیش چشم حبابی (Bubble Eye Goldfish): گونه دیگری از ماهی گلدفیش است که به دلیل داشتن دو کیسه بزرگ زیر چشمی‌اش، شناخته شده است. این کیسه ها در هنگام شنای ماهی تکان میخورد . این حبابهای زیر چشمی رشد خود را از 6 تا 9 ماهگی شروع کرده و در 2 سالگی ماهی به حداکثر رشد میرسند . این گونه از ماهی گلدفیش، برای آکواریوم‌هایی که دارای دکوراسیون بدون لبه تیز هستند، مناسب است. نگهداری از این ماهی برای افراد مبتدی توصیه نمیشود .
  • گلدفیش پارادایس یا بهشتی (Paradise Goldfish): گلدفیش پارادایس یکی از گونه‌های محبوب و زیبای ماهی گلدفیش است که به دلیل رنگ‌بندی زیبا و باله‌های دلربا به عنوان یکی از گونه‌های مورد علاقه دوستداران آکواریوم شناخته شده است. این گونه از ماهی گلدفیش در آب‌های سرد و خنک بهترین عملکرد را دارد.
  • گلدفیش چشم تلسکوپی (Telescope Goldfish): گلدفیش چشم تلسکوپی یکی از گونه‌های خاص و جذاب ماهی گلدفیش است که به آن چشم اژدهایی نیز میگویند و یکی از قدیمی ترین گونه های گلدفیش چین است . پس از تولد در 1 تا 3 ماهگی چشم ها برجسته شده و تغییر شکل میدهند .هر چه چشمهای این ماهی بیرون زده تر و متقارن تر باشد ارزش بیشتری دارد . دارای باله‌های بزرگ و چشمان بیضی شکلی بسیار بزرگ است. این گونه از ماهی گلدفیش در آکواریوم‌ با برخی از لجن خوارها سازرگاری دارد .

<yoastmark class=

تغذیه ماهی گلدفیش

تغذیه مناسب برای ماهی گلدفیش بسیار مهم است و در واقع می‌تواند بر روی رشد، رنگ و سلامتی آن‌ها تأثیر بگذارد. برای غذای ماهی گلدفیش می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

۱. غذای خشک: ماهی گلدفیش می‌تواند از غذای خشک گیاهی یا حیوانی استفاده کند. این غذاها در فروشگاه‌های حیوانات خانگی و آکواریوم‌ها به راحتی در دسترس هستند. هنگام خرید غذای خشک، بهتر است از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید.

۲. غذای زنده: ماهی گلدفیش می‌تواند از غذای زنده مانند کرم  و … استفاده کند. اما باید توجه داشت که غذای زنده ممکن است باعث انتقال بیماری‌ها به ماهی شود. بنابراین، باید از منابع معتبر و مطمئن برای تأمین غذای زنده استفاده کنید.

۳. غذای یخ زده: برخی از غذاهایی که برای ماهی گلدفیش مناسب هستند، می‌توانند یخ زده باشند. این شامل میگو، کرم آبزیان، کرم قرمز و … می‌شود.

در هر صورت، برای تعیین میزان غذای لازم برای ماهی گلدفیش، باید به وزن ماهی و شرایط آب و هوایی و همچنین دمای آب توجه کرد.

ماهیان سازگار با گلدفیش

ماهیان سازگار با گلدفیش

ماهی گلدفیش به دلیل طبیعت آرام و صلح جویی که دارند، معمولاً با ماهیان دیگر سازگار هستند. در ادامه، چند نمونه از ماهیانی که با ماهی گلدفیش سازگار هستند آمده است:

  •  (Loach)
  •  (Indian Glassfish)
  •  (Shrimp Eaters)
  • (African Bichir)
  •  (Gourami)
  •  (Molly)
  •  (Platy)
  •  (Guppy)
  •  (Halfbeak)
  • (Zebra Danio)
  •  (Tetra)
  •  (African Gray)

همچنین نکته مهمی که در انتخاب ماهیان سازگار با گلدفیش باید در نظر گرفت این است که همه ماهیان نیاز به فضای کافی دارند، بنابراین باید برای نگهداری این ماهیان در یک آکواریوم، ابعاد مناسب و فضای کافی را در نظر گرفت.

تکثیر ماهی گلدفیش

 

تکثیر ماهی گلدفیش

تکثیر ماهی گلدفیش در آکواریوم می‌تواند یک فرایند پیچیده و چالش برانگیز باشد. اما با توجه به شرایط مناسب و دقت در اجرای فرایند، می‌توان به نتایج موفق دست یافت. در زیر به چند نکته کلیدی در تکثیر ماهی گلدفیش در آکواریوم اشاره خواهیم کرد:

  1. انتخاب زوج‌های مناسب: برای تولید ماهیان جدید، نیاز به یک ماده و یک نر مناسب است. ماده ماهی گلدفیش عموماً بزرگ‌تر و چاق‌تر از نرها هستند و در زمان تخم‌گذاری، شکمشان بسیار بزرگ می‌شود. از این رو برای انتخاب زوج‌های مناسب، باید به این نکته توجه شود.
  2. ایجاد شرایط مناسب در آکواریوم: برای تکثیر ماهی گلدفیش، شرایط مناسبی مانند دمای مناسب، روشنایی مناسب و کیفیت آب مناسب باید در آکواریوم ایجاد شود. به عنوان مثال، برای تکثیر ماهی گلدفیش، دمای آب باید در بازه 18-20 درجه سانتیگراد باشد.
  3. تغذیه مناسب: قبل از تخم‌گذاری، ماهیان گلدفیش باید به مواد غذایی مناسب تغذیه شوند.

3 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.