روش تهیه غذای دست ساز ماهیان اکواریوم

تیم تولید محتوای آکوابی
6 فروردین, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

غذا دهی به ماهیان زینتی یکی از عوامل بسیار مهم برای رشد و سلامت وشادابی ماهیان است که باید به آن توجه خاص شود.

غذای ماهیان زینتی تنوع بسیار زیادی دارد و انواع خارجی و یا ساخت ایران با کیفیت های مختلف و قیمت های متفاوت در بازار موجود است و برای انتخاب غذای مناسب باید به نوع ماهی ورژیم غذایی آن ماهی دقت شود تا رشد وسلامت ماهیان شما تضمین شود.

با توجه به این نکته که ماهیان در محیط طبیعی زندگی خود از مواد غذایی متنوع استفاده میکند این تنوع غذایی در محیط هایی مانند آکواریوم یا حوضچه ها و برگه های مصنوعی نیز باید رعایت شود تا نیاز های مختلف بدن ماهیان کاملا برآورده شود.

بیشتر غذاهای آماده و یا به اصطلاح شرکتی ممکن است سرشار از مواد مغذی مفید برای ماهیان باشد ولی اولا حاوی مواد شیمیایی ونگهدارنده است وثانیا غذاهای با کیفیت و مرغوب ممکن است گرانقیمت باشد وثالثا استفاده دائم ازاین نوع غذاهای آماده نمی تواند تمامی مواد لازم برای رشد وسلامت ماهیان آکواریوم را تامین کند.

غذای دست ساز و خانگی علاوه برمقرون بصرفه بودن می تواند برای ماهیان زینتی بسیار مفید باشند.

تهیه ی غذا دست ساز بسیار آسان است ولی بهتر است متناسب با نوع ماهی ورژیم غذایی آن آماده شود. ترکیب مواد لازم برای غذای دست ساز را می توان با توجه به مواد اولیه که در غذای شرکتی وآماده وجود دارد نیز پیدا کرد و با ترکیب مواد به یک غذایی ایده آل رسید.

غذای دست ساز ماهیان دارای ترکیبات متفاوتی است و افراد براساس تجربه خود می توانند فرمول غذایی را برای ماهیان آکواریوم خود پیدا نمایند.

نکته قابل توجه این است که که گاهی غذای دست ساز بدلیل نوع پخت و ترکیب مواد ممکن است به محض وارد شدن در آب متلاشی شده و ذرات تشکیل دهنده آن در آب پخش گردد.این مسئله باعث کدورت و پایین امدن کیفیت آب آکواریوم می شود.پس چنانچه می خواهید از غذای دست ساز برای تغذیه ماهیان آکواریوم استفاده کنید بهتر است مقداری که به سرعت توسط ماهیان خورده می شود را در هر نوبت به ماهیان بدهید.

به طور کلی ماهیان به 3 گروه اصلی گیاهخوار-گوشتخوار و همه چیز خوار تقسیم میشوند.

پس ابتدا باید نوع ماهی زینتی خود را مشخص کنید و غذای مناسب آن را تهیه نمائید.

برای ماهیان گیاهخوار می توانید از اسفناج-کاهو-کلم وهویج و میوه هایی مانند خیار و نخودفرنگی وهمچنین فلفل دلمه ای به همراه مواد دیگر استفاده نمائید.

برای ماهی های گوشتخوار می توانید از دل مرغ، میگو و دل گوساله و حتی گوشت ماهی به همراه ترکیبات دیگر استفاده نمائید.به این  مسئله توجه کنید که میزان چربی برای غذایی ماهیان باید کمنر از 5% باشد.

سیر برای تمام ماهیان مفید است چون علاوه بر آنتی اکسیدان بسیار اشتها آور می باشد وباعث افزایش سیستم ایمنی و تقویت دستگاه گوارشی ماهیان می شود.

حال اگر با اصول اولیه برای تهیه غذای مناسب دست ساز برای ماهیان آشنا شدید چند دستورالعمل برای تهیه غذای دست ساز را توضیح می دهیم.لازم به ذکر است شما می توانید مواد این دستور های غذایی را با توجه به نوع ماهیان خود تغییر دهید و پس از مدتی به یک فرمول ایده آل برای تهیه غذای دست ساز ماهیان برسید و بهتر است شروع این نوع غذادهی با احتیاط صورت پذیرد تا به مرور زمان بهترین ترکیب را پیدا کنید.

6 دستور عمل برای تهیه غذای دست ساز ماهیان آکواریوم

1) غذای دست ساز برای ماهیان گوشتخوار

مواد لازم و ترکیبات: دل گوساله ،گوشت ماهی ، میگو، ژلاتین ، سبزیجات

روش تهیه: اپتدا چربی دل گوساله را جدا کنید وپس از شستن و پاک کردن مواد دل گوساله و گوشت ماهی و میگو را با چرخ گوشت چرخ نمائید. 2 حبه سیر را پوست گرفته و پس از رنده شدن به مواد فوق اضافه کنید.چند برگ کاهو واسفناج را بمدت 1 دقیقه در آب جوش قرار دهید.سپس تمامی مواد دوباره چرخ کنید و با هم مخلوط نمائید. ژلاتین را آماده کنید و به این ترکیب بیفزایید .سپس مواد را در کیسه فریزر ریخته و کمی صاف نمائید وآن را در فریزر قرار دهید.هفته ای 2 نوبت ماهیان خود را با مقدار مناسبی از این غذا تغذیه نمائید . این غذا سرشار از پروتئین است و به سلامت ماهیان کمک می کند.

2-غذای دست ساز برای ماهیان گوشتخوار با پروتئین بسیار زیاد

 مواد لازم:

نیم کیلو میگو بدون پوست

100 گرم گوشت ماهی سالمون

3 حبه سیر تازه

250 گرم اسفناج

100 گرم هویج

250 گرم نخودفرنگی منجمد

ژلاتین

100گرم کلم بروکلی

روش تهیه: ابتدا ژلاتین را با 2 لیتر اب گرم مخلوط کنید .سپس میگو وگوشت ماهی سالمون را به همراه هویج و اسفناج وسیر و نخود فرنگی و کلم بوکلی در مخلوط کن بریزید و میکس نمائید.مخلوط به دست آمده را به همراه ژلاتین در آب در یک ظرف بمدت 30  دقیقه بپزید. پس از پخت آن را در کیسه فریزر قرار دهید و هر دفعه مقداری از آن را جدا کرده و به ماهیان خود بدهید ولی زیاده روی نکنید چون این غذا پروتئین بسیاز زیادی دارد ولی با این حال یک رسپی بسیار عالی و متداول و رایج است که می توانید برای ماهیان گوشتخوار امتحان نمائید.

3-غذای دست ساز برای ماهیان گوشتخوار:

دل گوساله 1 عدد

میگوی بدون پوست 100 گرم

ماهی کلیکا 100 گرم

جوانه گندم 50 گرم

سویا 3 قاشق غذا خوری

سیر 2 حبه

اسفناج 3 برگ کامل

کاهو 3 برگ کامل

سبوس گندم 3 قاشق غذا خوری

پودرژلاتین 1 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز 1 قاشق غذاخوری

روش تهیه: پس از پاک کردن و جدا کردن چربی ها از دل گوساله آن را با فیله میگو بدون دم و ماهی کلیکا که شکم آن را خالی کرده اید و کاملا شسته شده مخلوط کنید و آن ها در میکسر بریزید.

سویا را ابتدا در آب گرم خیس کنید تا نرم شود. سپس آب آن را گرفته و به همراه جوانه گندم و سبوس گندم وسیر پوست گرفته و به میکسر اضافه نمائید.

کاهو واسفناج را بمدت 1 تا 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کمی نرم شده و از حالت خام خارج شود.

سپس آنها را به همراه فلفل قرمز به میکسر اضافه نمائید. پودر ژلاتین را با آب داغ آماده کرده و آن را هم به ظرف میکسر اضافه کنید.

تمام این مواد را در میکسر خرد کنید و مخلوط ایجاد شده را در پلاستیک فریزر قرار دهید و هوای آن را خارج کنید و در فریزر قرار دهید و در زمان مورد نیاز تکه ای از آن را جدا کرده و به همان صورت یخ زده به داخل آکواریوم بیندازید.

شما می توانید نسبت به نیاز خود مقدار مواد تشکیل دهنده این ترکیب غذایی را به صورت متناسب تغییر داده و کم نمائید چون این مقدار غذا برای تعداد ماهیان زیاد است و شما می توانید حجم کمتری از این غذا تهیه نمائید.

4-مواد دست ساز برای ماهیان گیاهخوار

مواد لازم:

کدو آب پز 2 عدد

هویج آب پز 2 عدد

شوید 2 شاخه پاک شده

کلم 3 برگ

اسفناج 3 برگ

فلفل دلمه ای 1 عدد

هویج کوچک 1 عدد

سیر تازه 2 حبه

سویا دو قاشق غذاخوری

پودر اسپیرولینا 10 گرم

موز 1 عدد

روش تهیه: ابتدا کدو و هویج را بمدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا آب پز شود. شوید،کلم واسفناج و فلفل دلمه ای را بمدت 10 تا 30 ثانیه در آب جوش بپزید تا نرم شود.(تخم های داخل فلفل دلمه ای را حتما خارج نمائید و بهتر است آن را بیشتر از 30 ثانیه بپزید تا نرم شود.)سپس 2 حبه سیر را رنده کنید سویا را در آب داغ قرار دهید تا آماده شود.سپس آن را در دست خود فشار دهید تا  آب آن کاملا خارج شود . پس از آماده شدن مواد فوق الذکر تمامی آن را در میکسر ریخته و با هم مخلوط کنید.

 

خمیر حاصل را در کیسه فریزر قرار داده و هوای آن را خارج کرده و در فریزر قرار دهید.

هر چه غذای دست ساز شما آب کمتری داشته باشد بهتر است و آب آکواریوم کمتر کدر می گردد.

بهتر است در زمان غذا دهی به ماهیان از این غذا مقدار کمی استفاده نمائید تا سریعا توسط ماهیان خورده شود و درآب پخش نگردد.

شما می توانید ماهیان گیاهخوار خود را با این غذای دست ساز هفته ای 3 تا 4 مرتبه تغذیه نمائید.

اگر به ترکیب غذایی فوق الذکر مقداری میگو و آرتمیا نیز اضافه نمائید می توانید از آن برای تغذیه بعضی از ماهیان گوشتخوار وسیچلایدهای افریقایی نیز استفاده کنید.

5-غذای دست ساز برای ماهیان گیاهخور

مواد لازم :

اسفناج 3 برگ

خیار 1 عدد

جو دوسر 2 قاشق غذاخوری

نخودفرنگی 2 قاشق غذاخوری

ژلاتین

کاهو 2 برگ

 روش تهیه: اسفناج و کاهو را بمدت 30 ثانیه در آب جوش نیم پز کنید. سپس خیار را بمدت 3 دقیقه درآب جوش قرار دهید.مواد فوق را با هم  ترکیب کنید وبرای مدتی کوتاه در میکسر خرد نمائید. اگر آب اضافه داشت آن را گرفته و خمیر حاصل را درکیسه فریزر قرار داده و در فریزر بگذارید و هر هفته 2 تا 3 نوبت با این غذای دست ساز ماهیان گیاهخوار خود را تغذیه نمائید.

6-غذای دست ساز برای ماهیان گیاخوار

مواد لازم:

ژلاتین

کاهو 2 برگ

نخود فرنگی 2 قاشق غذاخوری

سیر 2 حبه

اسفناج 4 برگ

کدو کوچک 1 عدد

هویج 1 عدد

ویتامین مخصوص ماهیان 2 قطره

روش تهیه:کاهو و اسفناج را بمدت 30 ثانیه ،کدو وهویج را بمدت 5 دقیقه در آب جوش آب پز کنید.سیر پوست گرفته را رنده کنید و ژلاتین را  درمقدار کمی آب داغ آماده نمائید و مواد فوق الذکر را در میکسر ریخته و با هم مخلوط نمائید. سپس آب اضافی آن را

گرفته و 2قطره ویتامین به آن اضافه نمائید.خمیر حاصل را در کیسه قرار داده وهوای آن را خارج کنید و آن را در فریزر قرار دهید وهفته ای 2 تا 3 نوبت ماهیان گیاهخوار خود را با این غذای دست سازتغذیه کنید.

ما تا این جا 3 ترکیب متفاوت غذای دست ساز برای مایهان گوشتخوار و 3 ترکیب مختلف غذای دست ساز برای ماهیان گیاهخوار  به شما معرفی کردیم.

شما می توانید ترکیبات فوق را کم وزیاد کنید تا به یک فرمول ایده آل برای ماهیان خود برسید ولی به این نکته توجه کنید که در تغذیه ماهیان زینتی با غذای دست ساز هرگز زیاده روی نکنید.بهتر است شروع غذا دهی به ماهیان زینتی با غذا های دست ساز با حساسیت و با احتیاط انجام گیرد تا برای ماهیان مشکلی پیش نمائید.

در ترکیب غذاهای دست ساز برای ماهیان از مواد مختلف استفاده میشود. در این جا به خواص بعضی از این موارد اشاره می نمائیم تا بهتر با آن آشنا شوید:

1-ژلاتین: این ماده حاوی مقدار زیادی پروتئین حیوانی است که به رشد بافت غضروفی ماهیان کمک زیادی می کند. استفاده از این  ماده در غذای دست ساز ماهیان می تواند پخش شدن غذای دست ساز درآب را کاهش دهد.

2- سیر: یکی از بهترین مواد غذایی برای ماهیان است.سیر می تواند باعث افزایش ایمنی و تقویت سیستم گوارشی ماهیان شود. ضمنا به دلیل بو و طعم زیاد این ماده ماهیان به غذا خوردن رغبت بیشتری پیدا می کنند.

3-جوانه گندم: این ماده حاوی ویتامین های ضروری برای رشد و شادابی ماهیان زینتی است. ضمنا این ماده قدرت باروری ماهیان را افزایش میدهد.

4-سویا: این ماده دارای فیبر زیادی است که می تواند نیاز غذایی ماهیان زینتی را تامین نماید.

5-اسفناج: این ماده منبع سرشار از آهن است و برای رشد سریع ماهیان موثر است.

6-کاهو: این ماده غذایی داری فیبر و ویتامین لازم برای رشد وسلامت ماهیان است.

7-سبوس گندم: این ماده علاوه بر داشتن فیبر مناسب برای تغذیه ماهیان می تواند باعث هضم آسان غذا شده واز یبوست ماهیان زینتی جلوگیری می نماید.

8-میگو: پروتئین و ویتامین موجود در میگو می تواند سرعت رشد ماهیان زینتی را بطور چشمگیری افزایش دهد و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

9-ماهی کلیکا: این ماهی دارای مقادیر بسیار زیادی کلسیم در استخوان هاست و همچنین سرشار از مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و سلامت ماهیان زینتی است.

10-دل گوساله: این ماده غذایی به دلیل بافت سفت تر نسبت به گوشت کمتر در آب پخش می شود و یکی از بهترین مواد برای تهیه غذای دست ساز ماهیان گوشتخوار است و پروتئین مناسبی برای ماهیان زینتی تامین می نماید.

11-دل مرغ: این ماده می تواند قسمت بیس یا اصلی غذای دست ساز برای ماهیان گوشتخوار باشد ولی باید به این نکته توجه کنید که دل مرغ از دل گوساله چرب تر است و مواد مغذی کمتری دارد.

12- فلفل قرمز : این ماده به تقویت رنگ ماهیان زینتیکمک به سزائی مینماید . ضمنا این ماده خاصیت ضد باکتریایی داشته و باعث جذب آهن نیز میشود ولی هرگز در مصرف آن زیاده روی نکنید .

13- فلفل دلمه ای : این ماده علاوه بر تاثیر بر رشد ماهیان میتواند بر رنگ آنها نیز اثر مثبت بگذارد . همچنین ویتامین های موجود در این ماده غذایی برای سلامت بیشتر ماهیان مفید است .

14 -خیار : ویتامین های موجود در خیار میتواند به سلامت ماهیان گیاهخوار کمک کند .

شما میتوانید برای شروع مقدار کمی غذای دست ساز برای ماهیان خود تهیه کنید تا ذائقه ماهیان خود را بدست آورید و در ضمن در ساخت غذای دست ساز تجربه کسب نمائید .

اگر ماهیان شما به یکی از مواد تشکیل دهنده غذای دست ساز رغبتی نشان ندادند آن را از ترکیب حذف کنید . مثلا اگر ماهیان گیاهخوار شما به هویج علاقه ای ندارند آن را از ترکیب مواد تشکیل دهنده حذف نمائید .

برای تغذیه ماهیان خود بطور دائم نمیتوانید از غذای دست ساز استفاده کنید و باید برای سلامت بیشتر ماهیان حتما از غذاهای شرکتی مرغوب نیز استفاده کنید . برای ایجاد تنوع در غذادهی به ماهیان بهتر است در هر هفته 2 تا 3 مرتبه  ماهیان خود را با غذای دست ساز تغذیه نمایید و در بقیه نوبت ها از غذاهای شرکتی مرغوب و با کیفیت که براحتی میتوانید آنها را در سایت آکوابی پیدا کنید استفاده نمایید .

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.