گیاه سرخس آبی

مهندس خان باباپور
28 اردیبهشت, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
گیاه سرخس آبی

گیاه سرخس آبی گونه ای از سرخس های آبزی است و متعلق به جنس Ceratopteris است و تنها که از 2 جنس موجود از خانواده ceratopteridaceae می‌باشد.

گیاه سرخس آبی در فارسی به نام کلم‌آبی، سرخس هندی، روح آبی، کراتوپتریس ، جن آبی و سرخس شرقی نیز معروف است و در انگلیسی به نام های water fern – hndian fern – water horn fern نیز شناخته می‌شود.

خرید گیاه آکواریوم

این گیاه در اکثر مناطق گرمسیری گسترش دارد و در باتلاق‌ها و مرداب‌های طبیعی و همچنین استخرهای مصنوعی و آب های راکد و رودخانه هایی که جریان آرامی دارند یافت می‌شوند.

گیاه سرخس آبی به هر دو صورت شناور و ریشه در بستر دیده می‌شود. گاهی توده‌ای از این گیاه در کنار یک تنه درخت و یا اجسام گیاه شناور دیگر در آب رشد می‌نماید.

گیاه سرخس آبی دارای سه ساقچه با قطر ۱۵ میلیمتر و در گیاهان بالغ اسفنجی و پر از هوا به رنگ سبز کمرنگ و نازک به طول ۶۰ سانتیمتر که نیمی از این طول، Fronds بارور به رنگ سبز روشن قهوه‌ای در زمان بلوغ می باشد .

در صورت مساعد بودن شرایط طول برگ‌های آن به ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر نیز می رسد. این نوع گیاه به پارامترهای شیمیایی آب چندان حساس نمی‌باشد ولی در آب های سبک رشد بهتری دارد و تا ۴۵ سانتی‌متر رشد می‌نماید.

گیاه سرخس آبی در بعضی مناطق نمایش فصلی دارند و بعد از آن که به بلوغ می‌رسند اسپورهای خود را رها می نمایند و در طی فصول خشک همه آنها بی بار می شوند.

این گیاه می تواند محل امنی را برای ماهیان زینتی به وجود آورد و باعث کاهش استرس آنها گردد.

ریشه متراکم این گیاه در جلوگیری از رشد جلبک‌ها کمک می نماید. برای رشد ایده‌آل  گیاه بهتر است ریشه این گیاه در بستر قرار گیرد.

این گیاه برای رشد مناسب به نور زیادی احتیاج دارد و می‌توان از آن در وسط یا عقب آکواریوم استفاده نمود. نگهداری از سرخس آبی آسان است و استفاده از دی‌اکسیدکربن در آب آکواریوم می تواند رشد آن را تسریع نماید. این گیاه می‌تواند استارتر خوبی برای راه اندازی آکواریوم های کوچک باشد.

جالب است بدانید که گیاه سرخس آبی خاصیت دارویی نیز دارد و در کشورهایی مانند ماداگاسکار و گینه نو بصورت خام در سالاد و یا پخته مصرف غذایی دارد.

گیاه سرخس‌آبی (واتر اسپریت) به دلیل نگهداری آسان آن یکی از رایج ترین گیاهان آبزی آکواریومی است و ماهیان زینتی علاقه فراوانی در پنهان شدن و یا تخم‌گذاری در این گیاه را دارند.

سایه‌ای که این گیاه می تواند در آکواریوم ایجاد نماید برای جلوگیری از رشد جلبک ها بسیار موثر است و تمیز کردن کمتر برای شما در دراز مدت را رقم می‌زند.

شرایط مناسب نگهداری و مشخصات گیاه سرخس آبی:

نام گیاه : سرخس آبی

خانواده : ceratopteridaceae

خاستگاه : مناطق گرمسیری

میزان نور مناسب : کم – زیاد

PHمناسب : 6-5/7

سرعت رشد : سریع

دامنه دمای مناسب: 28-  20درجه سانتیگراد

بهترین محل قرارگیری در آکواریوم : میانه و عقب آکواریوم

نیاز به دی‌اکسیدکربن : توصیه می‌شود

روش تکثیر : قلمه زدن

نگهداری : آسان

 

بعضی از گونه های مختلف گیاه سرخس آبی عبارتند از :

1-Salvinia auriculata

2- Salvinia biloba

3- Salvinia cucullata

4- Salvinia cyathiformis

5- Salvinia hastate

6- Salvinia herzogii

7- Salvinia minima

8- Salvinia nymphellula

9- Salvinia oblong folia

10- Salvinia radula

11- Salvinia rotundifolio

12- Salvinia sprucei

 

سالوینیا کوکلاتا : salvinia cucullata

این گیاه یک سرخس آبی است که دارای برگ هایی به شکل جام مانند است و رنگ برگهای آن سبز روشن است . این گیاه نسبت به سایر گونه های سالوینیا نگهداری آسان‌تری دارد.

گیاه سالوینیا کوکلاتا در میان آکواریومیست ها بسیار رایج و متداول است و نسبت به بقیه ریشه های کوتاه‌تری دارد و این امر باعث زشتی در سطح آب نمی شود و همچنین جلوی دیده قسمت های پشتی را سد نمی‌کند (مشکلی که معمولاً در گیاهان شناور دیگر دیده می‌شود.) این گیاه به سرعت رشد می نماید و تمام سطح آکواریوم را می‌پوشاند و بهتر است به طور مرتب هرس شود تا جلوی رسیدن نور به گیاهان دیگر را نگیرد.

این گیاه می تواند مواد مغذی اضافی که در سطح آب آکواریوم تجمع می‌یابد را جمع نماید و به متعادل نمودن اکوسیستم آکواریوم کمک می‌نماید و همچنین باعث کاهش استرس ماهیان و از پریدن ماهیان به بیرون آکواریوم جلوگیری می نماید.

گیاه سالوینیا کوکلاتا که به هندوانه آسیایی نیز معروف است یک گونه سرخس شناور بسیار جذاب از مناطق گرمسیری آسیا است که در مناطق با آفتاب پرنور و تابان گسترش دارد.

این گیاه با نور مناسب و دمای بالاتر از ۲۰ درجه سانتیگراد پرورش می یابد و هر چه میزان نور بیشتر شود، ساختار برگ شبیه به هود خواهد شد و در نور کمتر برگها به پهن شدن نزدیک می‌شوند.

این گیاه می‌تواند به سرعت تمام سطح آب را بپوشاند از رسیدن نور به جلبک‌های مزاحم جلوگیری نماید همچنین برای استفاده در پالو داریوم ها مناسب است.

شرایط مناسب نگهداری و مشخصات گیاه:

نام گیاه : سالوینیا کوکلاتا

خانواده : ceratopteridaceae

خاستگاه : مناطق گرمسیری

میزان نور مناسب : زیاد

PHمناسب : 6-5/7

سرعت رشد : سریع

دامنه دمای مناسب: 28-  20درجه سانتیگراد

بهترین محل قرارگیری در آکواریوم : سطح آب آکواریوم

نیاز به دی‌اکسیدکربن : کم

روش تکثیر : قلمه زدن

نگهداری : آسان

 

سالوینیا مینیما :salvinia minima

گیاه سرخس آبی

این گیاه زیبا هم یکی دیگر از گونه های سرخس آبی است که در بین علاقه مندان به آکواریوم محبوبیت دارد. سالوینیا مینیما در زمره گیاهان شناور آزاد (free floating)محسوب می‌شود و می‌تواند به راحتی بر روی سطح آب آکواریوم ها گسترش یابد. این گیاه دارای تعدادی ساقه های افقی است که در زیر سطح آب قرار می‌گیرند و از هر گره، ساقه هایش یک جفت برگشاخه(frond) شناور و به شکل تخم‌مرغی شکل و برنگ سبز خارج می‌گردد.

در شرایط مناسب بیش از 3 جوانه جانبی از هر گره توسعه می‌یابد ولی اگر جوانه انتهایی آسیب ببیند آنگاه بیش از 6جوانه ممکن است برای جبران فعال شود.  برگ شاخه‌های این گیاه حاوی پرزهای ریز برروی سطح و حواشی خود است. مجموع این پرزها شبیه یک تخم مرغ همزن بوده و این شکل باعث پوشش ضد آب آن می‌گردد. این گیاه در مرحله بلوغ اندکی تغییر شکل میدهد و بسیار انبوه می شود و درهم فشرده و چین دار می‌گردد و شبیه آکاردئون به نظر می‌آید. این گیاه حدود یک تا چهار سانتیمتر طول دارد و دارای انشعابات افقی ساقه است که در زیر سطح آب گسترش می یابد و در هر گره دو برگ شناور تولید می کند و سومین برگ آن به رشته‌های قطعاتی تقسیم می شود.

گیاه سالوینیا مینیما بومی اکثر مناطق گرمسیری است و نام خود را به افتخار گیاه شناس معروف ایتالیایی به اسم Pier Antonio گرفته است.

برگ‌های این گیاه به شکل قلبی-کروی و بیضوی و یا گرد دیده می شود طول برگ‌هایی به حدود 4/0 تا 2 سانتیمتر می رسد. برگهای کوچکتر گرد هستند و هرچه بزرگتر شوند کشیده‌تر می شوند.

شرایط مناسب نگهداری و مشخصات گیاه:

نام گیاه : سالوینیا مینیما

خانواده : ceratopteridaceae

خاستگاه : مناطق گرمسیری

میزان نور مناسب : کم تا زیاد

PHمناسب : 6-5/7

سرعت رشد : سریع

دامنه دمای مناسب: 28-  20درجه سانتیگراد

بهترین محل قرارگیری در آکواریوم : سطح آب آکواریوم

نیاز به دی‌اکسیدکربن : کم

روش تکثیر : قلمه زدن

نگهداری : آسان

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.