چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟

تیم تولید محتوای آکوابی
11 فروردین, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟

چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟

در صورتی که آکواریوم شما خانگی دارید، به یقین می دانید چقدر کار برای نگهداری از تانک و نگهداری از آن به صورت مناسب لازم است. برای تمیز کردن آکواریوم یا سعی در جابجایی آن به مکانی جدید، شما باید هنگام خالی کردن آکواریوم، احتیاط لازم را بکار بگیرید. با اتخاذ اقدامات مناسب، می توانید تنش را که این کار برای حیوانات آبی شما ایجاد می کند، کاهش دهید و همچنین سطح استرس خود را نیز کاهش دهید.

 

چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟

مرحله 1) تخلیه آب

1-ابتدا ماهیان خود را از آکواریوم خارج کنید. قبل از خالی کردن آکواریوم ، باید ماهیان و هر گونه موجود آبزی دیگر را از آن خارج کنید. این فرایند به دقت بسیار بالا نیاز دارد ، زیرا به ماهیان استرس وارد میشود. برای انتخاب اندازه مناسب تور ، باید از توری استفاده کنید که بزرگترین ماهی شما در آن جا شود. حتی اگر تورها بسیار بزرگ باشند، همچنان باید احتیاط کافی را در انتقال ماهیان به کار بگیرید تا ماهیان آسیب نبینند.

2- برای گرفتن ماهیان درون تانک از دو تور ماهی استفاده کنید. یک تور را ثابت نگه دارید و از تور دیگر برای گرفتن هر دفعه ماهیان خود استفاده کنید و آنها را وارد تور ثابت کنید.

3- ماهیان را به آکواریوم دومی که اندازه آن برای جایگیری همه ماهیان کافی است منتقل کنید.

4- در صورتی که مشکلی در گرفتن ماهیان دارید، می‌توانید کمی از آب را تخلیه کنید. کار در یک آکواریوم کم عمق، گردآوری و گرفتن ماهیان را آسان‌تر می‌کند.

 

 

 تمام دستگاههای برقی را از آکواریوم قطع کنید. پس از خالی کردن آکواریوم از ماهیان، باید هر دستگاهی که برق خود را به آکواریوم منتقل می‌کند را از آن قطع کنید. به شکلی که هیچ برقی هنگام شروع خالی کردن آب به آکواریوم نرسد. اگر منبع برقی وصل باشد و با آب تماس بگیرد، می‌تواند به شما آسیب برساند و گاهی ممکن است کشنده باشد. بعد از قطع برق تمام دستگاهها ، می‌توانید آن دستگاهها را از آکواریوم خارج کنید تا در مسیر حرکت شما ایجاد مشکل نکند.
  1. 3- تمام اشیاء را از آکواریوم خارج کنید. قبل از شروع فرایند خالی کردن، خارج کردن تمام اشیا درون آکواریوم کار را بسیار آسان تر خواهد کرد. این اشیا باید شسته شوند، بنابراین بهتر است این کار را در نزدیکی یک سینک ظرفشویی انجام دهید. تمام گیاهان مصنوعی و تزئینات (مانند اسباب بازی‌ها یا اشیاء دکوری) را از آکواریوم خارج کنید. آن‌ها را در سینک ظرفشویی برای شستشو قرار دهید.
  2. 4- پلاستیک یا پوشش‌هایی را برای جلوگیری از ریختن آب بروی فرش یا محیط اطراف بروی زمین قرار دهید. بدون توجه به اینکه شما در نگهداری آکواریوم تازه کار هستید یا چندین سال است که این کار را انجام می‌دهید، همیشه احتمال وقوع حادثه و نشت مایع در طول عملیات وجود دارد. برای اطمینان از جلوگیری از هرگونه آسیب به خانه خود، بهتر است هرگاه قصد خالی کردن آکواریوم یا تعویض آب را دارید، از پوشش های حفاظتی استفاده کنید. چند تا حوله قدیمی را روی کف اطراف آکواریوم قرار دهید. اگر بسیار نگران ریختن مایع هستید، می‌توانید پوشش‌های پلاستیک را زیر حوله‌ها برای محافظت بیشتر قرار دهید.

    تخلیه کردن آب از آکواریوم. دو روش اصلی برای خالی کردن یک آکواریوم وجود دارد. اولین روش استفاده از لوله‌ای برای تخلیه آب به خارج از آکواریوم است. دومین روش استفاده از سیفون است که به طور همزمان آب را تخلیه می کند.

    اگر با استفاده از لوله آب را تخلیه می کنید، یک سر را درون آکواریوم فرو برده و سر دیگر را با آب پر کنید. پس از پر کردن را متوقف کرده و اجازه دهید آب خارج شود؛ یکبار که آب شروع به تخلیه کردن کرد، به طور خودکار ادامه خواهد داد.

    اگر از سیفون استفاده می کنید، پمپ دستگاه را فشار دهید و سر کشش را به طور کامل در بستر فرو ببرید. )

  3. مرحله دوم: تمیز کردن  ( چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟ )

 

 شنی که به عنوان بستر در آکواریوم استفاده شده را بشویید. اگر از یک سیفون مناسب برای تخلیه آکواریوم استفاده کرده‌اید، شن ها به اندازه کافی تمیز خواهند بود. با این حال، اگر از لوله تخلیه استفاده کرده‌اید، باید بستر شنی را تمیز کنید تا مواد آلی مانند غذا و پسماندهای آلی را حذف کنید. شن ها را در دستگاهی مثل یک آبکش قرار دهید. مطمئن شوید که این آبکش را فقط برای تمیز کردن آکواریوم خود استفاده می‌کنید، زیرا آن آلوده است و برای آماده کردن غذا قابل استفاده نیست. شن ها را زیر آب جاری، آب شیری تمیز بشویید. می‌توانید از آب گرم استفاده کنید، اما باید از آب بسیار گرم خودداری کنید، زیرا این آب باکتری‌های سالمی را که ماهیان شما به آن‌ها نیاز دارند، می‌کشد. از صابون و مواد شیمیایی برای شستن شن ها استفاده نکنید، زیرا این مواد باکتری‌های سالم را که در تانک شما کلونی شده‌اند نیز نابود خواهند کرد.
فیلتر و هرگونه اشیایی که در مخزن شما وجود دارد را شستشو دهید. فیلتر در مخزن شما بسیاری از مواد آلی را به خود می‌کشد، از جمله غذای باقیمانده و مواد زائد. شستشوی این تجهیزات مهم است، اما باید به دقت انجام شود تا به کلونی‌ باکتری‌های مفیدی که ماهیان شما به آنها وابسته هستند، اختلالی ایجاد نشود. اگر از پد فیلتر قابل دور انداختن استفاده می کنید، فقط کارتریج قدیمی را دور بیندازید و یک کارتریج جدید جایگزین کنید. اگر از پد فیلتر دائمی استفاده می کنید، باید پد فیلتر خود را زیر آب شیر تمیز و جاری بشویید. می‌توانید از آب سرد یا گرم استفاده کنید، اما باید از آب داغ خودداری کنید زیرا این می‌تواند باکتری‌های مفید داخل فیلتر را آسیب بزند. هرگونه شیء از آکواریوم، مانند اسباب بازی و محصولات دکوری را با آب شیر تمیز و جاری شستشو داده و آنها را کنار بگذارید.
تمیز کردن دیواره های شیشه‌ای مخزن.[11] اگر می‌خواهید مخزن را به طور کامل تمیز کنید، باید حداقل دیواره های داخلی آن را پاک کنید. رشد جلبک و سایر آلودگی‌ها ممکن است نیاز به خراشیده شدن داشته باشد؛ در غیر این صورت، می‌توانید از اسفنج یا دستمال ویژه برای تمیز کردن شیشه استفاده کنید.[12] می‌توانید از یک کارت قدیمی اعتباری  برای خراشیدن جلبک ها چسبیده به دیواره‌ها استفاده کنید. یا اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید یک تیغ ویژه از اکوابی خریداری کنید تا این کار را انجام دهید. از دستمال تمیز کننده برای تمیز کردن دیواره های داخلی مخزن استفاده کنید. از مواد شیمیایی تجاری استفاده نکنید. زیرا اثرات مضر این مواد ممکن است مدتها باقی بماند .
  1. اشیاء را به محیط آکواریوم خود بازگردانید. پس از تمیز کردن مخزن، می‌توانید شروع به بازگرداندن اشیاء به داخل آن کنید. ابتدا شن و ماسه را آماده کرده، سپس فیلتر و هر گونه گیاه مصنوعی یا دکور را در آکواریوم قرار دهید. فیلتر و بخاری را دوباره به پریز برق وصل کنید.

مرحله سوم : (چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟)

میزان آب شهری را برای مخزن خود به اندازه کافی تصفیه کنید. اگر سیستم فیلتراسیون خانگی دارید، آب شما نیاز به تصفیه ندارد. در غیر این صورت، قبل از وارد کردن ماهیان خود به آب، باید آب شهری خود را تصفیه کنید. این فرایند به راحتی انجام می‌شود و دو روش اصلی برای حذف کلر از آب وجود دارد. شما می‌توانید آب خود را به صورت طبیعی با گذاشتن آن در یک ظرف باز برای چند روز آماده کنید. با گذشت زمان، کلر از ظرف خارج می‌شود و فقط آبی که حالا از کلر آزاد شده است باقی می‌ماند. شما می‌توانید با اضافه کردن چند قطره محلول آماده سازی و یا ضد کلر از فروشگاه آکوابی ، آب خود را به راحتی و به سرعت از کلر آزاد کنید. برای اطمینان از سطح امنیت آب برای ماهیان خود، دستورالعمل‌های روی بطری را مطالعه کنید. (چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟)

Image titled Empty an Aquarium Step 11
  1. یک مخزن آب شیرین را دوباره پر کنید. یک مخزن آب شیرین تا حدودی راحت تر از یک آکواریوم پر می شود. به غیر از کلر زدایی و اطمینان از دمای مناسب (اگر موجودات آبزی شما به محدوده دمایی خاصی نیاز دارند) نیازی به انجام کارهای زیادی برای آب نخواهید داشت.
    هنگامی که به اندازه کافی آب را دکلره کردید، می توانید به سادگی آن را در مخزن تمیز بریزید.
    اگر ماهی شما به محدوده دمایی خاصی نیاز دارد، باید قبل از اضافه کردن ماهی، دمای آب را کنترل کنید.

 

  1. یک مخزن آب شور راه اندازی کنید. یک مخزن آب شور می تواند کمی بیشتر از یک مخزن آب شیرین کار داشته باشد، اما با کمی صبر به راحتی قابل کنترل است. بزرگترین تفاوت بین آکواریوم های آب شور و آب شیرین، نیاز به شور کردن آب قبل از اضافه کردن آن به مخزن است.

یک دسته جدید از آب شور را با ترکیب نمک تجاری دلخواه خود و مقدار مناسب آب لوله کشی دکلره مخلوط کنید. وزن مخصوص آب شور شما باید 1.025 باشد.
آب نمک آماده شده را داخل مخزن بریزید و آن را تا حد دلخواه پر کنید. مراقب باشید که هیچ گونه گیاه یا سنگ زنده در انتهای مخزن مزاحم نشوید.
اگر موجودات آبزی شما به محدوده دمایی خاصی نیاز دارند، باید قبل از ورود مجدد ماهی خود از دمای قابل قبول آب اطمینان حاصل کنید.

  1. موجودات آبزی خود را دوباره به آکواریوم وارد کنید. هنگامی که مخزن دوباره پر شد و دما مناسب گردید ، شما میتوانید :  موجودات آبزی خود را دوباره وارد کنید. می‌توانید از تور برای بیرون آوردن آن‌ها از ظرف ثانویه و داخل مخزن تمیز استفاده کنید، یا می‌توانید با احتیاط و به آرامی آن‌ها را به همراه آب ظرفشان داخل مخزن بریزید.
    قبل از ورود مجدد موجودات آبزی، مطمئن شوید که فیلتر و بخاری (در صورت لزوم) کار می کنند و آب را آماده کرده اند. با مطالعه دقیق این مقاله (چگونه آکواریوم را خالی کنیم؟) شما میتوانید یک آکواریوم تمیز و زیبا و آب با کیفیت برای سلامت ماهیان خود داشته باشید .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.