چگونه تشخیص دهیم که آیا ماهی فایتر بیمار است؟

تیم تولید محتوای آکوابی
12 فروردین, 1402
4 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ماهی فایتر علائم بسیاری از بیماری، از بی حالی تا لکه های سفید را نشان می دهند. هر زمان که به بیماری ماهی فایتر مشکوک شدید، باید آن را از ماهی های دیگر دور کنید، زیرا بسیاری از بیماری ها مسری هستند. علاوه بر این، ممکن است نتوانید داروهای بتا را در یک فروشگاه حیوانات خانگی یا حتی یک فروشگاه ماهی پیدا کنید. اگر نتوانستید ، آنها را آنلاین پیدا کنید.

 نشانه های یک ماهی ماهی فایتر ناسالم

1- مراقب رنگ های محو شده باشید.

هنگامی که یک ماهی بتا بیمار می شود، رنگ آن ممکن است کم شود. حتی ممکن است کلاً رنگش را از دست بدهد.

2- مراقب باله های ماهی بتای خود باشید.

یک ماهی بتا سالم دارای باله های کامل است . یک بتا ناسالم ممکن است در باله های خود سوراخ یا شکاف داشته باشد .

یکی دیگر از نشانه‌ها این است که باله‌های بتا به بدن فشرده شده‌اند. یعنی به درستی در جای خود قرار ندارند .

 

3- به دنبال بی حالی باشید.

 اگر بتای شما بیمار باشد، سطح فعالیت او پایین می آید. و  عادی و فعال نخواهد بود. حرکات او تا حدودی کند می شود.

یکی دیگر از نشانه های بیماری این است که ماهی شما بیشتر از حد معمول در ته مخزن پنهان می شود.

بی حالی می تواند ناشی از دمای پایین یا بیش از حد بالا نیز باشد، بنابراین مطمئن شوید که محدوده دمایی آب مناسب است.

 

4- مراقب عادات غذایی بتا خود باشید.

با برخی از بیماری ها، ماهی شما ممکن است به طور کامل از خوردن دست بکشد. اگر بتا شما به غذا بی علاقه به نظر می رسد، ممکن است بیمار باشد.
5- لکه های سفید را بررسی کنید.
به دنبال لکه های کوچک و سفید بخصوص در اطراف سر و دهان باشید. این علامت می تواند نشانه ای از نوع خاصی از انگل به نام Ich باشد.

6- به دنبال مشکلات تنفسی باشید.

بررسی مشکلات تنفسی ماهی ممکن است خنده دار به نظر برسد. با این حال، اگر بتای شما دائماً در بالای مخزن است و سعی می‌کند هوای بیشتری دریافت کند، احتمالاً نشانه‌ای از مشکل است.

بتاها به طور طبیعی گاهی به بالای مخزن می روند تا نفس بکشند، اما انجام مکرر آن در ماهی نشانه بیماری است.

 

7- مراقب مالش یا خراش بتا خود باشید.

 اگر ماهی بتای شما سعی می کند خود را  به کنار مخزن مالش دهد، می تواند نشانه ای از مشکل باشد. به طور مشابه، اگر بتای شما سعی می کند روی گیاهان یا اشیاء داخل مخزن خود را خراش دهد، ممکن است بیمار باشد.

8- به دنبال علائم فیزیکی دیگر باشید.

برآمدگی چشم ها می تواند نشانه بیماری باشد. مراقب چشم های بتا خود باشید که از سرش بیرون زده است.

  • فلس های برجسته نیز می تواند نشانه بیماری باشد.
  • مراقب آبشش هایش باش اگر او نتواند آبشش‌هایش را ببندد، ممکن است متورم شده باشند که نشانه دیگری از بیماری است.
  • ابری شدن چشم ها نیز می تواند نشانه ای از اشتباه باشد.

تشخیص درمان یبوست ماهی فایتر

به دنبال علائم تورم باشید. 
اگر ماهی بتا شما به طور ناگهانی متورم شود، ممکن است یبوست داشته باشد. شما باید سریع این مشکل را درمان کنید.

1- غذای معمولی را برای چند روز قطع کنید. 

اولین راه برای کمک به یبوست این است که رژیم غذایی منظم خود را برای چند روز متوقف کند. این عمل به ماهی زمان می دهد تا غذا را هضم کند و از طریق سیستم گوارشی خود حرکت دهد.

2- به او غذای زنده بدهید.

 بعد از چند روز دوباره به او غذا بدهید. با این حال، شما باید برای مدتی به غذای زنده پایبند باشید.

برای غذای زنده می توانید از میگوهای آب شور یا کرم های خونی استفاده کنید. قاعده کلی در مورد مقدار غذا این است که به اندازه کافی غذا بدهید تا بتا شما بتواند به مدت دو دقیقه غذا بخورد. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

 

3- انقدر بهش غذا نده یبوست به طور کلی نشانه این است که شما بیش از حد بتا خود را تغذیه می کنید. بنابراین، هنگامی که او دوباره شروع به خوردن عادی کرد، باید کمتر از قبل به ماهی غذا بدهید.

تشخیص پوسیدگی باله/دم و عفونت قارچی ماهی فایتر

به دنبال دم و باله های خرد شده باشید.

 این بیماری می تواند فقط دم یا فقط باله ها را درگیر کند. با این حال، ظاهری خرد شده به آنها می دهد.

توجه داشته باشید که برخی از گونه های دم بلندتر، سعی می کنند باله های خود را گاز بگیرند زیرا آنها خیلی سنگین هستند. در این مورد، به دنبال علائم دیگر بیماری و همچنین پارگی باله باشید.

همچنین به دنبال رنگ تیره تر در نزدیکی انتهای دم باشید.

مراقب لکه های سفید با عفونت قارچی باشید.
 این بیماری اغلب توسط لکه های سفیدی که روی ماهی شما ظاهر می شود، مشاهده میگردد. ماهی شما همچنین ممکن است باله های توده ای داشته باشد یا فعالیت کمتری نسبت به حالت عادی داشته باشد. در حالی که عفونت قارچی با پوسیدگی باله متفاوت است، ولی به روش مشابهی درمان می شوند.

 

آب را عوض کنید

اولین قدم تعویض آب است. البته در حین انجام این کار باید ماهی خود را در ظرف دیگری قرار دهید. این بیماری اغلب از آب کثیف ایجاد می شود، بنابراین باید محیطی تمیز برای ماهی خود فراهم کنید. شما باید مخزن را قبل از قرار دادن مجدد آب در آن تمیز کنید.

  • از یک شیلنگ برای خارج کردن آب کثیف از مخزن استفاده کنید.
  • بهترین راه برای تمیز کردن مخزن استفاده از سفید کننده به نسبت 1 به 20 با آب است. اجازه دهید مخلوط حدود یک ساعت در مخزن بماند. می توانید گیاهان مصنوعی را نیز در این مخلوط قرار دهید، اما سنگ ها یا شن را با این روش تمیز ننمایید ، زیرا سنگ و یا شن می توانند سفید کننده را جذب کنند.
  • حتما بعد از تمیز کردن مخزن آن را چندین بار آبکشی کنید.
  • برای سنگ ها، آنها را در دمای 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتیگراد) به مدت یک ساعت بجوشانید. قبل از اضافه کردن دوباره آنها به مخزن ، اجازه دهید سرد شوند.

 

از یک دارو استفاده کنید. شما میتوانید برای ماهی بتا از تتراسایکلین یا آمپی سیلین  استفاده کنید و آنرا به آب مخزن خود اضافه کنید. مقداری که اضافه می کنید به اندازه مخزن بستگی دارد، اما دستورالعمل ها را روی بسته پیدا خواهید کرد.

  • شما همچنین باید از یک قارچ کش استفاده کنید. که رشد قارچ را در آب کنترل کند .
  • اگر بتای شما فقط یک عفونت قارچی داشته باشد، به تتراسایکلین یا آمپی سیلین نیاز ندارد، اما به حذف کننده قارچ نیاز دارد.

 

روند را تکرار کنید. حداقل هر 3 روز یکبار آب را عوض کنید. هر بار که آب را عوض می‌کنید، دارو را دوباره به آن اضافه کنید. فقط زمانی که به نظر می‌رسد باله‌های بتا دوباره رشد می‌کنند، این دارو را دوباره به آن اضافه کنید، این روش درمان ممکن است تا یک ماه طول بکشد.

  • برای عفونت های قارچی، به دنبال ناپدید شدن لکه های سفید و سایر علائم باشید. هنگامی که آنها این کار را انجام دادند، مخزن را با Bettazing یا Bettamax درمان کنید تا به از بین بردن قارچ کمک کند.

برخورد با مخملک

یک چراغ قوه به ماهی خود بتابانید. 

یکی از راه های دیدن مخملک استفاده از نور مستقیم روی ماهی فایتر است. نور به شما کمک می کند تا درخشش طلایی یا زنگی که این بیماری می تواند ایجاد کند را ببینید. ماهی فایتر شما علائم دیگری مانند بی حالی، بی اشتهایی، مالیدن یا خاراندن خود به دیوارها یا وسایل داخل آکواریوم را نشان می دهد. او همچنین ممکن است باله های گیره ای داشته باشد.

  • با افزودن منظم نمک آکواریوم و نرم کننده آب به مخزن خود می توان از این انگل جلوگیری کرد. شما باید 1 قاشق چایخوری نمک آکواریوم را برای 10 آب اضافه کنید. شما همچنین به یک قطره نرم کننده آب در هر 4 لیتر نیاز دارید، اگرچه همیشه دستورالعمل هایی را که همراه با دستگاه تهویه کننده آب ارائه می شود بخوانید. نمک اضافی را فقط هنگام تعویض آب اضافه کنید، نه هنگام پر کردن مخزن.

 

از Bettazing استفاده کنید.
این دارو موثرترین دارو در برابر مخملک است زیرا دو عامل در آن وجود دارد که در برابر بیماری موثر است. 12 قطره در هر 4 لیتر آب اضافه کنید.
  • همچنین می توانید از دارویی به نام “ماراسید” استفاده کنید.
  • درمان را تا زمانی ادامه دهید که ماهی دیگر علائمی از خود نشان ندهد.

کل تانک را ضد عفونی کنید. 

شما همچنان باید ماهی آسیب دیده را جدا کنید، اما باید تانک اصلی را نیز ضد عفونی کنید. این بیماری بسیار مسری است.

  • برای جداسازی ماهی های آسیب دیده، باید آنها را به یک مخزن جداگانه با آب تمیز منتقل کنید. شما باید هر دو تانک را درمان کنید.

درمان i

به دنبال لکه های سفید در سراسر بدن باشید که شبیه نمک هستند. Ich یک انگل است که لکه هایی روی بدن ایجاد می کند. همچنین به دنبال باله های جمع شده و بی حالی باشید. او همچنین ممکن است غذا خوردن را متوقف کند.
  • این انگل مانند مخملک قابل پیشگیری است اگر آب را درست ضدعفونی کنید. 1 قاشق چایخوری نمک آکواریوم را برای 10 لیتر گالن آب اضافه کنید. برای نرم کننده آب، از یک قطره در هر گالن آب استفاده کنید، اگرچه همیشه ابتدا دستورالعمل ها را بخوانید.

 

سعی کنید دما را برای ich افزایش دهید. 
اگر مخزن بزرگی دارید، می توانید دما را تا 85 درجه فارنهایت ( حدود 30 درجه سانتیگراد ) افزایش دهید، که انگل را از بین می برد. با این حال، اگر مخزن شما کوچک است، این کار را نکنید، زیرا ممکن است به اشتباه دمای آب را بیش از حد بالا ببرید و ماهی خود را بکشید.

 

کاسه را عوض کرده و تمیز کنید.
 برای جلوگیری از گسترش بیماری سفیدک یا ایک ich باید آب را عوض کنید. همچنین، همانطور که در قسمت مربوط به پوسیدگی باله و دم و عفونت های قارچی ذکر شد، برای تمیز کردن آب وقت بگذارید. در یک مخزن کوچک‌تر، می‌توانید ابتدا ماهی را جدا کنید، آن را تمیز کنید و سپس آب را تا 85 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد)گرم کنید .

 

آب را ضد عفونی کنید.
قبل از برگرداندن ماهی خود به مخزن، حتما نمک آکواریوم و نرم کننده به آب اضافه کنید. این باعث می شود تانک از انتقال مجدد انگل به ماهی شما جلوگیری کند.

Aquarisol را اضافه کنید. 

برای هر گالن آب یک قطره از این دارو استفاده کنید. می توانید هر روز به اضافه کردن آن ادامه دهید تا ماهی درمان شود. این دارو انگل ها را از بین می برد.

  • اگر “Aquareisol” ندارید، Bettazing را می توان استفاده کرد.

درمان پوپی

به دنبال چشم های برآمده باشید.

 علامت اصلی این بیماری بیرون زدگی چشم ماهی از سر است. با این حال، گاهی اوقات این مشکل به جای خود بیماری، نشانه یک بیماری دیگر است.

  • به عنوان مثال، می تواند نشانه ای از سل باشد. اگر بیماری سل باشد، ماهی احتمالاً زنده نخواهد ماند.
مخزن را تعویض و تمیز کنید. 
همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، برای این بیماری باید یک مخزن تمیز تهیه کنید. علاوه بر این، آب را عوض کنید.
آمپی سیلین را اضافه کنید.
 آمپی سیلین بعضی بیماری ها را درمان می کند. هر بار که آب را عوض می کنید و مخزن را تمیز می کنید، باید این دارو را اضافه کنید، که باید هر 3 روز یکبار اتفاق بیفتد. این روش استفاده را تا یک هفته بعد از اینکه علائم مشکل را مشاهده نکردید ادامه دهید.

4 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.