دمای مناسب آکواریوم چه دمایی است؟

آکوابی
21 بهمن, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دمای مناسب آکواریوم

ماهیان زینتی به تغییرات دما بسیار حساس هستند و برای سلامت آبزیان باید در تمام طول سال دمای مخزن ماهی ثابت بماند. دمای مناسب آکواریوم برای ماهیان زینتی رنج دمایی بین 25 تا 28 درجه سانتی گراد است که به نوع ماهیان نیز بستگی دارد.

اگر دمای آب آکواریوم خیلی سریع تغییر نماید باعث ایجاد مشکلاتی برای ماهیان خواهد شد چون این موجودات تنها تحمل نوسانات جزئی دمای آب را دارند.

بر اثر تغییر دمای آب آکواریوم رشد باکتری ها تغییر مینماید که این عامل میتواند باعث بیماری ماهیان یا مرگ میر ماهیان شود. همچنین تولید مثل ماهیان بر اثر تغییر دما بر هم میخورد و تغییرات دمای آب باعث رشد جلبک ها و بر هم خوردن تعادل شیمیایی آب آکواریوم نیز میگردد پس باید از تغییر ناگهانی آب آکواریوم جلوگیری نمود.

ماهیان به دلیل خونسرد بودن نمیتوانند دمای بدن خود را تنظیم نمایند و دمای بدن آن ها با دمای آبی که در آن نگهداری میشوند مطابق است، پس باید به دمای مورد نیاز ماهیانی که نگهداری میکنیم توجه خاص نماییم و دمای مطلوب آن دسته از ماهیان را در آکواریوم ایجاد کنیم. ضمنا به این نکته توجه کنید که دمای آب میتواند بر میزان سطح اکسیژن نیز تاثیر گذارد.

برای ایجاد دمای مناسب و حفظ کنترل آن در آکواریوم باید از تجهیزات مورد نیاز استفاده کرد که مهم ترین آن به شرح زیر است:

ابتدا باید برای آکواریوم یک دماسنج مناسب و با کیفیت تهیه نمایید تا به راحتی بتوانید از دمای آب آکواریوم در هر زمانی مطلع شوید.

محل قرار دادن دماسنج باید در نقطه ایی مقابل بخاری آکواریوم باشد، چون اگر دماسنج در نزدیک بخاری نصب شود ممکن است دمای دقیق کل آب آکواریوم را نمایش ندهد و دما را بالاتر نشان دهد.

در آکواریوم های بزرگ توصیه میشود از دو دماسنج برای کنترل دمای آب استفاده شود و این دو دماسنج در دو محل و با فاصله از هم نصب شوند تا دمای دقیق تمام نقاط اکواریوم کنترل شود. دو نوع دماسنج متداول برای کنترل دما وجود دارد که یکی دماسنج شیشه ایی الکلی یا جیوه ای و مدل دیگر دماسنج  دیجیتالی است که شما میتوانید آن ها را به راحتی در سایت آکوابی پیدا کنید.

دمای مناسب آکواریوم

وسیله بسیار ضروری دیگر برای هر آکواریومی بخاری آکواریوم است. امروزه اغلب بخاری های آکواریوم دارای سنسور قطع و وصل جریان هستند و شما میتوانید با تنظیم ولوم بخاری بر روی یک درجه به راحتی دمای آب آکواریوم خود را کنترل نمایید.

لازم به توضیح است که بهتر است در زیر بخاری آکواریوم یک سنگ هوا قرار دهید تا با ایجاد جریان آب، آب گرم شده توسط بخاری در تمام مخزن آکواریوم به چرخش در امده و دمای آب کل آکواریوم یکسان گردد در غیر این صورت ممکن است دمای آب در اطراف بخاری بیشتر باشد و به طور اتوماتیک سنسور بخاری قطع گردد و در همان لحظه آب در طرف دیگر آکواریوم سرد باشد پس باید حتما آب گرم شده اطراف بخاری در جریان باشد.

بهتر است در آکواریوم های بزرگ از دو بخاری استفاده شود تا دمای آب در تمام نقاط آکواریوم به طور یکسان گرم شود.

به این نکته توجه نمایید که باید در تمام فصول سال از بخاری آکواریوم استفاده شود تا دمای ثابتی در تانک خود داشته باشید گاهی ممکن است  در فصول گرم سال به دلیل استفاده از کولر و وسایل خنک کننده دمای محیط پایین باشد و اگر از بخاری استفاده نشود بالطبع دمای آکواریوم کاهش یافته و باعث ایجاد مشکلاتی برای ماهیان خواهد شد.

دمای مناسب آکواریوم

یکی از وسایل دیگر برای کنترل و تنظیم دمای آب آکواریوم چیلرها و فن های خنک کننده آکواریوم است. در فصول گرم سال و استان های گرم سیری جنوب کشور دمای هوا بسیار بالا رفته و این امر ممکن است باعث افزایش دمای آب آکواریوم شود.

گرم شدن آب باعث تسریع فرایندهای متابولیکی در ماهیان زینتی شده و در نتیجه پیری زود رس در آن ها پدید می اید. همچنین گرمای بیش از اندازه آب باعث کاهش میزان اکسیژن محلول در آب شده و امکان خفگی ماهیان به وجود می اید.

ضمنا افزایش دمای آب سبب بر هم خوردن تعادل آب آکواریوم شده چون بعضی از باکتری های مفید در دمای زیاد آب از بین می روند و این امر باعث کاهش کلونی باکتری های مفید و در نتیجه تجزیه آمونیاک آب اکواریوم مختل میگردد.

جهت جلوگیری از این امر میتوانید از انواع فن آکواریوم استفاده نمایید فن خنک کننده آکواریوم میتواند دمای آب را حدود 3 تا 5 درجه سانتی گراد کاهش دهد.

دمای مناسب آکواریوم

جهت کنترل دمای آب آکواریوم حتما به محل قرار دادن آن باید دقت نمایید. آگر مخزن آکواریوم را در کنار پنجره یا شوفاژ قرار دهید، دمای آن در مدت کوتاه میتواند تغییر یابد. پس بهتر است آکواریوم خود را در محلی قرار دهید که در معرض جریان های شدید هوا نباشد.

به طور خلاصه باید گفت به دلیل خونسرد بودن ماهیان باید به طور جدی مراقب دمای آب آکواریوم خود باشید چون ماهیان دمای بدن خود را با دمای محیطی که در آن هستند سازگار میکنند و اگر تغییرات دمایی ناگهانی در آب آکواریوم رخ دهد حتما ماهیان دچار عوارضی مانند لکه های سفید پوستی و قارچ و پیری زودرس و گاهی شک و نهایت مرگ میشوند. کم شدن ناگهانی آب نیز میتواند گلوبول های قرمز داخل بدن ماهی را از بین برده و باعث مرگ ناگهانی آنها شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.