ماهی بادکنکی (پافر)

تیم تولید محتوای آکوابی
8 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ماهی بادکنکی

ماهی بادکنکی (پافر) در برابر خطر و تهدید متورم می‌شود و بدن خود را مانند یک بادکنک باد می‌کند. به همین دلیل بنام ماهی بادکنکی و یا بالونی نیز نامیده می‌شود. این ماهی جالب و خاص در زمان خطر و هنگام ترس در آب با بلعیدن مقداری آب بدن خود را تا چند برابر متورم می‌نماید و اگر خارج از آب باشد با بلعیدن هوا این عمل را انجام می‌دهد. اغلب بر روی سطح بدن این ماهی خارهایی وجود دارد که تا زمانیکه ماهی خود را باد نکند دیده نمی‌شود.

پافر ها دید دو چشمی دارند و هر چشم ماهی به طور جداگانه و مستقل از هم قادر به حرکت است. این نوع ماهی باله های لگنی ندارد و برای شنا کردن به جای باله دمی از باله‌های سینه‌ای و باله‌های پشتی استفاده می‌کنند. ماهی بادکنکی گونه‌های بسیار متفاوت و گوناگونی دارد. در اصل این ماهی دریایی است و در آب های شور زندگی می‌نماید ولی در طول زمان بعضی از گونه‌های آن خود را با نوسانات آب وفق داده‍‌‌ اند و تعداد کمی از واریته‌ها به زندگی در آب‌های شیرین عادت کردند.

  • خانواده : Terraodontidae
  • نام علمی : PuFFer
  • نام های رایج : پوفر- پافر- بادکنکی- بالونی
  • تغذیه : این ماهی گوشتخوار است ولی به غذاهای آماده نیز به سرعت عادت می‌کند. این ماهی را می‌توانید در آکواریوم با میگوی خشک و krillو بعضی نرم‌تنان دیگر تغذیه کنید.

ماهی بادکنکی

گونه های ماهی بادکنکی:

بیش از ۱۵۰ گونه مختلف از این ماهی در دنیا شناخته شده‌است که اغلب آنها در آب‌های لب شور و شیرین دیده می‌شوند ولی گونه‎های موجود در ایران محدود است. چند گونه موجود در ایران به شرح زیر است.

1-پافر خالدار قرمز  Solandri Canthigaster

2- پافر کوتوله خال زرد Flavimaculosus Torquigener

3- فوگل‌ماهی صاف Inermis.L

4-فوگل‌ماهی زیتونی Iunaris.L

5- فوگل‌ماهی درازSceleratus.L

6- بادکنک ماهی خالدار  Stellatus Arothrn

7- بادکنک ماهی خاکستری  Immaculatus.A

۸- بادکنک ماهی خال شیری Patoca chelonodon

9- فوگل ماهی لکه دار Guentheri Lagocephalus

10- بادکنک ماهی گورخری Reticularis.A

مصرف غذایی:

این ماهی در ژاپن و کره به عنوان یک غذای لاکچری و گران قیمت مصرف می‌شود ولی بدلیل آنکه  کبد و روده و تخمدان این ماهی حاوی سم تترودوتوکسین می‌باشد که حدود هزار برابر قویتر از سیانور است و می‌تواند ۳۰ نفر را هلاک نماید باید قبل از مصرف توسط آشپزهای حرفه ای که دوره‌های آموزشی طولانی مدت را گذرانده‌اند، ابتدا سم زدایی می‌شود و سپس بر سر میز غذای رستوران‌های خاص ژاپنی قرار می‌گیرد.

ماهی بادکنکی در لیست سمی‌ترین حیوانات جهان است و پس از قورباغه سمی طلایی در رتبه دوم است.

ماهی بادکنکی

 تولید مثل ماهی بادکنکی:

شیوه تولید مثل این نوع ماهی نیز بسیار منحصر به فرد بوده و خاص است. ابتدا ماهی نر ماهی ماده را به سمت ساحل راهنمایی کرده ، ماهی ماده در نزدیکی ساحل بین 3 تا 7 تخم می‌گذارد.

تخم های ماهی بادکنکی به دلیل سبک بودن در سطح آب می‌ماند و مدت یک هفته در سطح آب معلق است. بچه ماهیان تا زمان رشد اعضای بدن یک پوشش سخت دارند. پس از رشد دم و باله‌ها این پوشش شکسته شده و بچه ماهیان که کمی رشد نموده‌اند از این پوشش خارج می‌شوند و برای ادامه رشد خود به عمق آب شنا کرده و در مرجان ها مخفی می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.