غذای ماهیان زینتی آکواریومی

آکوابی
21 مرداد, 1400
10 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
غذای ماهیان زینتی آکواریومی

غذای ماهیان زینتی آکواریومی

در دسته بندی کلی ماهیان زینتی آکواریوم به ۳ گروه اصلی تقسیم میشوند :
۱) ماهیان گیاهخوار
۲) ماهیان گوشتخوار
۳) ماهیان همه چیز خوار
و با توجه به قرارگیری ماهیان در این دسته بندی میتوان به آنها غذای مناسبی داد.

البته توجه داشته باشید که ماهیان در دسته‌بندی فوق الذکر غذای دیگر دسته ها را نیز استفاده می نمایند. مثلاً یک ماهی گوشتخوار ممکن است غذای یک ماهی گیاهخوار را هم بخورد. چون اصولا ماهی ها از هر نوع غذایی که در آکواریوم ریخته می‌شود تغذیه می نمایند ولی بهتر است در تغذیه ماهیان خود به دسته بندی فوق توجه نمایید.
ضمنا همیشه به خاطر داشته باشید که حیوانات مختلف در محیط طبیعی زندگی خود از مواد غذایی متنوع استفاده می کنند و این نکته شامل حال ماهیان نیز می گردد. پس برای تغذیه ماهیان خود از چند نوع غذا در هفته استفاده کنید و تنوع غذایی را حفظ نمایید تا نیازهای مختلف بدن ماهی شما کاملاً برآورده شود.

نحوه غذا دهی به ماهیان

چند بار و چه مقدار باید به ماهیان داد ؟

عده ای معتقدند که تعداد دفعات غذا دهی به ماهیان زینتی آکواریومی باید فقط یک بار در روز باشد ، ولی اگر همین میزان غذا را در دو نوبت به ماهیان تان بدهید بهتر است .
ضمنا برای بچه ماهی ها و ماهی های کوچکتر این میزان باید به سه بار در روز افزایش یابد.
مقدار و حجم غذای مورد استفاده در هر نوبت باید به اندازه‌ای باشد که ماهیان در کمتر از پنج دقیقه همه آن غذا را مصرف نمایند.
گاهی میتوانید در هفته یک روز به ماهیان خود غذا ندهید این مسئله به تقویت سیستم گوارش ماهیان و افزایش مقاومت آنها کمک می نماید‌‌.

توصیه مهم :
سعی کنید ۲ بار در هفته از محلول مولتی ویتامین و عصاره سیر در غذای ماهیان خود استفاده کنید.
روش استفاده : ابتدا مقدار غذایی را در ظرف ریخته و چند قطره عصاره سیر یا مولتی ویتامین به آن اضافه کنید، سپس ۵ تا ۸ دقیقه صبر کنید تا این محلولها جذب مواد غذایی شده و نهایتا مواد غذایی را در اختیار ماهیان خود قرار دهید. عصاره سیر می تواند از بیماری های نظیر انگل داخلی در ماهیان جلوگیری کرده و باعث تحریک اشتها ماهیان شود، ضمناً باعث افزایش سیستم ایمنی انواع ماهیان زینتی و میگو ها می گردد. مولتی ویتامین نیز برای بهبود زخم های پوستی آبزیان و کمک به باروری آنها بسیار مفید است.

انواع غذای ماهی آکواریومی

غذای خشک ماهی

این نوع غذا انواع مختلفی دارد که ممکن است منشا گیاهی و یا جانوری داشته باشند. این نوع غذا برای افرادی که به غذای زنده دسترسی ندارند یا وقت زیادی برای غذادهی ماهیان خود ندارند بسیار مناسب هستند.

انواع غذای ماهی

غذاهای خشک شامل گروه های زیر است :
۱) غذای پولکی
این غذا به شکل ورقه های نازک و پولک مانند است و بر روی سطح آب آکواریوم شناور می ماند ، به همین دلیل ممکن است توسط چربی گیر سطح غذا آکواریوم یا اسکیمرها و یا اورفلو اکواریوم جذب شوند و به داخل آنها کشیده شوند ، این امر باعث بالا رفتن سطح آمونیاک و نیتریت آب خواهد شد و کیفیت آب را پایین می آورد. پس بهتر است در زمان استفاده از این نوع غذا ،آن را در بین دو انگشت خود نگه داشته و به داخل آب آکواریوم فرو ببریم و سپس آن را رها سازیم ،این روش باعث می‌شود که غذا به آهستگی به سمت کف آکواریوم پایین برود .
۲) غذای قرصی :
یکی از انواع غذاهای خشک ماهیان است که به دلیل سهولت در نحوه استفاده مورد استقبال آکواریوم دوستان نیز می باشد. ابتدا غذای قرصی را به داخل آب آکواریوم فرو ببرید و آن را به مدت ۲ تا ۳ ثانیه به سطح شیشه داخلی آکواریوم فشار دهید . به راحتی غذای قرصی به شیشه می چسبد و با سرعت کم در آب حل شده و پخش میشود. ‌
این نوع غذا برای ماهیان کف خوار و یا با دهان مکنده بسیار مناسب و ایده آل است، ضمناً زمان لازم را برای ماهیانی که به آهستگی غذا می خورند فراهم می آورد تا آنها نیز بتوانند به غذا برسند.
۳) غذای گرانولی:
یکی از متداول‌ترین نوع غذای ماهیان زینتی است که به صورت دانه های گرد و ریز تهیه می شود، این دانه ها اندازه های بسیار متنوعی دارند و با قطرهای مختلف برای انواع ماهیان زینتی در بازار موجود می باشند.
۴) غذای ورقه ای :
این نوع غذا از جلبک های دریایی ساخته شده و برای تمام ماهیان به خصوص ماهیان زینتی یا خوار بسیار لازم و ضروری می باشد.

عذای خشک ماهی

غذای زنده ماهی

غذای زنده کیفیت بالاتری نسبت به غذای خشک دارند و برای رشد ماهیان بسیار موثر میباشند .
از غذاهای زنده جهت کاهش دوره پرورش ماهیان زینتی می توان استفاده کرد.
ماهیان مولد بهتر است قبل از تخم ریزی با غذای زنده تغذیه شوند.
غذای زنده به دو گروه اصلی زیر تقسیم می‌شود :
الف) غذای زنده آبزی
ب)غذای زنده خاکزی
حال به بررسی این دو دسته غذا میپردازیم.


الف) غذای زنده آبزی

این نوع غذا معمولاً از برکه های آبی تهیه می‌شود و در ظرف های درب دار نگهداری می‌شوند.
۱) دافنی هاغذای زنده ماهی

یکی از این غذاها دافنی ها هستند که برای تغذیه ماهیان آکواریومی بسیار مناسب میباشند .
دافنی ها بدنی مدور ، با نیمرخ بیضی دارند و طول آنها حدود ۱ تا ۳ میلیمتر است.
برای تکثیر دافنی ها می توانید آنها را در یک ظرف پر از آب قرار دهید و یک برگ کاهو در آب بیندازید .
۲) لارو پشه
گروه دیگر از غذاهای زنده آبزی لارو پشه ها هستند .این لارو ها نوزادان پشه‌ای هستند که در آب‌های راکد و برکه ها تخم ریزی میکنند . لاروها توسط دم‌ خود در سطح آب آویزان می شود و قبل از اینکه به ۵ میلیمتری برسند باید صید شوند.
۳)کرم توبیفکس
کرم لوله مانند که به آن کرم قرمز هم گفته می‌شود و از انواع کرم های حلقوی می باشند ، معمولا در کف آب های راکد که از مواد غذایی غنی هستند پیدا میشوند . به این نوع که کرم ، کرم گل نیز گفته می شود، چون بدن خود را در گل و لای بستر فرو برده و از مواد آلی آن استفاده می نماید.
طول این نوع کرم می تواند تا ۲۵ میلی متر و قطر آن تا حدود یک میلیمتر برسد.

توبیفکس
۴) آرتمیا
آرتمیا به تخم میگو هم معروف است. آرتمیا تنها جاندار موجود در دریاچه ارومیه است آرتمیا را هم به صورت فله ای و هم به صورت بسته بندی می توان تهیه کرد آرتمیا رایج ترین غذای زنده در سالن های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی است. برای باز کردن تخم آرتمیا به نسبت ۳٪ نمک در آب ریخته و به مدت ۴۸ ساعت هوادهی شدید با نور ملایم انجام دهید تا به اصطلاح تخمهای آرتمیا هچ شوند. پس از هچ شدن باید هوای مخزن را قطع کرد تا آرتمیا ها باز شوند، در نهایت آرتمیا جمع شده در کف مخزن آماده مصرف است‌.

آرتمیا

برای باز کردن تخم آرتمیا به نسبت ۳٪ نمک در آب ریخته و به مدت ۴۸ ساعت هوادهی شدید با نور ملایم انجام دهید تا به اصطلاح تخمهای آرتمیا هچ شوند. پس از هچ شدن باید هوای مخزن را قطع کرد تا آرتمیا ها باز شوند، در نهایت آرتمیا جمع شده در کف مخزن آماده مصرف است‌.

ب) غذای زنده خاکزی

از معروفترین آنها می توان به مگس سرکه، کرم خاکی و کرم سفید اشاره کرد .
مگس سرکه همانطور که از اسمش پیداست در شیشه های سرکه و یا روی میوه های له شده و در حال فساد یافت می شود.
برای تکثیر آنها می‌توانید یک تکه سیب یا موز در ظرف شیشه ای انداخته و تعدادی مگس سرکه را درون شیشه بیاندازید و درب بطری را با کمی پنبه بپوشانید .
کرم خاکی در خاک های حاصلخیز گیاهان به وفور یافت می‌شوند .این کرم ها پس از شستشو با آب برای ماهیان قابل مصرف هستند . ولی برای استفاده از آنها باید بسیار احتیاط کرد .
کرم سفید ،کرم های باریک و سفید هستند که طول آنها به ۲۰ الی ۳۰ میلیمتر می رسد این کرم ها در خاک کود زندگی می‌کنند .

غذای زنده ماهی

غذای منجمد ماهی

بعد از غذاهای خشک و غذاهای زنده ماهیان زینتی آکواریوم ،به بررسی انواع غذاهای منجمد ماهیان زینتی می رسیم.
غذاهای منجمد به دلیل داشتن پروتئین بسیار زیاد برای انواع ماهیان بسیار مفید است ، ولی از استفاده زیاد آن صرف نظر کنید و در هفته حداکثر فقط دو بار از آن استفاده کنید. زیاده روی در استفاده از این نوع غذا باعث کاهش کیفیت آب آکواریوم میشود. آب همراه غذا های منجمد حاوی فسفات بسیار فراوانی است، پس در هنگام غذا دهی ابتدا تکه قرص غذای منجمد را از فریزر خارج کرده و در ظرفی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید.
وقتی غذا از حالت انجماد خارج گردید آب همراه غذا را جدا کنید و سپس استفاده نمایید.
غذاهای منجمد انواع بسیار متفاوت و متنوعی دارند که به شرح چند نمونه از آن می پردازیم :
۱) آرتمیا منجمد :
این نوع غذا یک میگوی آب شور است که به صورت های متفاوت مانند خشک، منجمد و زنده مورد استفاده قرار می گیرد.
آرتمیا یک غذای بسیار ایده‌آل و سرشار از پروتئین است که توصیه می شود حتماً در برنامه غذایی هفتگی خود از آن استفاده کنید‌.

غذای ماهیان زینتی آکواریومی
۲)دافنی و کریل منجمد :
نوعی سخت پوست کوچک می‌باشند که برای تغذیه ماهیان زینتی مناسب هستند.
۳) غذاهای دست ساز منجمد :
این نوع غذاها از اجزای بسیار متفاوت ساخته می شود و برای هر گروهی از ماهیان به سلیقه‌ی افراد متفاوت هستند.
در این نوع غذا با ترکیب موادی مانند میگو، دل گوساله یا مرغ ،جگر گاو، ماهی کیلکا ، عصاره سیر ،اسفناج و … یک ترکیب غذایی ساخته و در فریزر نگهداری می کنند و هر بار برای مصرف مقداری از آن را جدا کرده و به داخل آکواریوم خود می اندازند .
۴)کرم خونی منجمد :
این نوع غذا به دلیل مقدار کم پروتئین و آمینو اسیدها، یک غذای کامل نمی باشند ولی چون برای ماهیان بسیار اشتها آور هستند از آنها می‌توان برای شروع به غذادهی ماهی های تازه وارد و جدید در آکواریوم استفاده کرد .
کرم خونی در اصل یک نوع لارو پشه است که به دلیل وجود آهن زیاد در پروتئین خون و پوست این نوع لارو رنگ آن قرمز می باشد و به کرم خونی معروف است.

بهترین زمان غذای ماهیان زینتی آکواریومی

ماهیان زینتی به طور طبیعی هر زمانی که غذا در اختیارشان قرار دهید، غذا می خورند.
برای سلامت ماهیان زینتی آکواریومی باید به مقدار غذا دهی و زمان آن دقت کنید .
بهترین زمان برای غذا دهی به ماهیان آکواریوم ، صبح و عصر است.
اگر برای مدتی زمان غذا دهی را رعایت کنید ،ماهیان این زمان را متوجه شده و در آن موقع در سطح آب به جلو و عقب شنا می‌نمایند و یا از محل اختفاء خود خارج شده و منتظر غذای خود می‌شوند.
در زمان غذا دهی حتماً به این نکته توجه کنید که باید چراغ اکواریوم خود را حدود ۳۰ دقیقه قبل از غذا دهی صبح و ۳۰ دقیقه بعد از غذادهی عصر روشن بگذارید ‌.
توجه داشته باشید اگر ماهی لوچ یا کت فیش یا انواع پلکوها را در آکواریوم خود نگهداری می کنید ،حتما پس از خاموش کردن نور آکواریوم به آنها غذا بدهید چون در این موقع فعالیت ماهیان دیگر کمتر است و ماهیان کف خوار فرصت کافی برای پیدا کردن و خوردن غذا خواهند داشت .
علائم و نشانه های غذا دهی زیاد به ماهیان آکواریوم :
۱) رشد بیش از حد جلبک ها در آکواریوم
۲) افزایش آمونیاک و نیتریت
۳) پی اچ پایین و نیترات بالا
۴) ابری شدن آب آکواریوم
۵) بوی نامطبوع آب آکواریوم
۶) گرفتگی و مسدود شدن فیلترهای آکواریوم
۷) ایجاد کف روی سطح آب که نشانه افزایش مواد آلی در آب است.
علائم و نشانه‌های غذادهی کم به ماهیان آکواریوم :
۱) ماهی ها بسیار لاغر می شوند .
۲ )در قسمت شکم ماهی فرورفتگی ایجاد می شود .
۳) ماهی ها رنگ پریده می شوند.
۴) در نهایت ماهی ها یکی بعد از دیگری می میرند.
ماهیان در کجا در کجای آکواریوم غذا میخورند ؟
ماهیان آکواریومی به ۳ دسته تقسیم می شوند :
۱) عده ای که در سطح آب آکواریوم غذا می خورند .
۲)گروهی از ماهیان که غذای خود را در قسمت میانی آب آکواریوم به دست می‌آورد.
۳) تعدادی از ماهیان در کف آکواریوم غذا می‌خورند مانند اغلب کف خوران.
پس در زمان غذا دهی به ماهیان خود حتما به نکته فوق الذکر توجه نمایید.
در مواقعی با وجود تغذیه مناسب ماهیان آکواریوم شما رشدی نمی کنند . دلیل این امر ممکن است وجود انگلهای داخلی ماهیان باشد ‌
استفاده از داروهای ضد انگل داخلی میتواند در درمان و بهبود ماهیان شما موثر باشد .

ماهیان زینتی آکواریوم تا چند روز بدون غذا زنده می مانند ؟

اغلب ماهیان بالغ می توانند تا یک هفته بدون غذا به زندگی خود ادامه دهند ، البته این مسئله به نوع و سایز ماهیان نیز بستگی دارد.
ولی اگر قصد سفر دارید بهتر است یا از یکی از دوستان خود برای غذا دهی به ماهیان کمک بگیرید و یا از دستگاه غذا ریز اتوماتیک (غذا ریز خودکار) که به راحتی می توانید این دستگاه را از سایت آکوابی خریداری نمایید، استفاده کنید .

غذا ریز خودکار
دستگاه غذاریز اتوماتیک آکواریوم می‌تواند غذای مورد احتیاج ماهیان آکواریوم شما را به صورت اتوماتیک در زمان تنظیم شده به داخل آکواریوم شما ریخته و مشکل را برطرف سازد.
استفاده از این دستگاه حتی در زمان‌ حضور شما در خانه نیز می‌تواند بسیار کارآمد و ایده آل باشد.
چون این وسیله با داشتن دریچه تنظیم خروجی مقدار غذا، میزان غذادهی را کنترل کرده و در دو نوبت با تنظیم ساعت سیستم به ماهیانه شما غذا می رساند.

غذاریز خودکار
چند نکته مهم :
حتماً غذای ماهیان زینتی آکواریومی را با توجه به سایز دهان ماهی های خود انتخاب نمایید ،اگر سایز غذای ماهی مناسب نباشد اولاً به راحتی و به سرعت ته نشینی شده و باعث کاهش کیفیت آب آکواریوم شما می شود و ثانیاً ماهیان شما گرسنه می ماند . پس به این نکته توجه خاص نمایید .
حتی الامکان هفته ای یکبار از غذاهای زنده برای تغذیه ماهیان خود استفاده کنید.
در طول هفته بهتر است بیشتر از دوبار از غذای منجمد استفاده نمایید.
در طول هفته برای غذا دهی به انواع کت فیش ها و کوریدوراس ها، میتوانید از خیار یا کدوی پخته شده نیز استفاده نمایید.
غذادهی یک مبحث و مطلب مهم در نگهداری ماهیان زینتی آکواریوم میباشد.

امیدوارم با مطالعه و توجه به مطالب گردآوری شده توسط سایت آکوابی بتوانید ماهی های سالم و شادابی داشته باشید و از آکواریوم خود لذت ببرید. همچنین برای خرید غذای ماهی آکواریوم می توانید از طریق سایت آکوابی اقدام فرمایید.

10 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.