تاپ فیلتر آکواریوم

آکوابی
14 آذر, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

 برای سلامت ماهیان زینتی باید آب آکواریوم کیفیت مناسب داشته باشد و بصورت دائم آب آکواریوم تصفیه شود. عمل تصفیه آب توسط انواع فیلترهای آکواریومی صورت می‌پذیرد. یکی از انواع فیلترها برای تصفیه آب آکواریوم تاپ فیلتر است.

 تاپ فیلترها در بالای تانک آکواریوم قرار می‌گیرند و دارای یک مخزن مستطیل شکل بزرگ است که محل قرارگیری پد و اسفنج و مدیا می‌باشد.

 طرز کار تاپ فیلتر:

 نحوه کار تاپ فیلترها به این شکل است که آب از داخل آکواریوم توسط یک پمپ آب کشیده شده و وارد مخزن تاپ فیلتر می‌شود. این پمپ خود دارای ۲ خروجی است. یکی از این خروجی ها هوا را مکش کرده و بداخل آب اکواریوم تزریق می‌نماید. این عمل علاوه ‌بر ایجاد جریان در آب آکواریوم به اکسیژن رسانی به آکواریوم بسیار کمک می­نماید. خروجی دیگر آب مکش شده را وارد مخزن تاپ فیلتر می‌نماید و آب پس ‌از عبور از پد و اسفنج­های متخلخل و مدیا (سرامیک‌های حلقوی) تصفیه ‌شده و از سمت دیگر تاپ فیلتر به داخل آکواریوم بازمی‌گردد. این عمل نه ‌تنها باعث تصفیه فیزیکی آب آکواریوم می‌شود بلکه بدلیل وجود کلونی باکتری‌های مفید تجمع یافته در سرامیک‌ها و پدهای قرارگرفته در مخزن تاپ فیلتر مواد مضر و سمی آب آکواریوم مانند آمونیاک آب تجزیه ‌شده و کیفیت آب آکواریوم بهبود می‌یابد.

 بدلیل فضای مناسب و بزرگ مخزن تاپ فیلتر می‌توان از زغال اکتیو و یا در صورت لزوم زئولیت نیز در مخزن استفاده کرد. لازم به ذکر است بهتر است از زئولیت در شرایط بحرانی و افزایش سطح آمونیاک آب آکواریوم استفاده کرد و پس ‌از مدتی کوتاه (۱ تا ۳ روز) زئولیت را از تاپ فیلتر خارج نمائید. دلیل این کار این است که کلونی باکتری‌های مفید از آمونیاک آب تغذیه می‌نماید و آن را تجزیه می‌کند، زمانی‌که شما از زئولیت استفاده می‌کنید سطح آمونیاک آب را سریعاً کاهش می‌دهید. درست است که خروج آمونیاک از آب آکواریوم ضروری است ولی با کاهش شدید آمونیاک آب کلونی باکتری‌های مفید بدلیل عدم دسترسی به آمونیاک جهت رشد و تغذیه ممکن است از بین بروند و کلونی آنها کاهش یابد و این امر باعث بر هم خوردن تعادل آب آکواریوم شده و حتی چرخه ازت را برهم می‌ریزد. پس بیاد داشته باشید زئولیت مانند شمشیر ۲ لب است و باید در زمان استفاده از آن دقت کنید که زمان طولانی آن را در فیلتر قرار ندهید.

 گاهی به علل مختلف آب آکواریوم شما بوی نامطبوعی می‌گیرد در این زمان می‌توانید از ذغال اکتیو استفاده نمائید و مقداری زغال اکتیو را در قسمتی از تاپ فیلتر قرار دهید. گاهی بدلیل بیماری‌های ماهیان از داروهایی برای درمان ماهیان استفاده کرده‌اید. اگر پس‌از مدتی تصمیم به خارج کردن خواص دارو از آب آکواریوم داشتید می‌توانید با قرار دادن زغال اکتیو در مخزن تاپ فیلتر به این مهم دست یابید. البته می‌توان پس ‌از حصول نتیجه زغال اکتیو را خارج نمائید ولی سرامیک‌ها که محل تجمع باکتری­های مفید است باید بطور دائم همیشه در مخزن تاپ فیلتر باقی بمانند در زمان نظافت تاپ فیلتر به این نکته توجه کنید که هرگز سرامیک­ها را زیر آب لوله‌کشی نشوئید چون آب شهری دارای کلر و کلرامین است که باعث از بین رفتن سریع کلونی باکتری‌های مفید می‌شود.

 پس بهتر است برای نظافت و شستشوی سرامیک­های حلقوی از آبی که قبلاً درهنگام سیفون کردن آکواریوم خارج کرده‌اید استفاده نمائید.

 توجه داشته باشید که موتور تاپ فیلتر باید کاملا در آب قرار گیرد . ضمناً تاپ فیلتر را متناسب با سایز و حجم آکواریوم خود تهیه نمائید . اصولاً مخزن‌های تاپ فیلتر بروی یک ریل قابل تنظیم قرار می‌گیرد که می‌توانید آن را بسادگی بروی لبه شیشه آکواریوم خود قرار دهید.

 به یاد داشته باشید بسته به نیاز آکواریوم خود، شما می‌توانید انواع متنوعی از مدیا یا رزین یا…..در مخزن تاپ فیلتر خود قرار دهید تا بهترین فیلتراسیون را داشته باشید.

 تاپ فیلترها برای آکواریوم‌های کوچک با لیتراژ کمتر از ۵۰ لیتر توصیه نمی‌شود و برای آکواریوم‌های بزرگ‌تر تا لیتراژ حدود 150 تا 250 لیتر مناسب است.

 توجه داشته باشید تاپ فیلترها برای آکواریوم‌های آب شیرین یا انلی­ فیش بسیار مناسب است ولی در آکواریوم‌های پلنت (گیاهی) بدلیل خروج سریعتر گاز CO2 تزریق شده به آکواریوم از طریق تاپ فیلترها بهتر است از آن استفاده نمائید. برای آکواریوم‌های پلنت (گیاهی) می‌توانید از فیلترهای هنگان و یا فیلترهای سطلی استفاده کنید تا مانع هدر رفتن دی‌اکسیدکربن تزریقی به آب شوید.

 مزایای تاپ فیلتر آکواریوم:

  • نصب و راه‌اندازی بسیار آسان
  • نظافت بسیار آسان بدلیل دسترسی راحت
  • عدم اشغال فضای داخل آکواریوم
  • دارای فضایی بزرگ جهت قرارگیری پد و اسفنج های متخلخل و مدیا
  • ایجاد گردش مناسب آب در آکواریوم
  • تأمین اکسیژن و افزایش کیفیت آب
  • قیمت مناسب و مقرون‌ بصرفه

 در زمان استفاده از تاپ فیلترها به چند نکته توجه نمائید:

  • حتماً باید موتور تاپ فیلتر زیر آب قرار گیرد (حداقل 3 تا 5 سانتی‌متر) تا به آن آسیبی نرسد.
  • اگر مجبور به استفاده از دارو یا محلولی برای بیماری ماهیان و یا گیاهان در آکواریوم خود هستید، باید حتماً قبل ‌از ریختن محلول‌ها در آب آکواریوم تاپ فیلتر آکواریوم را خاموش نمائید.
  • همیشه مراقب خروجی تاپ فیلتر آکواریوم خود باشید، چون اگر خروجی تاپ فیلتر به هر دلیلی مسدود شود آب از بالای تاپ فیلتر سرزیر می‌شود و باعث خسارت به شما می‌گردد.
  • قبل ‌از خرید تاپ فیلتر و حجم آکواریوم و سایز تانک خود دقت نمائید و تاپ فیلتر خود را مناسب با آن تهیه نمائید.
  • نحوه قرار گرفتن تاپ فیلتر بر روی آکواریوم باید بدرستی انجام شود و کاملاً تراز باشد درغیر این‌ صورت بدرستی کار نمی‌نماید.
  • اگر تاپ فیلتر شما به هر دلیلی خاموش گردد، مدیا و پد آن ممکن است خشک‌ شده و کلونی باکتری‌های مفید از بین برود، برای جلوگیری از این مشکل توجه کنید که همیشه آب داخل مخزن تاپ فیلتر باشد تا کلونی باکتری‌ها از بین نرود.
  • نحوه چیدمان پد و مدیا در تاپ فیلتر اشکال متفاوتی دارد ولی بهتر است ابتدا مدیا و سرامیک­های حلقوی را در کف مخزن تاپ فیلتر قرار دهید و پد یا اسفنج متخلخل را بر روی مدیاها بگذارید.

 اکنون که با تاپ فیلتر آکواریوم آشنا شدید برای راهنمایی و انتخاب مناسب جهت خرید تاپ فیلتر در اینجا چند نمونه از انواع برندهای موجود و رایج در بازار ایران را معرفی می‌نمائیم. تاپ فیلتر های سوبو – آکواتک – آر اس الکتریکال -جیکس و بویو که در سایز ها و توان های مختلف در سایت آکوابی موجود است و شما میتوانید براحتی بر اساس نیاز خود یکی از آنها را خریداری نمایید . به این نکته توجه داشته باشید که ماهیان گوشتخوار نسبت ‌به ماهیان گیاهخوار به فیلتر قوی‌تری احتیاج دارند و بطور تقریبی قدرت چرخش اب در فیلتر برای ماهیان گوشتخوار باید ۲ برابر ماهیان گیاهخوار باشد. ضمناً هرچه تراکم ماهیان شما در یک آکواریوم بیشتر باشد به فیلتر قدرتمندتری احتیاج دارید تا همیشه آب آکواریوم شما شفاف و کریستالی باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.