اشتباهات رایج تازه کار ها در راه اندازی و نگهداری آکواریوم

amirali85
19 بهمن, 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
اشتباهات رایج تازه کار ها در راه اندازی و نگهداری آکواریوم

راه اندازی و نگهداری آکواریوم کار سختی نیست ولی باید به چند نکته دقت کنید . در این مقاله سعی میکنیم بطور خلاصه به آن بپردازیم .

شروع از سایز های کوچک آکواریوم:

با توجه به آن که تنوع آکواریوم های کوچک با حجم کم در بازار بسیار زیاد است افراد تازه کار در ابتدا تمایل پیدا میکنند که اولین تجربه آکواریوم داری خود را با این سایز های کوچک شروع کنند. چون تصور میکنند نگهداری یک آکواریوم کوچک بسیار راحتتر و کم هزینه تر است ولی در نهایت برای اغلب این افراد این انتخاب نادرست ناکامی به همراه دارد.

در حجم کم آب پارامتر های اساسی برای نگهداری اصولی ماهی با سرعت بسیار زیادی تغییر میکند و در نتیجه جایی برای اشتباه و عدم تجربه افراد باقی نمیگذارد.

توصیه میشود تازه کار های از تانک های کمتر از 100 لیتر دوری کنند تا جای آزمون و خطا و کسب تجربه برای نگهداری آبزیان داشته باشند.

عجله در ورود ماهی به آکواریوم:

بدیهی است که افرادی که به تازه آکواریوم میخرند در ابتدا ذوق و شوق زیادی دارند و دوست دارند هرچه سریعتر به آن ماهی اضافه کنند.

حتی ممکن است همان روز اول راه اندازی آکواریوم این کار را انجام دهند. در نتیجه به سرعت تعدادی یا تمامی ماهیان خود را به دست میدهند. علت چیست؟   آب در یک آکواریوم تازه راه اندازی شده هنوز به شرایط تعادل و ثبات نرسیده است.

انواع گاز ها در آب محلول هستند. مواد معدنی و فلز های سنگین و یا مواد شیمیایی ممکن است در آب وجود داشته باشند و این مواد به آبزیان آسیب میرساند.

آب آکواریوم باید فیلتر شود تا مواد مضر آن حذف گردد و این حداقل به 48 ساعت یا زمان بیشتری احتیاج دارد. همچنین توجه داشته باشید که باید Ph ثابت شود تا آب آماده ورود ماهیان گردد. در غیر این صورت عجله در ورود ماهیان باعث تلفات و مرگ و میر آنها خواهد شد.

اشتباهات رایج تازه کار ها در راه اندازی و نگهداری آکواریوم

اضافه کردن تعداد زیادی ماهی در یک مرحله:

تقریبا بیشتر زیبایی یک آکواریوم در آبزیان و ماهیان آن است و معمولا تازه کار ها به دلیل علاقه زیادی ماهی تعداد زیادی ماهی را در یک مرحله به تانک خود اضافه میکنند.

تا زمانی کلونی باکتری های مفید تجزیه کننده مواد مضر و سمی کاملا در مخزن تشکیل نشده باشد آکواریوم آماده اضافه کردن ماهی به تعداد زیاد نیست.

برای حل این مشکل بهتر است ابتدا یک جفت ماهی مقاوم مانند ماهی زبرا به آکواریوم خود اضافه نمایید . سپس صبر کنید تا میزان نیتریت و آمونیاک آب بالا رود و پس از ایجاد کلونی باکتری های مفید و حذف و تجزیه آمونیاک میتوانید با خیال آسوده ماهیان دیگری به آکواریومتان اضافه نمایید.

حال به این سراغ این برویم تعداد مجاز ماهی برای آکواریوم شما چقدر است؟

به طور خلاصه شما میتوانید از یک قانون کلی استفاده نمایید. به این صورت که لیتراژ کل مخزن آکواریوم را بر حسب لیتر با بر اساس سانتی متر در نظر بگیرید این عدد حداکثر مجموع اندازه ماهی های مجاز شما در آکواریوم خواهد بود.

حجم آب آکواریوم میزان آب استفاده پس از اجرای دکور داخلی و بستر میباشد. یعنی اگر حجم کل آب مخزن شما به صورت خالص 150 لیتر باشد و شما بخواهید ماهیانی با اندازه 10 سانتی متر اضافه کنید حد مجاز تعداد ماهی برای آکواریوم شما حدود 15 عدد است. ولی بهتر است برای سلامت ماهیان کمتر از میزان مجاز گفته شده در آکواریوم خود ماهی نگهداری کنید.

نگهداری ماهی های ناسازگار:

افراد تازه کار معمولا ماهی ها را از ظاهر آنها انتخاب میکنند و هیچ توجهی به نیاز زیستی آنها ندارند. بعضی از ماهی ها با یکدیگر دائما میجنگند و یا به آبی با شرایط متفاوت نیاز دارند.

به همین دلیل نمیتوان همه آنها را در یک تانک نگهداشت. بهتر است قبل از انتخاب ماهی برای آکواریوم خود در مورد آن تحقیق کنید و یا از متخصص این کار کمک بگیرید.

شما میتوانید مطالب و مقالات مفیدی در مورد انواع ماهی های زینتی در اینترنت پیدا کرده و مطالعه نمایید و از این راه به بهترین شکل راه اندازی و نگهداری آکواریوم خود را را استارت بزنید .

تغذیه بیش از حد ماهیان:

بزرگترین اشتباهی که یک فرد تازه کار میتواند انجام دهد این است که غذای ماهی را بیش از حد به ماهی می دهند. ماهی یک کمک موجود پر جنب و جوش است و همواره به دنبال غذا است و اینگونه به نظر میرسد که همیشه گرسنه است.

قانون غذا دهی در بیشتر گونه ماهیان زینتی این است که هیچگاه بیش از مقداری که در 3 تا 5 دقیقه کاملا مصرف نشود نباید غذا بدهید.

روز های ابتدایی ورود ماهی به مخزن بیشتر از یکبار در روز غذا ندهید همچنین زمانی که سطح آمونیاک و نیتریت بالا است بهتر است غذا دهی را برای یک یا دو روز متوقف نمایید.

بعضی از افراد متعقدند که بهتر است در طول یک هفته یک روز کامل به ماهیان غذا داده نشود . در اصطلاح ماهی را هفته ای یک روز روزه میدهند. این کار میتواند باعث سلامت بیشتر ماهی ها نیز شود.

فیلتر ناقص و نا کارآمد:

یک فیلتر صحیح و استاندارد باید حداقل ۳ تا ۵ بار حجم آب آکواریوم را در هر ساعت از فیلتر گذرانده و تصفیه کنند. اگر این گونه نباشد فیلتر تصفیه شما برای آکواریومتان مناسب نیست.

به این نکته توجه داشته باشید فیلتر کردن بیش از حد هیچ مشکلی برای آکواریوم شما ایجاد نمیکند. اما قطعا میزان کم فیلتر کردن آب میتواند سلامت ماهیان شما را به خطر بیندازد.

نسبت صحیح میزان فیلتراسیون به عوامل بسیار متعددی وابسته است. به طور خلاصه اگر از ماهیان گیاه خوار با تراکم کم در یک آکواریوم نگهداری میکنید فیلتر شما باید بتواند 3 تا 5 بار حجم آب را از خود عبور دهد . اگر از ماهیان گوشتخوار و بزرگ تر در آکواریوم نگهداری میکنید این میزان به 10 برابر حجم آب آکواریوم افزایش می یابد . و نهایتا اگر از ماهیان حساس مانند دیسکس در آکواریوم خود نگهداری میکنید بهتر است قدرت پمپاژ فیلتر شما 15 برابر حجم آکواریومتان باشد.

تست نکردن آب:

افراد تازه کار معمولا اطلاعات کافی در مورد چرخه نیتروژن و فعل انفعالات روز های ابتدایی راه اندازی یک آکواریوم را ندارند و نمیدانند که آکواریوم نیاز به تست کردن دارند و برای مقابله با سموم آب هیچ اقدامی نمیکنند.

قبل از اضافه کردن ماهی باید PH- سختی آب – آمونیاک و سطح نیتریت آب بر اساس استاندارد مورد نیاز تست شود. هنگامی که یک آکواریوم به شرایط ایده آل رسید تست آب را  بصورت ماهیانه ادامه دهید.

شما میتوانید انواع تستر های با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه واهب را از سایت آکوابی تهیه نمایید.

تعویض نکردن آب:

معمولا افراد تازه کار توجهی به تعویض دوره ای مقدار یاز آب مخزن ندارند.

بعضی مواد دفعی مضر تنها با سیفون کردن آب از بین شن کف بستر آکواریوم و تعویض کسری از آب میتواند از آکواریوم شما خارج شود. توجه داشته باشید حتما مقدار لازمی آب را به مدت 2 روز دپو نمایید تا کلر آن خارج شود و پس از سیفون کردن آب را این مقداری کسری را به آب اضافه نمایید و هرگر و به هیچ عنوان از آب شیر به صورت مستقیم استاده نکنید.

نکات طلایی برای مبتدی ها:

برای راه اندازی و نگهداری آکواریوم حتما به این موارد توجه نمایید .

معمولا سخت ترین قدم برای انجام هر کاری اولین قدم است و اگر بتوانیم از تجربه دیگران استفاده کنیم با خیال آسوده تری گام اول را بر میداریم.

اگر فضای کافی در اختیار دارید یک آکواریوم 90 تا 100 لیتری خریداری کنید. آکواریوم کوچک برای افراد مبتدی مناسب نیست.

سیفون کردن آب آکواریوم به میزان یک سوم آب هر 10 تا 15 روز الزامی هست.

سعی کنید فیلتر آکواریوم مناسب و قوی برای آکواریوم خود انتخاب کنید. یکی از بهترین انواع فیلتر برای آکواریوم فیلتر سطلی است.

در هنگام خرید ماهی توجه کنید که ماهی سالم و شاداب باشد.

قبل از خرید ماهی باله ها و آبشش ها و چشم ها را بررسی کنید.

یک آکواریوم پشتیبان برای آکواریوم قرنطینه در مواقع لزوم بسیار به شما کمک زیادی میکند.

در زمان اضافه کردن ماهی به آب آب آکواریومتان کیسه حاوی ماهیان را به مدت 15 دقیقه در آب آکواریوم قرار دهید تا آب درون کیسه و آب آکواریوم هم دما شوند. و سپس ماهی را با تور گرفته و به آکواریوم انتقال نمایید. بهتر است آب موجود در کیسه را داخل آکواریوم خود نریزید.

درباره چرخه ازت مطالب بسیار زیادی نوشته شده است این مطالب را مطالعه کنید .

آکواریوم را بیش از اندازه از ماهی پر نکنید. به طور تقریبی به ازای هر 1 گالن آب میتوانید 1 ماهی داشته باشید.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.