ماهیان آکواریوم تا چند روز بدون غذا زنده میمانند؟

آکوابی
11 بهمن, 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ممکن است این سوال شما باشد که ماهیان آکواریوم تا چند روز بدون غذا زنده میمانند؟

این سوالی است که در ذهن بسیاری از آکواریوم داران است، خصوصا زمانیکه میخواهند به سفر بروند.برای جواب به این سوال باید به چند فاکتور توجه کنید.

۱. ماهی شما از کدوم‌ گروه می باشد؟
باید بدانید که ماهیان گوشتخوار نسبت به ماهیان گیاه‌خوار طاقت بیشتری به گرسنگی دارند. همچنین زمان بیشتری بیشتری می توانند بدون غذا زنده بمانند. چون اکثر ماهیان ‌زینتی گوشتخوار از لحاظ جثه بزرگتر از ماهیان زینتی گیاه‌خوار می باشند. این توده بدنی حاوی ذخایر بیشتری نسبت به ماهیان کوچکتر است. پس به عنوان مثال یک ماهی سیچلاید مدت زمان بیشتری نسبت به یک ماهی گوپی بدون غذا زنده می ماند.

۲. سایز و سن ماهیان
اصولا هرچه سایز ماهیان بررگتر باشد و سن بیشتری داشته باشند، نسبت به گرسنگی مقاوم ترند، مثلا یک ماهی مولی بزرگ می تواند بیشتر از یک بچه ماهی مولی بدون غذا دوام آورد.
بطور تقریبی می توانیم بگوئیم صرف نظر از موارد خاص و استثنایی اکثر ماهیان آکواریوم که سالم و بزرگ باشند می‌توانند حدود ۳ تا ۷ روز بدون غذا زنده بمانند.
البته توجه داشته باشید که عده خاصی از ماهیان زینتی این زمان می تواند حداکثر به ۱۵ روز نیز برسد.
به عنوان مثال یک‌ سیچلاید آفریقایی ماده سالم در زمان بارداری خود که بچه هایش را در دهان خود نگه می دارد، می تواند مدت زمان زیادی را بدون غذا زنده بماند.

با توجه به این دو فاکتور تا حدودی میتوان به سوال ماهیان آکواریوم تا چند روز بدون غذا زنده میمانند؟ پاسخ داد.

چه زمانی باید به ماهیان آکواریومی غذا دهید؟

ماهیان آکواریومی همیشه دنبال غذا هستند و اگر به آنها غذا دهید آن را رد نمی کنند و اصولا همیشه گرسنه اند. ولی باید بدانید ماهیان در طبیعت و محل زندگی طبیعی خود گاهی تا چند روز به غذا دسترسی ندارند، پس زمان غذا دهی خاصی برای ماهیان وجود ندارد و بعضی از ماهیان مثل کت فیش ها در شب بیشتر به دنبال غذا هستند ولی برای بقیه ماهیان بهتر است چند ساعت پس از روشنایی غذا دهی انجام پذیرد.

به ماهیان‌ آکواریوم چه مقدار غذا دهیم؟

در مورد غذادهی به ماهیان چند الگوی خاص وجود دارد. یک الگوی متداول در مقدار غذادهی به ماهیان آکواریوم آن است که غذای ریخته شده به آکواریوم باید طی مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه کاملا توسط ماهیان خورده شود. این مقدار مناسب برای تغذیه ماهیان است.
غذادهی زیاد به ماهی علاوه بر ایجاد بیماری در ماهی باعث کاهش کیفیت آب آکواریوم نیز می گردد. پس بهتر است در غذا دهی به ماهیان زیاده روی نکنید و‌اگر غذای ریخته شده در آکواریوم بیش از اندازه نیاز ماهیان بود قبل از تجمع در کف آکواریوم آن را حتی المقدور جمع کنید.

لازم به توضیح است که ماهیان گیاهخوار نسبت به ماهیان گوشت‌خوار باید دفعات بیشتری غذادهی شوند. شما میتوانید یک وعده غذایی روزانه ماهیان گیاه‌خوار را به چند وعده کوچکتر تقسیم نمایند تا نیاز غذایی ماهیان گیاه‌خوار را بهتر تامین ‌نمایند ولی ماهیان گوشتخوار به دفعات تغذیه کمتری نیاز دارند، چون این گونه ماهیان در طبیعت هم به دفعات کمتری غذا میگیرند و بدلیل بزرگتر بودن جثه اغلب این گونه ماهیان نسبت به ماهیان گیاهخوار این مسئله برای آن ها هیچ مشکلی ایجاد نمی نماید.
ضمنا اکثر ماهیان گوشتخوار از گروه ماهیان شکارچی هستند و‌ وقتی غذا زیاد باشد بیشتر غذا میخورند تا اگر تا چند روز غذایی شکار نکردند در طبیعت زنده بمانند.

ماهیان همه چیز خوار بدلیل استفاده از طیف غذایی متفاوت کمتر دچار گرسنگی می شوند و منوی غذایی گسترده تری نسبت به ماهیان گوشتخوار شکارچی دارند.
غذای ماهیان گوشتخوار باید حدود ۴۵ تا ۷۰ درصد پروتئین داشته باشد و می توان برای تغذیه آن ها از لارو‌ها و غذای زنده و همچنین غذای خشک شرکتی مناسب ماهیان گوشتخوار استفاده کرد.
به این‌ نکته توجه‌کنید که ماهیان گوشتخوار قادر به هضم غذاهای با کربوهیدرات زیاد نمی باشند، پس در هنگام غذادهی به این ماهیان به این امر دقت کنید.
برای غذادهی به ماهیان گیاه خوار میتوانید از غذاهای با کربوهیدرات بیشتر استفاده کنید.
در مورد غذای ماهیان همه چیزخوار مانند گلدفیش ها و‌ یا ماهی قرمز شما میتوانید از هر دو نوع غذای ماهیان گوشتخوار و گیاه‌خوار استفاده نمایید چون دستگاه گوارش این نوع ماهیان براحتی مواد پروتئینی و کربوهیدراتی را هضم میکنند.
پس برای تغذیه ماهیان زینتی اعم از گوشتخوار، گیاهخوار و همه چیز خوار بهتر است حداقل یک مرتبه در روز آنهارا غذا دهید.

یکی از مشکلات آکواریوم داران در زمان مسافرت آن هاست، چون ماهیان به تغذیه روزانه احتیاج دارند و همانطور که گفتیم مقدار غذادهی به ماهیان بسیار مهم است. اگر در زمان سفر خود غذادهی را به شخص دیگری بسپارید ممکن است این غذادهی بصورت مناسب انجام نشود.

یکی از راهکار های بسیار مناسب برای زمان سفر استفاده از غذا ریزهای خودکار (اتوماتیک) آکواریوم است.
با این وسیله کاربردی و‌ضروری شما میتوانید برای مدت حدود یک هفته ای خیال خود را راحت نمایید. (البته این زمان بستگی به ظرفیت مخزن غذاریز و همچنین نوع و تعداد ماهیان شما دارد)
شما میتوانید مخزن این دستگاه را از غذای خشک شرکتی پرنمایید و‌ با تنظیم ساعت غذادهی در هر روز تا ۲ مرتبه به ماهیان خود به صورت اتوماتیک غذا دهید.
ضمنا این دستگاه دارای خروجی قابل تنظیم برای کنترل مقدار و میزان غذادهی نیز می باشد. با تنظیم مقدار غذا میتوانید کیفیت آب را نیز حفظ نمایید و از کاهش کیفیت آب آکواریوم جلوگیری نمایید.
آکوابی استفاده از این وسیله بسیار کاربردی را به تمام آکواریوم داران توصیه می نماید.

نشانه های غذادهی بیش از حد به ماهیان چیست؟

۱. اگر غذای ماهی بیشتر از ۵ دقیقه خورده نشود نشانه غذادهی بیش از اندازه به ماهیان است.

۲. اگر بر روی سطح آب آکواریوم شما کف ایجاد شد، نشانه غذادهی زیاد است.

۳. اگر آکواریوم شما بوی نامطلوبی می دهد ممکن است غذا دهی زیاد شود.

۴. اگر سطح آمونیاک آب آکواریوم افزایش یافت غذادهی زیاد صورت میگیرد.

۵. اگر آب آکواریوم کدر شد حتما غذادهی زیاد صورت میگیرد.

۶. اگر توده پنبه ای و یا قارچ سفید در کف آکواریوم و یا روی سنگ و‌گیاهان رشد کرد نشانه تغذیه بیش از اندازه به ماهیان است.

۷. اگر رشد جلبک ها با وجود فیلتراسیون مناسب صورت گرفت غذادهی به ماهیان زیاد است برای داشتن ماهیان سالم و شاداب توصیه می کنیم از چند نوع غذای متفاوت در هفته برای تغذیه ماهیان خود استفاده نمائید تا مواد مورد احتیاج بدن ماهیان بطور مناسب به آنها برسد.

 

در این مقاله تلاش شد تا علاوه بر پاسخ به سوال ماهیان آکواریوم تا چند روز بدون غذا زنده میمانند؟ مواردی مانند زمان و مقدار غذادهی به ماهیان و نشانه های غذادهی بیش از حد به ماهیان نیز بررسی شود. در صورتی که قصد خرید غذای ماهی دارید میتوانید از سایت آکوابی اقدام نمایید.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.