آب شفاف و کریستالی آکواریوم

تیم تولید محتوای آکوابی
21 فروردین, 1402
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آب شفاف و کریستالی آکواریوم

آب شفاف و کریستالی آکواریوم ، نشانه‌ای از محیط سالم در آکواریوم است. ماهیان برای رشد و بقاء خود، به آب تمیز و سالم نیاز دارند. باقیمانده غذای نخورده شده ، مدفوع ماهیان و باقیمانده‌های گیاهی، سطح آمونیاک ، نیتریت و نیترات مخزن آکواریوم را افزایش می‌دهند و باعث کاهش کیفیت آب می‌شوند. روش‌های مختلفی برای حفظ شفافیت آب آکواریوم وجود دارد.

1- راه‌اندازی آکواریوم | آب شفاف و کریستالی آکواریوم

گاهی آب در ابتدا ابری است . این به عنوان “سندرم مخزن جدید” شناخته می‌شود و گاهی اوقات هنگامی که یک مخزن به تازگی راه‌اندازی شده است، رخ می‌دهد. بسیاری از اوقات، آب ابری به طور خودکار ناپدید می‌شود در حالی که محیط آب تنظیم می‌شود. اغلب، آب ابری ناشی از ترکیبی از میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، پروتوزوآها و میکرومتازوآها است. این ارگانیسم‌ها از مدفوع ماهی‌ها، غذا و ضایعات ماهی‌ها به وجود می‌آیند. معمولاً  آب مخزن تعادل خود را بین یک هفته تا ده روز بعد از شروع، به دست می‌آورد و آب کم کم روشن و شفاف می‌شود.

کمی صبور باشید. پیش از اضافه کردن مواد شیمیایی یا تلاش برای انجام هر کار شدیدی برای رفع ابری بودن آب، به یاد داشته باشید که آکواریوم پر از ارگانیسم‌های زنده است. دلیل ابری بودن آب را پیدا کنید پیش از انجام هر کاری برای آب. اضافه کردن مواد شیمیایی و تمیزکننده‌های غیرضروری می‌تواند محیط مخزن شما را به هم بزند و به ماهیانتان آسیب بزند.

اضافه کردن باکتری‌های مفید

باکتری‌های مفید به فرایندهای طبیعی مخزن کمک می‌کند. شما می‌توانید باکتری‌های مفید را به چندین روش در مخزن اضافه کنید. می‌توانید انواع  باکتری‌های آماده را از فروشگاه اینترنتی آکوابی خریداری کنید . همچنین می‌توانید ماسه، سنگ‌ها، چوب‌های یک آکواریوم که حداقل 3 ماه از راه اندازی آن گذشته یا یک پد فیلتر از یک مخزن استقرار یافته را به مخزن خود اضافه کنید. اینها دارای باکتری‌ها مفید هستند. البته در روش دوم حتما از سلامت و کیفیت مناسب آب آکواریوم قدیمی مطمئن شوید تا از ورود هر گونه آلودگی به آکواریوم جدید جلوگیری شود .

باکتری‌ها به تجزیه و کاهش آمونیاک و نیتریت که مواد سمی برای ماهیان هستند کمک می‌کند. آنها را به نیترات کم‌آسیب تبدیل می‌کند و این نیترات که توسط باکتریها تجزیه نمیشوند باید از طریق سیفون زدن هفتگی آب از آکواریوم خارج شود . بهترین گونه باکتری برای این کار Nitrosomonas و Nitrobacter هستند.

برای حفظ باکتری در مخزن، از شستن مدیای سرامیکی و پد و اسفنج ها با آب لوله کشی شهری خودداری کنید . آب لوله کشی دارای کلر میباشد که باعث از بین رفتن باکتریها میشود. به جای آن، کارتریج‌های فیلتر خود را با آب قدیمی مخزن که سیفون کرده اید شستشو دهید.

گیاهان زنده

برای آب شفاف و کریستالی آکواریوم گیاهان زنده مناسب را در تانک قرار دهید. یکی دیگر از راه‌های کمک به حفظ تمیزی تانک شما، اضافه کردن گیاهان زنده است. گیاهان زنده به کاهش سطح نیترات کمک می‌کنند. شما می‌توانید این گیاهان را از فروشگاه آکوابی خریداری کنید.

فیلتراسیون مناسب

تعیین کنید که آیا فیلتر با قدرت مناسب را دارید یا خیر. فیلترهای مختلف وظایف مختلفی برای ماهیان شما انجام می‌دهند. آب کدر ممکن است به دلیل داشتن فیلتر نامناسب باشد. نوع فیلتری که انتخاب می‌کنید، به تراکم و نوع ماهیان، اندازه مخزن و استفاده یا عدم استفاده از گیاهان زنده و … وابسته است.

سه نوع فیلتر مختلف وجود دارند:

  1. فیلترهای مکانیکی ، ذرات معلق در آب را به سمت اسفنج که ذرات را نگه می‌دارند کشیده و حذف می‌کنند.
  2. فیلترهای بیولوژیکی با استفاده از باکتری‌ها، سموم را به مواد کم خطر تر تبدیل می‌کنند.
  3. فیلترهای شیمیایی از مواد شیمیایی برای حذف سموم یا مواد شیمیایی از آب استفاده می‌کنند. برخی از فیلترها از دو یا تمام این روش‌ها استفاده می‌کنند.

برای آب شفاف و کریستالی آکواریوم بهتر است یک فیلتر قدرتمند و مناسب تهیه کنید،  اما به خاطر داشته باشید که برخی از ماهیان مانند بتاها تحمل فیلتر با جریان بالا را ندارند.

تعداد ماهی ها

هنگامی که قصد قرار دادن ماهی در آکواریوم را دارید، تعداد آن‌ها را خیلی زیاد نکنید. این مسئله سلامتی ماهیان را به خطر میاندازد و نگهداری از آکواریوم شما را سخت تر می‌کند. تعداد مناسب ماهیان بر اساس نوع و اندازه ماهی متفاوت است . مثلا برای ماهیان گلدفیش با سایز 6 تا 10 سانتیمتر ، برای نخستین ماهی 70 لیتر و برای هر ماهی اضافی تقریبا  35 لیتر آب احتیاج است. برای تعیین اندازه مخصوص آکواریومی که برای نگهداری ماهی‌های مورد علاقه‌تان نیاز دارید، تحقیق کنید.

2- نگهداری آکواریوم | آب شفاف و کریستالی آکواریوم

تعویض آب

یک قانون خوب برای تعویض آب آکواریوم، تعویض 20 درصد آب بصورت هفتگی است. اگر از آب شهری استفاده می‌کنید، پس از افزودن محلول ضد کلر ، بهتر است آن را دو روز در ظرفی دپو کنید و بگذارید تا دمای اتاق را بگیرد و pH آن تثبیت شود. این کار کمک می‌کند تا آب تازه به ماهی شوک ندهد. همچنین می‌توانید از محلول های ضد استرس استفاده کنید تا از بیماری‌های ماهی جلوگیری کند. همچنین می‌توانید از یک دستگاه آب استفاده کنید. در این صورت نیازی به چند روز صبر کردن نیست. فقط مطمئن شوید که دمای آن نزدیک دمای آکواریوم شماست و ضدکلر را به آن اضافه کنید.

نظافت فیلتر

شما باید فیلتر خود را تمیز نگه دارید. فیلتر به حفظ سلامت و رشد آبزیان کمک می کند، بنابراین بی توجهی به آن می تواند منجر به کاهش کیفیت آب شود که  حتی میتواند باعث مرگ آبزیان شود. دستورالعمل های فیلتر خود را بخوانید تا بدانید چگونه باید از آن مراقبت کنید. همه فیلترها باید هفتگی بررسی شوند. آنها را هفتگی برای هر گونه مسدودی یا تجمع مواد بررسی کنید. هر چه به نظافت نیاز دارد تمیز کنید.

هنگام تمیز کردن کارتریج ها، از چاقوی کوچک استفاده کنید تا ضایعات ماهیان یا موارد دیگری را بردارید. کارتریج ها (مدیای سرامیکی ) را نشویید، زیرا این کار کلونی باکتری های مفید را که آمونیاک و نیتریت ها را کاهش می دهند، حذف می کند. باکتری ها هنگام رشد بر روی فیلتر قهوه ای می شوند. دفترچه راهنمایی پمپ خود را بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که به درستی نصب و کار می کند. پمپ در اکسیژن دادن به آب با هوای خارج از آب نقش مهمی دارد. اگر به درستی کار نمی کند، آبزیان به شدت رنج می برند، به خصوص اگر آب بر اثر لجن و جلبک ها وضعیت مناسبی نداشته باشد .

3- عیب یابی آب آکواریوم | آب شفاف و کریستالی آکواریوم

تشخیص شکوفایی باکتری‌ها

پس از انجام تغییرات در محیط آبزیان خود مانند تعویض آب ، تمیزکردن کامل یا استفاده از دارو، ممکن است شکوفایی باکتری‌ها اتفاق بیافتد. اگر این مسئله سبب ابری شدن در محیط آبزیان شما شده باشد، صبور باشید. در چند روز آینده باکتری‌ها تعادل خواهند یافت و آب به صورت خودکار شفاف خواهد شد.

بررسی فیلتر آکواریوم

بررسی فیلتر آکواریوم

اگر فیلتر آکواریوم شما به درستی کار نمی‌کنند، آب می‌تواند مات و ابری شود. در سیستم فیلتراسیون شما باکتری‌هایی وجود دارند که فرآیندی مانند مصرف زیرمجموعه‌هایی مانند آمونیاک را انجام می‌دهند و باعث تمیز شدن آب می‌شوند. اگر فیلترها کار نکنند، باکتری‌ها می‌توانند در آب انباشته شوند و باعث مات و ابری شدن آب شوند.

خرید ماهی جدید

خرید ماهی جدید

اگر به تازگی ماهیان جدیدی به آکواریوم خود اضافه کرده‌اید، مطمئن شوید که سیستم فیلتراسیون شما توان لازم برای ماهیان اضافی دارد. به عنوان مثال، اگر ماهی بزرگی به یک مخزن اضافه کرده‌اید که ماهیان کوچکتری داشت، این ممکن است برای سیستم فیلتراسیون خیلی سنگین باشد. در این صورت سیستم فیلتراسیون را عوض کنید یا تعداد ماهیان خود را کاهش دهید.

تغذیه زیاد ماهیان

تغذیه زیاد ماهیان

از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری کنید. افزایش تغذیه ماهیان می‌تواند باعث ابری شدن آب شود. ماهیان به مقدار کمی غذا نیاز دارند. روزانه یک بار به اندازه چشم ماهی غذا به آنها دهید و بهتر است یک روز در هفته ماهیان شما روزه بگیرند.

وسایل تزییناتی آکواریوم

وسایل تزییناتی آکواریوم

بعضی اوقات، ابری شدن آب می‌تواند ناشی از لوازم دکوراسیون باشد. مطمئن شوید که تمامی دکوراسیون ها را قبل از اضافه کردن به مخزن به دقت شستشو داده‌اید. تمامی دکوراسیون های موجود در مخزن خود را برای اطمینان از اینکه برای آکواریوم ها طراحی شده اند و از فروشگاه های خوب حیوانات خریداری شده‌اند، بررسی کنید. برای بررسی دکوراسیون ها در مخزن خود، بررسی کنید که آیا از مواد مناسب ساخته شده اند یا نه. همچنین به دنبال آن باشید که آیا دکوراسیون ها ی شما شکل خود را از دست داده، یا رنگ آنها تغییر کرده است.

کنترل جلبک

کنترل جلبک آکواریوم

جلبک سبز آبی سمی به دیواره های مخزن و گاهی به وسایل دکوری درون مخزن میچسبد. بهتر است قبل از تعویض آب، جلبک ها را از دیواره های مخزن جمع آوری و تمیز کنید. از یک ابر نرم و یا یک مسواک تمیز برای خراشیدن دیواره ها استفاده کنید و پس از هر بار، آن را با آب شسته و پاک کنید. تمامی وسائل تزئینی را از مخزن خارج کرده و آنها را در آب قدیمی مخزن تمیز کنید .

اطمینان حاصل کنید که مخزن شما نور زیادی ندارد، زیرا این امر ممکن است باعث رشد جلبک شود. مخزن خود را نزدیک پنجره قرار ندهید و فقط نور مخزن را به مدت 6 تا 9 ساعت در روز روشن کنید.

مهم است که ماهیان خود را بیش از حد تغذیه نکنید، زیرا غذاهای باقیمانده می‌تواند به رشد جلبک و افزایش آمونیاک منجر شود.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.