انتخاب آکواریوم مناسب

amirali85
20 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

انتخاب آکواریوم مناسب

قبل از انتخاب آکواریوم مناسب باید یک بررسی و برنامه ریزی مقدماتی انجام دهید تا در اینده به مشکل بر نخورید. شما میتوانید در زمان خرید با فروشنده آکواریوم مشورت نمایید و یا از دوستان و اشنایانی که قبلا آکواریوم داشته اظلاعاتی جمع اوری نمایید و یا با مطالعه مقالاتی که در این زمینه منتشر شده اند اطلاعات کافی را پیدا کنید.

یکی از انواع آکواریوم ها که به عنوان سرگرمی در ابتدای کار میتوانید از ان استفاده نمایید آکواریوم اماده و استاندارد است. در اکثر این نوع آکواریوم ها سیستم فیلتراسیون و سیستم روشنایی به همراه مخزن آکواریوم ارایٔه میگردد که کمی میتواند کار ما را راحت تر نماید.

انتخاب آکواریوم مناسب

در زمان انتخاب یک مخزن آکواریوم ابتدا باید 3 نکته اصلی را مورد توجه خود قرار دهید:

  1. اندازه آکواریوم 
  2. شکل مخزن آکواریوم
  3. محل قرار گیری آکواریوم

مورد اول و دوم میتواند تحت الشعاع مورد سوم باشد. یعنی میتوان گفت اندازه و شکل آکواریوم به محل قرار گیری ان بستگی دارد.

1- اندازه آکواریوم:

برای شروع مخزن های کوچک برای کسب تجربه و اشنایی بیشتر با ابزیان منطقی تر به نظر میرسد. این مسٔله در نگاه اول ممکن است کاملا درست به نطر برسدو اغلب افراد در ابتدا یک آکواریوم کوچک برای خود تهیه می نمایند ولی حتما به این مسٔله توجه نمایید که مخزن های کوچک نسبت به مخزن های بزرگ  تعادل کمتری دارند و بیشتر درمعرض مشکلات متفاوت قرار میگیرند و پس از مدتی باعث دلسردی و اتلاف وقت و انرژی و هزینه میشوند. پس توصیه میشود که از آکواریوم های بزرگ استفاده کند.

ضمنا تاثیر مواد کشنده و مضر برای ماهیان که در اب جمع میشوند تعدیل میگردد همچنین در آکواریوم های بزرگ امکان جابجایی های بیشتری به ماهیان میدهد و در مورد ماهیان قلمرو طلب و مهاجم احتمال درگیری و زد و خورد در مخازن بزرگ کمتر میشود.

شما ممکن است در ابتدا برای خرید آکواریوم های بزرگ هزینه بیشتری پرداخت ولی در دراز مدت از مزیت های این خرید استفاده خواهید کرد.

حتما به این امر توجه نمایید که وزن آکواریوم به همراه اب سنگین است پس برای پایه ان باید از سازه ای مناسب استفاده شود.  بطور مثال یک آکواریوم با حجم 100 لیتر با شن بستر و وسایل میتواند حدود 130 کیلوگرم وزن داشته باشد.

انتخاب آکواریوم مناسب

2- شکل مخزن آکواریوم

امروزه در بازار انواع آکواریوم به اشکال بسیار متفاوت یافت میشود. حتی شما میتوانید برای سلیقه خود یک آکواریوم به شکل کروی یا چند ضلعی و حتی استوانه ای سفارش دهید ولی به این نکته توجه نمایید که بهترین شکل برای یک آکواریوم مکعب مستطیل است که اصولا انواع اکواریوم های استاندارد نیز به همین شکل میباشند

البته تناسب ابعاد اکواریوم مکعب مستطیلی میتواند بسیار مهم باشد. مثلا اگر قصد راه اندازی یک آکواریوم پلنت ( گیاهی) دارید بهتر است از اکواریوم های عریض تر استفاده کنید تا برای طراحی و دکوراسیون ان دست شما بازتر باشد.

محل قرار گیری آکواریوم:

انتخاب آکواریوم مناسب

 

یکی از مهمترین مسایل در نگهداری یک آکواریوم محل قرار گیری ان است

برای انتخاب محل مناسب برای آکواریوم خود به نکات زیر توجه نمایید.

سعی نمایید آکواریوم خو را نزدیک پنجره و درب قرار دهید چون جریان هوا باعث تغییرات ناگهانی زیادی در اطراف اب آکواریوم میشود. همچنین بهتر است آکواریوم را در جایی قرار دهید که رفت و آمد زیادی در اطراف ان صورت نگیرد چون باعث استرس ماهیان میشود.

تابش نور مستقیم خورشید به اکواریوم باعث رشد جلبک های مزاحم شده و جلوه نامطلوبی به آکواریوم شما میدهد. پس بهتر است آکواریوم را دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. به نکته توجه کنید که حایی را برای آکواریوم خود انتخاب کنید که وقتی راحت نشسته اید بتوانید ان را ببینید چون دیدن ماهیان در زمان شنا و بازیگوشی بسیار برای شما لذت بخش خواهد بود

پس حتما آکواریوم در از درب و پنجره و در محلی که ارام و همچنین به دور از وسایل سرمازا و گرمازا قرار دهید.

 

 

نکته مهم دیگر برای محل قرار گیری آکواریوم دسترسی آسان ان به لوله آب و پریز برق است همچنین از قرار دادن تانک آکواریوم در محل هایی مانند طبقات کتابخانه دوری نمایید چون شما باید فضای کافی در بالای سر آکواریوم برای سیفون کردن و یا جابجایی بستر دکوراسیون آکواریوم داشته باشید.

محل مناسب برای قرار دادن آکواریوم را تفصیل بیان کردیم حال برای راحتی بیشتر شما بطور خلاصه محل هایی که نباید آکواریوم را انجا قرار دهیم را به صورت تیتر وار میاوریم

10 نباید برای محل قرار گیری آکواریوم

  1. محل قرار دادن نباید آکواریوم نباید دور از چشم شما باشد.
  2. آکواریوم نباید در کنار پنجره و یا در معرض نور مستقیم خورشید باشد.
  3. تانک آکواریوم خود را در نزدیک درب قرار ندهید.
  4. آکواریوم را کنار رادیاتور ها و فن‌کویٔل یا بخاری قرار ندهیدو
  5. در محلی که رفت و آمد زیادی صورت میگیرد جای مناسبی برای آکواریوم نیست.
  6. هرگز آکواریوم را به طور مستقیم بر روی زمین قرار ندهید.
  7. دسترسی به لوله کشی اب و پریز برق برای انتخاب محل قرار گیری آکواریوم بسیار مهم است.
  8. آکواریوم را در فضای بسته قرار ندهید تا  سرویس دهی ان آسان شود.
  9. محل استقرار آکواریوم باید صاف و بدون لرزش باشد.
  10. مکانی که چراغ آن زیاد روشن خاموش میشود برای قرار دادن آکواریوم مناسب نیست.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.