ماهی آروانا

تیم تولید محتوای آکوابی
4 شهریور, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ماهی آروانای آفریقایی

ماهی آروانا Arowana

نام علمی Osteoglossum bicirrhosum

خانواده: Osteoglossidae

دمای موردنیاز : 23 تا 30 درجه سانتیگراد

PH مناسب : 6 تا 8

خلق و خو: از نظر رفتاری علاقمند به مبارزه با آرواناهای همتای خود است و بهتر است به صورت تکی در آکواریوم نگهداری شود .

آروانا یک ماهی پرش کنننده است.اگر قصد نگهداری آروانا در آکواریوم خود را دارید، باید اطمینان حاصل کنید که آکواریوم شما مجهز به درپوش است. آرواناها قادرند از آب بیرون پریده و پرش‌های بلندی انجام دهند و گاهی تا ارتفاع 2 متر نیز می پرند. با افزایش اندازه آروانا، توانایی و احتمال پرش آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، استفاده از درپوشی سنگین برای آکواریوم ضروری است، زیرا آرواناها به راحتی می‌توانند با ضربه ای به درپوش آن را به طرف کنار برانند.

آرواناها همواره در حال حرکت هستند، احتمالاً به دلیل جستجو برای غذا یا تعقیب حریفان است. بینایی قوی به این ماهی کمک میکند طعمه را روی آب یا بالای آب براحتی پیدا کند .

معمولاً آروانا تا اندازه ۶۰ سانتیمتر رشد می‌کند، اما امکان رشد تا یک متر را خارج از آکواریوم هم دارد. این ماهی عمر نسبتا طولانی دارد و در شرایط مناسب تا 20 سال در آکواریوم زندگی میکند .

این ماهی 10 گونه از 4 جنس متفاوت را شامل میشود که 4 گونه آن در آسیا – 3 گونه در آمریکای مرکزی – 2 گونه در استرالیا و 1 گونه در افریقا زندگی میکنند . آروانای استرالیا و آسیا بسیار به هم شبیه هستند و تفاوت اصلی آنها در تعداد ردیف پولک های عمودی آنهاست . یکی از گرانبهاترین ماهیان زینتی است . برخی از نژادهای آسیایی ماهی آروانا گاهی تا حدود 300 هزار دلار نیز بفروش میرسند .

برای نگهداری از این ماهی در آکواریوم خود، شما آزادی کامل در اضافه کردن گیاهان زنده و طبیعی دارید؛ زیرا آروانا گیاه خوار نیست. اما ممکن است به طور تصادفی با ضربه‌ای گیاهان را متلاشی کند، البته به صورت تصادفی و نه به صورت عمدی. بهتر است گیاهان را در دو انتهای آکواریوم قرار دهید تا از احتمال آسیب دیدن کمتری برخوردار باشند.

آروانا را می‌توانید با اسکارهای کوچک و گلدفیشهای بزرگ در کنار هم نگه دارید. اگر سیکلیدها رفتارهای خشونت‌آمیزی نشان دهند، به ویژه در هنگام آماده شدن برای تولید مثل، باید سیکلیدهای مهاجم را جابجا کنید. همچنین، نوع شنا که سیکلیدها به صورت نزدیک به سطح آب حرکت می‌کنند، ممکن است به پولک‌های آروانا آسیب برساند.

نحوه شنا: آروانا به صورت جالب و اغلب در تمام سطوح آب شنا می‌کند.

آروانا ماهی بسیار گران قیمتی است پس هنگام خرید باید به یکسری نکات مهم توجه کنید تا بهترین ماهی را انتخاب نمایید تعدادی از این موارد عبارت اند از:

  1. رنگ بستگی به گونه ،آن رنگش باید روشن و درخشنده باشد.
  2. شکل :بدن به میزان کافی پهن و طویل باشد و هر باله باید کامل بوده و در جای خود قرار داشته باشد.
  3. فلسها به طور منظم درخشنده و کاملاً شکل دار و بزرگ عامل متمایز کننده ظاهر آروانا است، فلسها همواره باید درخشنده باشند.
  4. سرپوش آبششی نزدیک به سر و بدن باشد سرپوش باید درخشنده و بدون جراحات باشد.
  5. نباید تیره و لک دار باشند حضور نقاط قرمز بر روی فلسها مناسب بوده و دلیل بر وجود عوامل بیماری زا نمیباشد.

تعدادی از افراد تصور غلطی از فلسها دارند و فکر می‌کنند که زمانی که برخی فلسها افتاده‌اند، به طور طبیعی جایگزین نمی‌شوند. اما هنگامی که فلسها جایگزین می‌شوند، ماهی‌ها احساس خارش می‌کنند و ممکن است به اجسام داخل آکواریوم مالش دهند. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد جراحت در ماهی شود. برای جلوگیری از این مشکل، مواردی که می‌توانند به ماهی آسیب برسانند را از آکواریوم حذف کنید. زمان جایگزینی فلسها تقریباً ۳۵ هفته طول می‌کشد. در این مدت، باید به کنترل وضعیت فیزیکی و شیمیایی آب و پیشگیری از افزایش باکتری‌های مضر توجه کنید. اگر یک فلس غیرطبیعی بود، می‌توانید ماهی را بیهوش کرده و آن را از آکواریوم بردارید؛ اما به زودی فلس جدیدی در همان محل رشد خواهد کرد. در این موارد، حتماً مراجعه به دامپزشک متخصص میتواند راه حلی مفید باشد.

برای شناسایی سبیلک‌ها، باید توجه داشته باشید که آنها بلند و مستقیم هستند، هر دو بدن و باله‌ها هم اندازه و هم رنگ می‌باشند. همچنین، باله‌ها بزرگ و گسترده هستند و شعاع‌های نرم و سخت را دارا می‌باشند.

6. چشمهای سالم باید کاملاً در مرکز بوده و کدر و برآمده نباشد.

چشمها باید در اندازه و شکل مناسب باشند، بدون کدری و برآمدگی، و شفافیت داشته باشند. در حالت طبیعی، چشمها به سطح آب نگاه می‌کنند و به دنبال غذاهای زنده می‌باشند، زیرا در طبیعت، یکی از منابع غذایی اصلی آنها پرندگان نشسته بر شاخه‌ها و یا سطح آب است.

چشمها باید ظاهر طبیعی داشته و به راحتی قابل چرخش باشند. آنها باید کاملاً شفاف بوده و به روشنی درخشنده باشند. در آکواریوم، چشمها معمولاً به سمت پایین متمایل هستند به دلیل اینکه غذاها سریعاً به کف آکواریوم فرو می‌روند و چشمها به دنبال غذا در کف می‌باشند. این موضوع در خصوص تمایل چشم به سمت پایین کافی تحقیق نشده است، اما انباشت چربی در حفره چشمی ممکن است باعث برآمدگی چشمها یا متمایل شدن به سمت پایین شود.

7. لبها نباید خیلی برآمده باشند و فک پایین نباید شل باشد.

دهان کاملاً بسته باشد و هیچ کدام از فکها از آن جلو نزده باشد. در آکواریوم آروانا اغلب خود را به دیواره ها میمالاند که باعث میگردد عضلات فک سست و شل شوند. برای جلوگیری از این مشکل باید مخزن را بزرگتر کنیم و یا توسط فیلترهای داخلی جریان آب را قوی تر نماییم. دندانها تمیز بوده و در جای خود و در یک خط در راستای فک باشد.

8. شکم برآمده نباشد و در ناحیه لگنی صاف و تخت قرار گرفته باشد.

9. نحوه شنا کردن شیوه شنا در افزایش زیبایی ماهی مؤثر است.

ماهی زیبایی که به درستی شنا نمی کند. ارزش خود را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می دهد، شنای صحیح به این صورت است که ماهی بتواند به طور افقی شنا کند و باله های خود را کاملاً باز کند. سبیلک ها باید صاف باشند و ماهی نباید دائما بالا و پایین رود و یا به صورت زاویه دار شنا کند.

10. شکل بدن ماهی نباید خیلی چاق و یا خیلی لاغر باشد.

باید به غذایی که به ماهی می‌دهید و شرایط نگهداری آن توجه کنید، زیرا اندازه مخزن مستقیماً رشد و گسترش بدن ماهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فضای محدود ممکن است مانع از رشد ماهی شود و باعث ایجاد قوز در بدن ماهی و تمایل به خمیدگی شود. به طور کلی، در هر مرحله، اندازه مخزن باید حداقل سه برابر طول ماهی باشد.

غذایی که به ماهی می‌دهید باید مغذی باشد و بهتر است از غذاهای دریایی در رژیم غذایی آنها استفاده کنید. ماهی نباید به یک نوع غذا عادت کند و یا به مقدار زیادی غذا بخورد. تغذیه ماهی باید به خوبی کنترل شود.

باله‌ها نقش مهمی در زیبایی ماهی دارند و هرگونه صدمه‌ای به باله‌ها می‌تواند زیبایی ماهی را تحت تأثیر قرار دهد و بر شنا کردن آن تأثیر گذارد. یک باله زیبا باید صاف و گسترده باشد و تمامی شعاع‌های سخت باله‌ها باید صاف و محکم باشند و هیچگونه پارگی در باله‌ها مشاهده نشود.

در زمان بچگی ماهی، باید به طور کامل مراقب آن باشید و در این مرحله، فضای زیادی را در اختیار آن قرار ندهید. در فضای خیلی بزرگ، ماهی‌ها به سرعت می‌ترسند و احساس ناامنی می‌کنند. اما در فضای کوچکتر، احساس امنیت بیشتری دارند اما فعالیت‌هایشان کمتر می‌شود. هنگامی که ماهی به سن نوجوانی می‌رسد، می‌توانید آن را به یک مخزن بزرگتر منتقل کنید. به منظور جلوگیری از صدمه به باله‌ها، از وسایل تزیینی مانند سنگ‌ها استفاده نکنید.

ماهیان دیگر را همراه با آنها در مخزن پرورش ندهید.

برای انتقال ماهی‌های جوانتر، از توری نرم استفاده کنید. هنگامی که ماهی‌ها به حداقل ۱۵ سانتیمتر رشد کردند، نباید از تور استفاده کنید و به جای آن از کیسه پلاستیکی استفاده کنید.

در صورتی که شعاع سخت باله‌ها آسیب دیده است، می‌توانید آن را از پایه قطع کرده تا شعاع سخت جدیدی پیدا کند. در مورد ماهی‌های آروانا، قبل از انجام عمل جراحی، ماهی باید بیهوش شود. شعاع‌های باله دمی بسیار حساس هستند، زیرا عامل اصلی حرکت ماهی‌ها هستند و هرگونه آسیب به آنها تأثیری بر روی حرکت ماهی‌ها خواهد داشت. برای عمل جراحی، بهتر است حتماً از یک حرفه‌ای کمک بگیرید، زیرا ممکن است در جایگزینی شعاع باله‌ها شکل مناسبی پیدا نکنید. همچنین، شکم ماهی نباید برآمدگی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت ماهی ممکن است مشکلات معده داشته باشد، به استثنای زمانی که ماهی می‌خواهد تخم ریزی کند.

سبیلکها باید به اندازه کافی بلند و مستقیم باشند و رنگی شبیه رنگ بدن داشته باشند از خرید ماهی با سبیلک های کنده شده و یا کوتاه شده پرهیز کنید.

سبلیکها چگونه محافظت و نگهداری میشوند؟

ابتدا باید بگویم که فضای مخزن شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا ماهیان بتوانند به طور مناسب فعالیت کنند. در غیر این صورت، آنها قادر به رشد صحیح نخواهند بود و ممکن است مدام به اجسام آکواریوم برخورد کنند و آسیب ببینند. همچنین، توصیه می‌شود هیچ‌گاه به شیشه ضربه نزنید، زیرا این کار ممکن است باعث عصبانیت و ترس ماهیان شود.

آروانا ساراتوگا (استرالیایی خالدار ) Arowana Spotted Australina

این آروانا بومی آبهای استرالیا است و بیشتر در پایین و میانه آکواریوم شنا میکند .

آروانای کوتوله

آروانای کوتوله

ماهی آروانای کوتوله

نام عمومی آروانای ،کوتوله آروانای شمالی (gulf saratoga)

نام علمی: Scleropages Jardini

زیستگاه اصلی آروانای کوتوله شمالی استرالیا است.

اندازه: تا ۹۰ سانتیمتر رشد میکنند.

کمتر از سایر آرواناها از تانک به بیرون میپرند ولی باز هم احتمال پرش آنها به بیرون از تانک وجود دارد. ممکن است در کنار سایر ماهیها و به صورت دسته جمعی کمتر پرخاشگر باشد ولی باز هم شکارچی محسوب شده و هر چیزی که در دهانشان جای میگیرد را می بلعند.

آنها ،خرچنگ، ماهی، حشرات و غذاهای دانه ای را شکار کرده و میخورند اینها هم از نوع سیلور بسیار کوچک ترند و قیمتشان هم بیشتر است.

خصوصیات فیزیک و شیمیایی آب: بهتر است آروانای کوتوله در pH بین ٦ تا ۷٫۵ درجه و دمای  ۲۲-۲۷ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

آروانای آفریقایی

آروانای افریقایی African Arowana

ماهی آروانای آفریقایی

نام عمومی: آروانای آفریقایی

نام علمی: Heterotis Niloticus

زیستگاه اصلی آروانای آفریقایی: غرب و مرکز آفریقا (رود نیل – گامبیا – سودان – سنگال )

اندازه: تا 120 سانتیمتر رشد میکنند و از سایر گونه های آروانا موجود در جهان کمیاب ترند.

تغذیه آنها ماهیهای کوچک را میخورند آرواناهای آفریقایی ماهی میگو، کرم زنده و حشرات را می خورند.

خصوصیات فیزیک و شیمیایی آب: بهتر است در دمای ٢٤-٣٠ درجه سانتیگراد و pH بین ۶ تا ۷٫۵ درجه ترجیحاً ۷ درجه نگهداری شوند.

آروانای خالخالی

آروانای جاردینی Jardini Arowana

ماهی آروانای جاردینی

نام عمومی آروانای جاردینی

نام علمی: Scleropages Leichardti

زیستگاه اصلی آروانای چاردینی جنوب استرالیا

اندازه: بیشتر در جنوب استرالیا یافت شده و در آنجا تا ۹۰ سانتیمتر هم رشد کنند، هر چند که در آکواریوم از نظر طول بسیار کم رشد می کنند.

آنها کمتر از آرواناهای آسیایی مورد علاقه ی مردم هستند. در بعضی موارد میتوان آنها را با آروانای سیلور هم نگه داشت. تغذیه آن ها بیشتر چیزهایی که در دهانشان جای میگیرد نظیر جیرجیرک ها حشرات و … را ببلعند.

خصوصیات فیزیک وشیمیایی آب: آروانای خالخالی در دمای ٢٤ – ٣٠ درجه سانتیگراد و pH بین ٦,٥ تا ٧٫٥ درجه نگهداری میشود.

ممکن است آروانای خالخالی پرخاشگر بوده و برای خود قلمرو بر می گزیند.

آروانای مشکی

آروانا بلک (سیاه) Black Arowana

ماهی آروانای مشکی

نام عمومی آروانای مشکی

نام علمی Osteoglossum Ferreira

زیستگاه اصلی آروانای: مشکی زادگاه این ماهی آمریکای جنوبی است آنها را از آبگیرهای جنوب ریونگرو ( بزرگترین انشعاب رود آمازون ) می آورند.

اندازه: تا ۱۰۰ سانتیمتر در طبیعت و در آکواریوم خیلی کمتر رشد می کنند.

تغذیه آروانای مشکی: ماهی ،زنده حشرات بزرگ، عنکبوت، کرم فشرده و حتی گاهی اوقات غذاهای دانه ای و پولکی را میخورد البته نه هر نوع پولکی و غذای دانه ای.

آرواناهــــــای مشکی جوان خیلی ظریف و حساسند ولی آرواناهای مشکی بزرگتر مقاوم تر و سخت ترند. آروانای مشکی با رسیدن به سن بلوغ الگو های رنگی خود را از دست میدهد و شبیه به آروانای سیلور میشود .

خصوصیات فیزیک و شیمیایی :آب آنها pH بین ۵ تا ۷ را در دمای ۲٤ – ۳۰ درجه سانتیگراد را ترجیح میدهند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.