ماهی روح سیاه

تیم تولید محتوای آکوابی
4 مرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

دلیل نامگذاری این ماهی به نام “روح سیاه” (Black Ghost) به این دلیل است که افراد بومی و محلی اعتقاد دارند روح خویشاوندان مرده‌ی آنها در این ماهی‌ها زندگی می‌کنند.

این ماهی دارای یک ویژگی منحصر به فرد است که در قسمت تحتانی دمش، قابلیت دریافت امواج را دارد و از این طریق غذای مورد نیاز خود را به دست می‌آورد.

از طرف دیگر، این ماهی جذابیت بسیاری دارد؛ به‌ویژه به خاطر رفتارهای خارق‌العاده‌ای که نشان می‌دهد. برخی از این رفتارها شامل شنا کردن با موج وار، شنا کردن به صورت وارونه و حرکت عقب‌به‌جلو است که بسیار جالب و دیدنی هستند.

توصیه می‌شود همواره در مورد اطلاعات جدید و احتمالی، به مطالعه‌ی منابع معتبر و به‌روز اعتماد کنید.

نام ماهی : بلک گوست
نام علمی : Black Ghost knifefish
خانواده : Apteronotidae
دسته بندی : گوشتخوار
محل زندگی : آمازون
حرارت مناسب : 23 تا 28 سانتی گراد
حداکثر اندازه : 30 – 40 سانتی متر
موقعیت شنا : میانه آب
اسیدیته آب ( pH پی اچ ) : 6.5 – 8.5
سختی آب ( dH دی اچ ) : 21 الی 27
رفتار اجتماعی : آرام و صلح جو
قلمرو طلب : خیر
مناسب برای پلنت : بله
شرایط نگهداری : آسان
شرایط تکثیر : سخت
حساسیت به بیماری : حساس
خوراک : گرانول ، آرتمیا ، پولکی
تانک موردنیاز : 200 لیتر

هیچ فلس و باله ای ندارد و دم آن مانند میله به نظر می رسد.

شرایط نگهداری از Black Ghost

Black Ghost، ماهی‌ای زیبا و جذاب است که نیاز به شرایط نگهداری خاصی دارد تا به خوبی در محیط آکواریومی به سر ببرد. در ادامه، شرایط نگهداری مناسب برای Black Ghost را بررسی می‌کنیم:

  1. اندازه آکواریوم: برای یک جفت Black Ghost، آکواریومی به حداقل طول 120 سانتی‌متر و حجم 200 لیتر توصیه می‌شود. هر چه آکواریوم بزرگتر باشد، از نظر فضا و شرایط زیستی برای ماهی‌ها بهتر است.
  2. آب: Black Ghost ماهی‌های آب شیرین هستند، بنابراین آب مورد نیاز آنها باید بدون نمک باشد. همچنین، کیفیت آب نیز بسیار مهم است. پارامترهای آبی ایده‌آل برای این ماهی عبارتند از دما بین ۲۳-۲۸ درجه سانتی‌گراد، pH بین 6.5 – 8.5 و سطح آمونیاک و نیتریت به صفر نزدیک باشد.
  3. تنظیمات آکواریوم: آکواریوم باید دارای تزئیناتی باشد که به Black Ghost امکان پنهان شدن و پناه بردن فراهم کند. استفاده از مهره‌ها، سنگ‌ها و گیاهان زنده مناسب است.
  4. نورپردازی: این ماهی‌ها از نور مستقیم خورشید بسیار خوش نمی‌آیند. بنابراین، نورپردازی مناسب و نهایتاً متعادل لازم است تا محیط آکواریوم به طور مطلوب برای آنها تنظیم شود.
  5. تغذیه: Black Ghost ماهی‌های آکواریومی که به طور اصلی از مواد غذایی زنده تغذیه می‌کنند. آنها از آنت‌ها، کرم‌ها و خرچنگ‌ها خوش می‌گذرانند. بهتر است مواد غذایی زنده و یا خشک با کیفیتی که مواد مغذی مورد نیاز را برای آنها فراهم کند، به آنها تأمین شود.
  6. همراهی با ماهی‌های دیگر: Black Ghost معمولاً ماهی آرام و ملاقاتی است و با ماهی‌های آشنا و آرام دیگر، مخصوصاً انواع غیرترس‌آور، همراهی می‌کند.
  7. نگهداری آکواریوم: نظافت منظم آکواریوم، جلوگیری از افزایش کربنات کلسیم، زدودن مواد آلی، و تعویض آب به صورت منظم (حداقل هفته‌ای ۲۵٪ حجم آب آکواریوم) برای حفظ کیفیت آب و سلامت ماهی‌ها ضروری است.

با رعایت این شرایط نگهداری، می‌توانید از زیبایی و جذابیت Black Ghost لذت ببرید و به خوبی از آن مراقبت کنید.

ماهیان سازگار با Black Ghost

Black Ghost معمولاً ماهی‌های آرام و خودخواهی است، بنابراین باید دقت کنید که با ماهی‌هایی که آرام و با ماهی‌هایی که نیاز به فضای زیادی دارند وارد همان آکواریوم نشوند. ماهی‌هایی که با Black Ghost می‌توانند به خوبی سازگار باشند عبارتند از:

  1. ماهی‌های آرام سطح میانی: ماهی‌های آرام و متوسط اندازه‌ای مانند مولی، گورامی، میکروگورامی، و پلاتی را می‌توان با Black Ghost همراهی کرد. این ماهی‌ها همچنین زیبا هستند و با Black Ghost سازگار هستند.
  2. ماهی‌های بوته‌خوار: ماهی‌های بوته‌خوار مثل میگو ها و خرچنگ‌ها نیز با Black Ghost سازگار هستند.
  3. ماهی‌های پایین مخفی‌ شونده کوچک: ماهی‌های مخفی شونده کوچک مانند کوریدورها و لوچ ها نیز می‌توانند با Black Ghost در آکواریوم سازگاری داشته باشند.

در هر صورت، برای اطمینان از سازگاری ماهی‌ها، قبل از اضافه کردن هر گونه ماهی جدید به آکواریوم، بهتر است تحقیقات لازم را انجام دهید و از توصیه‌های متخصصان آکواریوم استفاده کنید. همچنین، زمان اضافه کردن ماهی‌های جدید را به مرور زمان تنظیم کنید تا به ماهی‌های موجود در آکواریوم فرصت بیشتری برای تطابق و جلوگیری از جدال‌های سلطه‌طلبانه بدهید.

غذای ماهی Black Ghost

ماهی Black Ghost (روح سیاه) یک ماهی آکواریومی آرام و شگفت‌انگیز است و تغذیه صحیح برای حفظ سلامت و رشد آن بسیار مهم است. این ماهی‌ها از طعمه‌های زنده زیادی مانند کرم‌ها و حشرات کوچک بهره می‌برند و معمولاً غذاهایی که در طبیعت برایشان ارائه می‌شود را می‌پذیرند. در زیر مجموعه‌ای از غذاهایی که برای Black Ghost مناسب هستند آورده شده است:

  1. غذای های زنده: کرم‌ها و خرچنگ‌های کوچک از مهمترین غذاهای زنده برای Black Ghost هستند. می‌توانید این مواد غذایی زنده را از فروشگاه‌های متخصص تهیه کنید.
  2. غذا های خشک: ماهی‌های Black Ghost همچنین از غذاهای خشک و پودر ماهی‌ها لذت می‌برند. می‌توانید این نوع غذاها را از فروشگاه‌های آکواریومی تهیه کنید.
  3. غذاهای منجمد: برخی از فروشگاه‌های آکواریومی غذای منجمد می‌فروشند. این غذاها معمولاً شامل مواد غذایی زنده که منجمد شده‌اند، می‌شوند.

مهم است که مقدار غذا مناسبی به Black Ghost داده شود تا از اضافه‌وزن یا کمبود تغذیه جلوگیری شود. بهتر است ماهی‌ها را چند بار در روز به‌جای یک بار در روز کمی غذا دهید. همچنین، اگر از غذاهای خشک استفاده می‌کنید، حتماً آنها را قبل از افزودن به آب آکواریوم به‌طور کامل خیس کنید. اطمینان حاصل کنید که غذاها به سرعت مصرف شوند.

تکثیر Black Ghost در آکواریوم

اصولا بلک گوست در آکواریوم ها تخمریزی نمیکنند و تلاش های فراوانی توسط افراد برای تکثیر این ماهی در آکواریوم انجام شده که اغلب به شکست منتهی شده است . در موارد خاص دیده شده که با تزریق هورمون این ماهی را مجبور به تخمریزی در آکواریوم نموده اند که کار آسانی نیست . تکثیر ماهی Black Ghost در آکواریوم ممکن است مسأله‌ای کمی پیچیده و نیازمند شرایط بسیار خاص باشد.

بیماری های Black Ghost در آکواریوم

ماهی Black Ghost ممکن است در آکواریوم به برخی بیماری‌ها و مشکلات آکواریومی برخورد کند. این بیماری‌ها می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی مانند کیفیت آب نامناسب، استرس، عفونت‌ها، آلودگی‌های میکروبی و… باشند. در زیر، برخی از شایع‌ترین بیماری‌های Black Ghost در آکواریوم آورده شده است:

  1. Ich (ایک): این بیماری به نام بیماری نقطه‌ها یا ایک نیز شناخته می‌شود. علت این بیماری، پارازیت‌های معمولی به نام Ichthyophthirius multifiliis است. این پارازیت‌ها باعث ایجاد نقاط سفید کوچک روی بدن ماهی می‌شوند که علامت بیماری هستند. برای درمان، می‌توانید از داروهای ضد ایک و افزایش دمای آب آکواریوم استفاده کنید.
  2. Fin Rot (پوسته پاره): این بیماری عمدتاً ناشی از عفونت‌های باکتریایی است و باعث پوسیدن و آسیب‌های به پرهای ماهی می‌شود. اگر فین‌های ماهی به‌طور نامنظم یا تا حدی پوسیده باشند، احتمال بالایی وجود دارد که ماهی مبتلا به Fin Rot باشد. برای درمان، باید آکواریوم را ضدعفونی کنید و از داروهای ضد باکتریایی استفاده کنید.
  3. Velvet Disease (بیماری ولوت): این بیماری نیز به‌طور معمول ناشی از پارازیت‌های میکروسکوپی است که روی بدن ماهی‌ها زندگی می‌کنند و آنها را با پوشش طلایی یا زرد پوشانده می‌کنند. در صورت مشاهده علائم این بیماری، باید ماهی‌ها را به سرعت درمان کنید تا از انتقال این بیماری به ماهی‌های دیگر جلوگیری شود.
  4. Dropsy (آب‌ریزی): این بیماری معمولاً به علت بالا رفتن میزان آب در بدن ماهی‌ها و نتیجه‌گیری چربی و تورم در قسمت شکمی و کپه‌ای ماهی‌ها رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً ناشی از مشکلات کلیوی یا هضمی است. برای درمان، باید علل احتمالی مرتبط با کیفیت آب و تغذیه ماهی را بررسی کنید و مورد مشکوک را ملاحظه کنید.

برای جلوگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت ماهی‌های Black Ghost، توصیه می‌شود که آکواریوم را به صورت منظم نظافت کنید، کیفیت آب را بررسی کنید، ماهی‌ها را از فضولات و مواد زائد محیط آکواریوم خود دور نگه‌دارید و از فروشگاه‌ها و منابع معتبر برای خرید ماهی‌ها و محصولات آکواریومی استفاده کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشانه از بیماری، باید به سرعت اقدام به درمان کنید تا از انتقال بیماری به سایر ماهی‌ها جلوگیری شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.