چمن مونت کارلو

مهندس خان باباپور
22 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
چمن مونت کارلو

چمن مونت کارلو یک گیاه آبزی است که برای سبز کردن بستر آکواریوم ها بسیار رایج و متداول است و محبوبیت زیادی دارد. این گیاه دارای برگ های گرد و کوچک و ظریفی است که با ساقه های خزنده خود در بستر آکواریوم گسترش یافته و کف آکواریوم را به طرز چشمگیری سبز و زیبا می نماید.

خرید گیاه آکواریوم

گونه های معروف چمن مونت کارلو عبارتند از :

  1. میکرانتیموم توئیدی
  2. میکرانتیموم میکراتتمویدس
  3. میکرانتیموم پریکوروروم
  4. میکرانتیموم آمبروسوم

سالها قبل گیاه‌شناسان ژاپنی این گیاه را در حاشیه رودخانه ای در استان میسیونس در شمال شرقی آرژانتین پیدا کردند و آنرا مونت‌کارلو یا مروارید علفی نامیدند ولی این گیاه قبلاً در آمریکا به نام باکو پتیا شناخته شده‌بود

این گیاه در حاشیه رود ها و مرداب های جنوب آمریکا به راحتی یافت می شود.

اندازه آکواریوم برای کاشت چمن مونت کارلو باید چقدر باشد؟

مونت‌کارلو در تمامی آکواریوم ها و حتی تنگ‌های کوچک نیز قابل کاشت است ولی بهتر است در آکواریوم‌های با حجم حداقل ۲۰ لیتر کاشته شود و هرچه اندازه آکواریوم شما بزرگتر باشد برای این گیاه بهتر است.

نور مناسب برای چمن مونت کارلو :

یکی از مهمترین عوامل برای رشد این گیاه نوردهی مناسب است. نور زیاد باعث رشد بهتر و شاداب بودن این گیاه خواهد شد. البته این گیاه می تواند در نور کم نیز زنده بماند ولی بهتر است برای رشد و گسترش آن در آکواریوم از نور مناسب و قوی استفاده گردد.

دمای مناسب برای چمن مونت کارلو:  بهترین دما برای این گیاه بین ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است

PH مناسب برای چمن مونت کارلو:  بهتر است PH آب آکواریوم حدود ۶ تا ۸ باشد چون این گیاه بهترین عملکرد خود را در این رنج از خود نشان می دهد.

سختی آب مناسب برای چمن مونت کارلو: این گیاه می تواند سختی آب را تا سطح GH۱۵ تحمل نماید. این گیاه برای تحمل سختی های دیگر آب نیز از خود انعطاف نشان می دهد و مشکل زیادی ندارد.

بستر مناسب برای این چمن :

این گیاه در بستر های شنی یا سنگریزه ها می تواند کاشته شود ولی برای رشد و رویش بهتر آن می‌توانید از بسترهای با کیفیت شرکتی استفاده کنید.

مکمل ها و کودهای محلول :

اگر از کود محلول در آب آکواریوم استفاده نمایید رشد این گیاه سریعتر می شود ولی باید توجه داشته باشید که استفاده از کودهای محلول اجباری نیست ولی بهتر است از آن استفاده شود.

آیا مونت کارلو به CO2 احتیاج دارد?

شما می توانید این گیاه زیبا را بدون تزریق CO2 به آب آکواریوم نیز پرورش دهید ولی اگر به آب آکواریوم خود CO2 تزریق نمایید رشد این گیاه را سریع تر کرده و باعث متراکم شدن آن نیز خواهید شد. زمان استفاده از CO2 رنگ این گیاه را شاداب تر و زیباتر می نماید.

چه عواملی باعث رشد و تراکم بهتر چمن مونت کارلو می‌شوند؟

  • خاک و بستر مناسب و دارای مواد مغذی به رشد و تراکم مونت کارلو بسیار کمک می نماید.
  • نوردهی مناسب با شدت زیاد می تواند چمن مونت کارلو را سبز تر نماید و باعث گسترش آن در سطح بستر می گردد اگر نوردهی کافی نباشد چمن مونت کارلو به جای آنکه در سطح پخش و متراکم گردد، رو به بالا رشد می کند و ظاهر مناسبی نخواهد داشت چون هرچه متراکم تر باشد زیباتر بنظر خواهد رسید.
  • هرس کردن مناسب باعث رسیدن نور به تمام نقاط رشد گیاه می‌شود و رشد و تراکم بهتری ایجاد می‌نماید اگر هرس این گیاه به صورت صحیح انجام نشود نور به اندازه کافی به تمام نقاط نخواهد رسید و گیاه در بعضی نقاط پوسیده می شود و به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و منظره ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

هرس این گیاه باید به طور مرتب و حداقل هر دو هفته یکبار انجام گیرد تا چمن مونت کارلو منظره زیبایی ایجاد نماید توجه داشته باشید که مونت کارلو پس از کاشت به مدت ۱ تا ۲ ماه زمان نیاز دارد تا متراکم گردد و از آن زمان به بعد باید حتما هر دو هفته یک بار آن را هرس نمود.

چه گیاهانی با این چمن سازگارند؟

چمن مونت کارلو را می توانید با گیاهانی مانند رو تالا ایندیکا و زینه‌ها در یک آکواریوم در کنار هم داشته باشید و این گیاهان به خوبی سازگار هستند.

چه ماهیانی با چمن مونت کارلو سازگارند؟

ماهیانی مانند مولی –گوپی- تترای کاردینال- تترای نئون -راز بورا- لوچ دلقک و انواع میگو ها با این گیاه بسیار سازگار هستند.

مشکلات رایج این چمن و راههای جلوگیری از آن:

1- زرد شدن و کندی رشد چمن مونت کارلو :

اگر ضخامت مونت کارلو در بستر آکواریوم بیش از ۴-۵ سانتیمتر شود رنگ آن به سمت زردی می‌رود.دلیل این مشکل آن است که به دلیل ضخیم شدن نور کافی به تمام نقاط نمی‌رسد و یا آنکه مواد مغذی کافی برای رشد مناسب در اختیار تمام قسمت‌های گیاه وجود ندارد. در این حالات رنگ زرد در گیاه پدیدار می شود.

برای برطرف نمودن این مشکل می توانید حدود 2 سانتی متر از بالای سطح چمن را کوتاه کنید و صبر کنید تا دوباره گیاه شما سبز گردد و به تراکم مناسب برسد. بهتر است برای جلوگیری از این مسئله همیشه سعی نمایید گیاه آکواریومی را به طورمرتب هرس نمایید و ارتفاع گیاه را بین سه تا چهار سانتیمتر نگه دارید.

2- قهوه ای شدن چمن مونت کارلو:

اگر نور به دلیل ضخامت بیش از اندازه گیاه به ریشه آن نرسد، ساقه های گیاه مونت کارلو شروع به قهوه ای شدن می نمایند و پس از مدتی از بین خواهند رفت . بهتر است برای جلوگیری از این مسئله گیاه را به طور مرتب هر دو هفته یکبار هرس کنید تا نور بتواند به قسمت های زیرین گیاه برسد.

3- ذوب شدن چمن مونت کارلو:

اگر سطح نیتریت آب آکواریوم بالا رود باعث خواهد شد که گیاه چمن مونت کارلو حالتی شبیه ذوب شدگی پیدا نماید. در صورت بروز چنین مشکلاتی باید سطح نیتریت آب آکواریوم را به سرعت کاهش دهید و برای این مسئله بهتر است سریع آب آکواریوم خود را عوض نمایید.

4-عدم اتصال چمن مونت کارلو به خاک بستر :

گاهی دیده شده است که مونت کارلو نمی‌تواند به طور مناسب در خاک بستر آکواریوم بماند و دائما از آن جدا شده و به سطح آب آکواریوم می‌آید.

اگر به این مشکل برخوردید بهتر است گیاه را مجددا در خاک بستر قرار دهید و آن را تا عمق مناسب در خاک فروببرید تا ریشه گیاه در بستر آکواریوم ریشه کند و محکم گردد.

اگر چمن مونت کارلو به خوبی در بستر کاشته شود و ریشه آن در خاک گسترش یابد این مشکل دیده نخواهد شد.

روش کاشت بذر چمن مونت کارلو:

ظرف یا آکواریوم مورد نظر خود را تمیز کرده و مقداری شن یا خاک بستر در آن بریزید. پس از پخش کردن شن در آکواریوم آن را به وسیله یک اسپری آبپاش مرطوب کنید. پس از آن بذر چمن مونت کارلو را به طور یکنواخت در سطح بستر آکواریوم بپاشید. روی ظرف و یا آکواریوم کاشته شده را به وسیله سلفون بپوشانید تا رطوبت در آن حفظ شود.

آکواریوم را در محلی با نور مناسب و دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد قرار دهید پس از گذشت یک هفته بذر چمن مونت کارلو شروع به جوانه زنی می نماید.

توجه داشته باشید که پوشش سلفونی بر روی آکواریوم را به مدت دو هفته بر ندارید اگر رطوبت بستر کاشت کم شد مجددا آن را با آب پاش مرطوب نمایید.

بعد از جوانه زنی کامل بذر مونت کارلو هنگامی که جوانه ها به اندازه یک سانتیمتر رشد کرد میتوانید داخل آکواریوم را از آب پر نمایید. پس از گذشت 1-2 ماه شما یک بستر متراکم و فوق العاده زیبا در آکواریوم خود خواهید داشت. مونت کارلو را به طور مرتب هر دو هفته هرس کنید.

شرایط نگهداری مناسب و خصوصیات این گیاه :

نام گیاه : چمن مونت کارلو

خانواده : Linderniaceae

خاستگاه : آرژانتین

میزان نور مناسب : زیاد- متوسط

PHمناسب : 6-8

سرعت رشد : سریع

دامنه دمای مناسب: 28-  20درجه سانتیگراد

روش تکثیر : کاشت بذر

نیاز به دی‌اکسیدکربن : توصیه می‌شود

نگهداری : آسان

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.