سیفون کردن آکواریوم

آکوابی
18 بهمن, 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

برای جلوگیری از کثیفی آب آکواریوم و خارج کردن ته مانده غذا و فضولات آبزیان و مواد مضر سیفون آکواریوم ضروری میباشد .

همچنین با سیفون کردن آب درصد گازهای مضر محلول در آب ماننده نیتریت،نیترات و آمونیاک محلول در آب که میتوانند برای ماهیان کشنده باشند بطور چشمگیری کاهش می یابد.

در تانک های کوچک استفاده از سیفون های دستی و در تانک های متوسط و بزرگ استفاده از سیفون های برقی توصیه میشود.

چه چیزی برای نو نمودن آب آکواریوم لازم دارید؟

  • دو سطل تمیز که فقط برای این کار نگه داشته ­ایم و هرگز با مواد شوینده و شیمیایی تماس نداشته‌اند.
  • دو متر لوله یا دستگاه سیفون که امروزه همه جا پیدا می­شود و در مورد آن مقاله­ هایی موجود است.
  • داروی ضدعفونی و داروی ضد کلر برای شرایطی که آب را مستقیم از لوله می­گیرید؛( می­توانید آب را از 24 ساعت قبل از لوله بگیرید و نگه دارید تا کلر آن خارج شود)
  • یک حوله کوچک برای جلوگیری از بیرون ریختن احتمالی آب

سیفون کردن آکواریوم

نکته ایمنی

قبل از هر کاری برای جلوگیری از آسیب­ هایی که ممکن است به شما برسد  تمامی قسمت­ های برقی آکواریوم را از پریز بکشید دقت کنید که اگر در آب جریان برق باشد ماهی ­ها را نمی­کشد و شما متوجه خطر نمی­شوید، زیرا ماهی­ ها با زمین تماس ندارند و در محیط عایق زندگی می­کنند اما اگر دست شما در همان آب داخل شود، برق از بدن شما رد شده به زمین اتاق می­رسد و شما آسیب می­بینید.

چگونه آب را از داخل آکواریوم بکشیم:

ابتدا حوله را پهن کرده و دو سطل را روی آن می­گذاریم یک سر لوله را در آب آکواریوم و سر دیگر را در سطل قرار می­دهیم در صورتی که از سیفون استفاده شود آن را به صورت روش زیر استفاده فرمایید. سری را که در سطل است کمی بمکید تا آب به درون دهان شما برود برای جلوگیری از این اتفاق می­توان از “سیفون­ های ساچمه دار” استفاده کرد اگر از دستگاه سیفون استفاده می­کنید، می­توانید سنگ‌ریزه‌های کف آکواریوم را نیز تمیز کنید.

روش سیفون کردن به این شکل است که :

  • با شصت خود ته لوله را بسته نگاه دارید، استوانه را داخل آب قرار دهید و آن را با آب پر کنید.
  • استوانه را به طور عمود بلند کنید و بیرون از آب نگه‌دارید و منتظر بمانید تا هوا خارج شود و لوله از آب پر شود.
  • قبل از خروج آب از لوله دهانه آن را با انگشت ببندید
  • استوانه را مثل عکس دوباره زیر آب کنید تا هوا از آن خارج شود.
  • حال استوانه را داخل سنگریزه ­های کف فشار دهید تا مواد اضافی ته‌نشین شده را از لای شن­ها به همراه آب بیرون بکشد. وقتی سنگریزه ­­های قسمتی را تمیز کرید، با شصت تان ته لوله را ببندید تا شن­ ها برگردند سر جایشان و دوباره بتوانید قسمت دیگری را سیفون کنید.

سیفون کردن آکواریوم

سعی کنید به فاصله 2 سانتی‌متر از اطراف گیاه ­ها را سیفون نکنید تا به ریشه آن­ها آسیبی نرسد. در کنار سیفون کردن می­توانید کارهای سلیقه ­ای و مرتب کردن را نیز انجام دهید.

چطور آکواریوم را دوباره پر کنیم؟

معمولاً شما آکواریوم را دوباره با شیر آب پر می­کنید برای بیشتر ماهی­ها این کافی نخواهد بود و شما باید ابتدا شرایط آب را در نظر بگیرید. وقتی که آب آشامیدنی تولید می­شود متخصصین به ناچار برای نگهداری ماهی تولید نمی­کنند البته کار آن­ها این است که آبی را تولید کنند که برای بشر قابل نوشیدن باشد، مزه مناسبی داشته باشد، آلودگی و میکروب کمی داشته باشد و البته نباید به تجهیزات و لوله­ ها آسیب برساند. منطقی است تمرکز مواد سنگین آب( فلزات) افزایش پیدا می­کند و یا مواد شیمیایی مانند کلرین برای کشتن میکروب­ ها و باکتری­ های خطرناک استفاده شود.همین دلایل کافی است تا آبی که ما در شرایط عادی و کمال سلامت می­نوشیم برای مایه مخاطی بسیار حساس و مهم روی پوست ماهی­ها خطر جدی باشد همچنین ورود مستقیم آب لوله ، باکتری­های مفید موجود در آکواریوم را نیز می­کشد و خود نیز خالی از انواع این باکتری­ها می­باشد؛ زیرا با کلر ضدعفونی شده  و مقدار زیادی کلر در آن محلول است.

چگونه آب مناسب را فراهم کنیم؟

سعی کنید تا جای ممکن درجه حرارت آب تازه به دمای تانک شما نزدیک باشد. در صورتی که آب تازه فقط یک یا دو درجه از آب تانک شما سردتر باشد برای ماهی خوب است. مخصوصاً در ماهی­های جفت شده، این سرما باعث افزایش سوخت­وساز بدن ماهی و آماده شدن آن برای تخم­گذاری می­شود.

آب را به آکواریوم اضافه کنید:

زمانی که می­خواهید آکواریوم را با آب تازه پر کنید مطمئن شوید که سنگریزه ­ها را خیلی زیاد جابجا نکردید و یا گیاهی در نیامده باشد. همچنین آب را طوری بریزید که دکور آکواریوم خراب نشود و گیاهان نیز از جا کنده نشوند. عکس ­های زیر روش­های ریختن درست آب در آکواریوم را به شما نشان می­دهد.

بعد از پر کردن آکواریوم، دوباره وسایل برقی آن را به پریز وصل کنید. حالا زمانی است که به گیاهان کود داده  برای کود دهی آکواریوم بسته به این‌که از قرص یا کود مایع استفاده می­کنید .

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.